قلمرو پادشاهی مرموز از زیر آب بیرون آمد
کد خبر: ۲۴۸۸۳۴
تاریخ انتشار: 2022 June 24    -    ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
اعتقاد بر این است که این مکان «زاخیکو»، شهری در عصر برنز است که بخش مهمی از امپراتوری میتانی بوده و قدمت آن به ۱۵۵۰ قبل از میلاد باز می‌گردد.

 پادشاهی مرموز ۳۴۰۰ ساله، پس از خشکسالی شهر از زیر آب بیرون آمد. خشکسالی شدید سایت باستان شناسی کمون (Kemune)، پس از چندین دهه زمین زیر آب را به سطح بازگرداند. اعتقاد بر این است که این مکان «زاخیکو»، شهری در عصر برنز است که بخش مهمی از امپراتوری میتانی بوده و قدمت آن به ۱۵۵۰ قبل از میلاد باز می‌گردد.

 
 

قلمرو پادشاهی مرموز از زیر آب بیرون آمد

اکتشاف شهر زاخیکو با قدمت 3400 ساله!امپراتوری میتانی تا سال ۱۳۵۰ قبل از میلاد، حدود ۲۰۰ سال سلطنت کرد. این محوطه در ماه های ژانویه و فوریه توسط باستان شناسان کُرد و آلمانی کاوش شد. این محققان با همکاری آثار باستانی و میراث در دهوک برای حفاظت از میراث فرهنگی در این منطقه کار می کردند.

اکتشاف شهر زاخیکو با قدمت 3400 ساله!ایوانا پولجیز، استاد دانشگاه فرایبورگ در بریسگائوی آلمان و مدیر این پروژه، از تیمی خواست که فوراً در محل حاضر شوند تا سریع تر شهر را کاوش کنند. بر اساس گزارش ها، آنها توانستند بخش خوبی از سایت را مستند کنند. پلجیز گفت: «به دلیل فشار زیاد زمان، ما در دمای انجماد، برف، تگرگ، باران، حتی طوفان و همچنین گاهی اوقات در روزهای آفتابی حفاری کردیم، بدون اینکه بدانیم چه زمانی آب دوباره بالا می آید و چقدر زمان خواهیم داشت.»

قلمرو پادشاهی مرموز از زیر آب بیرون آمد

اکتشاف شهر زاخیکو با قدمت 3400 ساله!بر اساس گزارش ها، زاخیکو از سال ۱۹۸۰ زیر آب غوطه بوده است. این سایت چند بار از جمله در سال ۲۰۱۸، برای مدت کوتاهی از آب بیرون آمده بود. اما این بار، محققان توانستند چندین سازه، از جمله برخی که ممکن است در زلزله ۱۳۵۰ قبل از میلاد آسیب دیده باشند و همچنین لوح های گلی به خط میخی را مستند کنند. پولجیز می گوید: «من کنجکاو هستم که ببینم مطالعه مُتون خط میخی چه چیزی را در مورد سرنوشت شهر و ساکنان آن پس از زلزله ویرانگر نشان می دهد.» این لوح ها در موزه ملی دهوک نگهداری می شوند.

قلمرو پادشاهی مرموز از زیر آب بیرون آمد

اکتشاف شهر زاخیکو با قدمت 3400 ساله!قبل از اینکه شهر یک بار دیگر به زیر آب برود، محققان توانستند از ورقه های پلاستیکی برای پوشاندن ویرانه ها استفاده کنند تا این مکان را برای آینده حفظ کنند. کمون در کنار رودخانه دجله در شمال عراق قرار دارد.

قلمرو پادشاهی مرموز از زیر آب بیرون آمد

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار