انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی
کد خبر: ۲۴۵۱۴۰
تاریخ انتشار: 2022 May 19    -    ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
چگونه مناسب‌ترین نوع پنجره را برای منزل یا پروژه خود انتخاب کنیم،پنجره در طراحی داخلی از جمله عناصری هستند که ما را به دنیای بیرون متصل می‌کنند و مانند قابی برای مناظر بیرون عمل می‌کنند همچنین حریم خصوصی، میزان ورود نور و تهویه طبیعی را کنترل می‌کنند. امروزه در بازار ساخت و ساز انواع مختلفی از پنجره با ابعاد متفاوت را پیدا می‌کنیم...

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی«تابناک با تو» - چگونه مناسب‌ترین نوع پنجره را برای منزل یا پروژه خود انتخاب کنیم،پنجره در طراحی داخلی از جمله عناصری هستند که ما را به دنیای بیرون متصل می‌کنند و مانند قابی برای مناظر بیرون عمل می‌کنند همچنین حریم خصوصی، میزان ورود نور و تهویه طبیعی را کنترل می‌کنند. امروزه در بازار ساخت و ساز انواع مختلفی از پنجره با ابعاد متفاوت را پیدا می‌کنیم از این رو نحوه انتخاب بسته به نیاز و نوع طراحی فضا می‌تواند متفاوت باشد با راهنمای انتخاب نوع مناسب پنجره در هر پروژه در ادامه همراه باشید…

تنوع پنجره در طراحی داخلی

پنجره‌ها از نظر اندازه و متریال متفاوت هستند و امکان ایجاد محیط‌های صمیمی و همه کاره‌تر را فراهم می‌کنند.

به طور کلی، فریم‌های پنجره از یک کادر نصب شده بر روی دیوار تشکیل شده است که می‌تواند از چوب، آلومینیوم، آهن یا پی وی سی ساخته شوند.

پنجره‌ها را می‌توان به چندین روش مختلف باز و بسته کرد و فضایی کم و بیش فراتر از دیوار‌ها را اشغال کرد. در ادامه ما رایج‌ترین انواع پنجره‌ها و نحوه باز شدن آن‌ها را نشان خواهیم داد:

پنجره کشویی

این پنجره‌ها از یک قاب تشکیل شده از ریل تشکیل شده اند که ورق شیشه از روی آن عبور می‌کنند. به دلیل مکانیزم باز شدن آن، فضای تهویه معمولا کوچکتر از ابعاد کل پنجره است و از نظر اینکه بازشو به صورت کشویی جابجا می‌شود راه حل خوبی برای فضا‌های کوچک است.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

پنجره‌های قاب دار

این پنجره نیز از مکانیزم بازشو مانند درب‌های معمولی پیروی می‌کند و ورق‌های شیشه با استفاده از لولا‌هایی که باز می‌شوند، روی قاب ثابت می‌شوند و امکان تهویه کامل را فراهم می‌کنند. در مورد این پنجره ها، پیش بینی شعاع بازشو به صورت خارجی (متداول ترین) یا داخلی و پیش بینی فضای قرارگیری شیشه بر روی دیوار فراتر از ناحیه اشغال خود پنجره برای طراحی فضا و استفاده بهینه از فضای موجود بسایر مهم است.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

پنجره‌های کج شو و چرخشی

پنجره کج شو که بیشتر در حمام‌ها و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود، با یک شیب کار می‌کند، نوعی اهرم جانبی پنجره را به صورت عمودی حرکت می‌دهد و از این طریق باز و بسته می‌شود. این پنجره‌ها همیشه به بیرون باز می‌شود و بیرون آمدن آن از دیوار برجسته نیست.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

پنجره‌های Maxim-Ar

پنجره‌های maxim-ar همانند پنجره‌های کج، نیز حرکت بازشو یکسان دارند، اما سیستم بازشو در ان‌ها متفاوت است در حالی که پنجره‌های کج دارای اهرمی در محور عمودی هستند که امکان باز شدن چندین ورق را به طور همزمان فراهم می‌کند، این پنجره‌ها از محور افقی باز می‌شود، به این معنی که این پنجره می‌تواند بازشو‌های بزرگ‌تری داشته باشد، اما محدود به یک ورق شیشه باشد.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

پنجره چرخشی

پنجره‌های چرخشی از صفحاتی تشکیل شده اند که حول محور عمودی، واقع در مرکز، می‌چرخند یا از قاب فاصله دارند. باز شدن آن یک چرخش داخلی و خارجی را همزمان انجام می‌دهد و باید در پروژه به خصوص در پنجره‌های بسیار بزرگ پیش بینی شود. دهانه آن می‌تواند بزرگتر باشدتا یک منطقه تهویه نسبتاً بزرگ ایجاد کند.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

پنجره‌های تاشو

ورق‌های پنجره‌های تاشو هنگام باز شدن تا می‌شوند و به هم می‌چسبند. علاوه بر پنجره باز، پنجره‌ها نیز امکان باز شدن کامل دهانه را فراهم می‌کنند و باید برجستگی آن‌ها در پروژه حتما در نظر گرفته شود.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

پنجره ارسی

پنجره‌های ارسی از دو ورقه تشکیل شده اند که به صورت عمودی اجرا می‌شوند، روی یکدیگر قرار دارند و اجازه می‌دهند نیمی از کل دهانه پنجره باز شود. مانند پنجره‌های کشویی، این مکانیسم از دیوار بیرون نمی‌زند و برای فضا‌های کوچک ایده‌آل است.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

پنجره‌های ثابت

پنجره‌های ثابت آن دسته از پنجره‌هایی هستند که شیشه در آن‌ها حرکت نمی‌کند پنجره‌ها از دیوار بیرون نمی‌آیند و معمولاً برای تمرکز روی عملکرد‌هایی مانند نورپردازی، اتصال با نما‌های خاص بدون تهویه و داشتن نور با محدود کردن ارتباط با بیرون استفاده می‌شوند.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

نتیجه گیری:

تفکیک پنجره در طراحی داخلی علاوه بر نوع بازشو، بر اساس نوع آب بندی آن‌ها نیز متفاوت است. ورق‌ها می‌توانند شفاف باشند و از موادی مانند توری، شیشه یا حتی پلی کربنات ساخته شوند همچنین می‌توانند مات باشند و اجازه تهویه را بدهند.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

راهکار انتخاب موثرتر

اغلب، یک نوع پنجره در طراحی داخلی برای همه حوزه‌ها و پاسخگویی به نیاز‌های پروژه کافی نیست و باعث می‌شود که انواع مختلف بازشو‌ها و مدل‌های پنجره بسته به نیاز و ابعاد به صورت ترکیبی در هر قسمت فضا مورد استفاده قرار گیرد که همه این انتخاب‌ها بر تهویه، روشنایی و ارتباطات فضا‌های داخلی و خارجی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، این ترکیب می‌تواند علاوه بر پاسخگویی به جنبه عملکردی فضا، به یک عنصر زیبایی‌شناختی پروژه تبدیل شود و هویت منحصر به فردی را در فضا به ارمغان بیاورد به همین دلیل مهم است در نظر بگیرید که کدام متریال و مدل پنجره برای منزل یا پروژه شما ایده ال‌تر است و نیاز‌های بیشتری را پاسخگو خواهد بود.

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

منبع: دکوبوم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار