پنج مورد مشکوک به وبا در کردستان شناسایی شد
کد خبر: ۲۴۸۵۴۹
تاریخ انتشار: 2022 June 21    -    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در پی شیوع وبا در اقلیم کردستان عراق، پنج مورد مشکوک مبتلا به این بیماری در سقز و مریوان شناسایی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در پی شیوع وبا در اقلیم کردستان عراق، پنج مورد مشکوک مبتلا به این بیماری در سقز و مریوان شناسایی شده است.

 

دکتر فرزام بیدارپوراظهار داشت: از این تعداد یک نفر در سقز و چهار نفر در مریوان شناسایی شده که همگی آنها به اقلیم کردستان عراق تردد داشته اند.

وی گفت: در حال حاضر از این تعداد تنها یک نفر بستری است و بقیه مداوا شده اند اما کنترل و پیگیری روند بیماری و همچنین غربالگری خانواده و اطرافیان آنها ادامه دارد چرا که نوع برخورد با این بیماران و روند درمانی آنها همانند بیماران مثبت وبا است تا خطر ابتلا متوجه اطرافیان آنها نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه نمونه های گرفته شده از این بیماران به آزمایشگاه مرجع کشوری برای تشخیص ارسال شده است، افزود: جلسات هماهنگی در شهرهای مرزی بانه، سقز، مریوان و سروآباد با مسوولان برگزار و آموزش های لازم از طریق رادیو مریوان در این شهر در حال انجام است.

دکتر بیدارپور با بیان اینکه بلافاصله بعد از اطلاع از شیوع وبا در عراق، سیستم مراقبت بهداشتی استان از ۲۵ خرداد فعال شد، گفت: اطلاع رسانی لازم در زمینه اقدامات مراقبتی به خانه های بهداشت و بیمارستان های استان انجام و کار نمونه‌گیری از مسافرانی که از عراق به کردستان آمده بودند، آغاز شد.

وی با بیان اینکه شهروندان اگر از آب چشمه ها استفاده می کنند، حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند، گفت: در شرایط کنونی استفاده از آب لوله کشی، مطمئن ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکیر بر استفاده از غذای گرم، گفت: در مراکز عرضه غذا و رستوران های شهرهای مرزی عرضه سالاد و سبزی ممنوع شده است.

وی از شهروندان خواست تا سبزی و میوه را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده سالم سازی کنند.

وی همچنین استفاده از چند قطره آبلیمو در آب آشامیدنی و نیز ترشیجات و آبمیوه در کنار غذا را به خاطر اسیدیته بالا، در جلوگیری از ابتلا به وبا موثر دانست.

دکتر بیدارپور تاکید کرد: در کنار همه اینها رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مداوم دست ها حرف اول را در مراقبت بهداشتی می زند.

وی به بیماری ویروسی اسهال که در روزهای اخیر در کشور شایع شده اشاره کرد و آن را غیر از وبا دانست و افزود: مواردی از این بیماری ویروسی گوارشی در استان بوده که خیلی شدید نیست، در حالیکه وبا منجر به از دست رفتن حجم زیادی از آب بدن به یک باره می شود.

وی سرعت عمل بالای سیستم بهداشتی استان در شناسایی بیماران مشکوک و نیز کنترل و غربالگری مسافران در مرزهای باشماق و سیرانبند را در جلوگیری از شیوع سریع بیماری موثر قلمداد کرد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار