اتهام جنجالی علیه برند معروف جهان
کد خبر: ۲۴۸۶۴۱
تاریخ انتشار: 2022 June 22    -    ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
آدیداس ادعا می‌کند که کفش‌های دارای بند خودکار نایک از روی کفش‌های تنظیم خودکار انحصاری این شرکت کپی شده است.

رسانه فارسی زبان نوشت: آدیداس ادعا می‌کند که کفش‌های دارای بند خودکار نایک از روی کفش‌های تنظیم خودکار انحصاری این شرکت کپی شده است.

 

آدیداس از نایک شکایت کرده است که با استفاده از نرم‌افزارهای موبایل و فناوری اندازه‌‌گیری در مدل کفشش، حقوق انحصاری ثبت‌شده (patents) این شرکت را نقض کرده است.

اتهام جنجالی علیه برند معروف جهان

در پرونده این دادخواست که در تگزاس تشکیل شده است، ادعا می‌شود که برنامک‌های موبایل نایک برای کفش‌های «ران کلاب» (Run Club)، «ترینینگ کلاب» (Training Club)، و «اسنیکرز» (SNKRS) و سیستم تنظیم اندازه (Adapt system)‌ آن، ۹ حق انحصاری ثبت‌شده آدیداس را در مورد نظارت بر ورزش و سیستم «پاپوش هوشمند» زیر پا گذاشته است.

ویژگی‌هایی که ادعا می‌شود نسخه‌برداری شده‌اند، عبارتند از واکنش صوتی (audio feedback) هنگام تمرین‌های ورزشی، ردیابی جی‌پی‌اس (GPS)، و ایجاد برنامه‌های آموزشی است.

اتهام جنجالی علیه برند معروف جهان

به گزارش رویترز، آدیداس همچنین ادعا می‌کند که سیستم تنظیم اندازه‌‌ نایک که بندهای کفش را به صورت خودکار محکم می‌کند، حق‌انحصاری ثبت شده ابداعی را که [آدیداس] برای تنظیم خودکار کف کفش در اختیار دارد، نقض می‌کند.

اسنیکرزهای «بند خودکار» نایک هم‌زمان با کفش «مگ» که در سال ۲۰۱۶ بیرون آمد به بازار عرضه شد.

اتهام جنجالی علیه برند معروف جهان

آدیداس ادعا می‌کند که مدل «ادپت» (تنظیم خودکار-Adapt) از روی «آدیداس-۱» ساخته شده است که به گفته این شرکت، اولین کفشی است که در سال ۲۰۰۵ بیرون آمد و«وقتی پوشیده می‌شود، راحتی کفش را حس و تنظیم می‌کند.»

آدیداس همچنین ادعا می‌کند که برنامک «کانفرمد» (Confirmed) - که امکان دسترسی به نسخه‌های انحصاری کفش‌های اسنیکرز را به مشتریان می‌دهد- با راه‌اندازی برنامک «اسنیکرز» (SNKRS) از سوی نایک، نسخه‌برداری شده است.

در این دادخواست آمده است: «آدیداس مدت‌ مدیدی پیشرو فناوری موبایل، از جمله فناوری موبایل مربوط به تناسب اندام و خرید [از طریق] موبایل، بوده است. آدیداس اولین شرکتی است که در این صنعت تحلیل‌های داده‌ها را به طرز کاملا قابل فهمی برای ورزشکاران ارائه می‌کند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار