توصیه‌های مخرب در زندگی که هرگز نباید جدی بگیرید!
کد خبر: ۲۵۰۳۰۰
تاریخ انتشار: 2022 August 19    -    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
قدم گذاشتن به دنیای بزرگسالی با دشواری‌ها و چالش‌های بسیاری همراه است. یک فرد بزرگسال، علاوه بر رسیدگی به فعالیت‌های شغلی، موظف است ارتباط نسبتا معقولی با خانواده، دوستان و همکاران خود برقرار کند تا از دیدگاه جامعه مورد پذیرش واقع شود. در این میان، گاهی به قدری فشار‌های وارده زیاد می‌شوند....

۱۰ توصیه‌ی مخرب در زندگی که هرگز نباید جدی بگیرید!

۱۰ توصیه‌ی مخرب در زندگی که هرگز نباید جدی بگیرید!«تابناک با تو» - قدم گذاشتن به دنیای بزرگسالی با دشواری‌ها و چالش‌های بسیاری همراه است. یک فرد بزرگسال، علاوه بر رسیدگی به فعالیت‌های شغلی، موظف است ارتباط نسبتا معقولی با خانواده، دوستان و همکاران خود برقرار کند تا از دیدگاه جامعه مورد پذیرش واقع شود. در این میان، گاهی به قدری فشار‌های وارده زیاد می‌شوند که فرد چاره‌ای به جز صحبت کردن با دیگران درباره‌ی مشکلات و نظرخواهی از آن‌ها نمی‌بیند. اما آیا نظرخواهی از دیگران همیشه به صلاح است؟ چگونه می‌توان توصیه‌های مخرب را از توصیه‌های سازنده تشخیص داد؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که پیش از نظرخواهی از دیگران، باید حتما از خود بپرسید.

در این مقاله، قصد داریم با معرفی ۱۰ مورد از توصیه‌های مخرب مرسومی که شاید همه شنیده باشیم، اما از بی‌پایه و اساس بودنشان غافل مانده باشیم، به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

۱. خواستن همیشه توانستن است

این پند توصیه‌آمیز معمولا زمانی در مکالمات پدیدار می‌شود که بحث از کسب دستاورد‌های شغلی یا تحصیلی باشد. معمولا افراد بزرگ‌تر از کوچک‌تر‌ها می‌خواهند که به چند جا سر بزنند، کمی شرایط را بررسی کنند و سپس رزومه به دست و امیدوار، نسبت به کسب یک موقعیت خاص اقدام کنند. به عقیده‌ی این افراد، سخت‌کوشی و تلاش مستمر همیشه نتایج مثبتی به دنبال دارد و اگر کسی نتوانسته در حیطه‌ی شغلی یا تحصیلی خود موفقیت مدنظرش را کسب کند، حتما کم‌کاری کرده است.

بعضى از توصیه‌های مخرب در این خصوص با بیان این جمله‌ها ابراز می‌شوند:

*«فقط کافی است پیگیر باشی، بقیه‌ی مشکلات خودبه‌خود حل می‌شوند.»
*«اگر همه‌ی راه‌ها را امتحان کنی، نهایتا مسیر مدنظرت را پیدا خواهی کرد.»
*«در محل کار، همیشه قبل از آمدن رییست کارت را شروع کن و بعد از رفتن او دفتر را ترک کن. با این کار به او نشان می‌دهی که خیلی سخت‌کوش هستی.»
*«فقط برای کاری که می‌خواهی انجام دهی وقت بگذار، مطمئن باش بقیه متوجه تلاش‌هایت خواهند شد.»
*«برای موفق شدن، هیچ نیازی به دیگران نداری.»

خوشبختانه نسل‌های جدید دیگر توجه چندانی به این توصیه‌های مخرب و ناکارآمد نمی‌کنند، چراکه در جهان امروز، شرکت کردن در فعالیت‌های تیمی، داشتن روحیه‌ی همکاری با دیگران در راستای رسیدن به یک هدف خاص و پرهیز از فردگرایی مطلق حرف اول را می‌زنند. اگر در میان اطرافیانتان کسانی هستند که چنین توصیه‌هایی به شما می‌کنند، مراقب باشید که آن‌ها را خیلی جدی نگیرید!

۲. خانواده نسبت به دوستان همیشه ارجحیت دارد

۱۰ توصیه‌ی مخرب در زندگی که هرگز نباید جدی بگیرید!

تقدیس موقعیت والای خانواده از دیدگاه جامعه مقوله‌ی جدیدی نیست. از زمانی که جوامع پدیدار شده‌اند، خانواده مقام بالایی داشته و حفظ و تقویت پایه‌های آن اغلب اولویت ویژه‌ای داشته است. بنابراین، طبیعی است که بسیاری از بزرگ‌تر‌ها و افراد مسن‌تر معتقدند که خانواده باید بدون هیچ قید و شرطی ارزشمندترین دارایی هر شخص محسوب شود، به گونه‌ای که فارغ از هر مشکلی بتوان آن را به هر رابطه‌ی دیگری در زندگی ترجیح داد. اما این طرز فکر نسبتا متعصبانه چقدر درست و کاربردی است؟

اگر بخواهیم کلی بگوییم، باید اعتراف کرد که این پند هم می‌تواند در لیست توصیه‌های مخرب که همیشه هم نتیجه‌ی خوبی را به دنبال ندارند قرار گیرد. واقعیت این است که روابط خانوادگی به آن شکلی که در داستان‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی زیبا و بدون نقص جلوه داده می‌شوند، عاری از مشکلات نیستند! بسیاری، سال‌ها است که در دام روابط سمی با اعضای خانواده‌ی خود گیر افتاده‌اند و به خاطر نهادینه شدن توصیه‌های مخرب این چنینی در ذهن‌هایشان، قادر به بهبود روابط و اولویت بخشیدن به زندگی خودشان نیستند. باید پذیرفت که گاهی دوستان می‌توانند حامیان عاطفی به مراتب بهتری نسبت به اعضای خانواده باشند و این چیزی نیست که بابتش عذاب وجدان داشته باشید.

۳. برای کسب موفقیت، داشتن مدرک دانشگاهی ضروری است

این مورد هم یکی دیگر از توصیه‌های مخرب است که معمولا از زبان بزرگ‌تر‌ها و به نیت خیرخواهی به گوش می‌رسد. اما آنچه باید در نظر داشت این است که در دنیای امروز، مهارت مهم‌ترین ابزاری است که هر شخص می‌تواند برای به دست آوردن موقعیت‌های خاص از آن بهره ببرد و در بیشتر مواقع، این مهارت به صرف کسب یک مدرک دانشگاهی به دست نمی‌آید. برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی مناسب، متقاضیان باید کارفرمایان را با وجه تمایزی که دارند قانع کنند. با آسان‌تر شدن روند تحصیل کردن در دهه‌های اخیر، مدرک دانشگاهی دیگر به ندرت می‌تواند چنین وجه تمایزی را فراهم کند.

مسلما این بدین معنا نیست که تلاش برای کسب مدرک دانشگاهی بیهوده و بی‌حاصل است! آنچه اهمیت دارد، درک اهمیت کسب مهارت و زدودن طرز فکر‌هایی است که موفق شدن را بدون داشتن مدرک دانشگاهی غیرممکن تلقی می‌کنند. به خاطر داشته باشید که داشتن مدارک تحصیلی معتبر به روان‌تر شدن روند پیدا کردن شغل مناسب سرعت می‌بخشند، اما اگر مدرکی ندارید و به دنبال کسب موفقیت هستید، اجازه ندهید توصیه‌های مخرب دیگران ذوقتان را کور کنند.

۴. همه چیز را باید نو خرید

۱۰ توصیه‌ی مخرب در زندگی که هرگز نباید جدی بگیرید!

این مورد در لیست توصیه‌های مخرب، خطاب به کسانی است که فکر می‌کنند که خریدن اجناس دست دوم به هیچ عنوان به صرفه نیست و همه چیز، مخصوصا وسایلی همچون اتومبیل و وسایل الکترونیکی، را باید نو تهیه کرد. اما این طرز فکر متعلق به زمانی است که اجناس پس از کهنه شدن توسط صاحب اول، دیگر چیزی برای ارائه نداشتند. امروزه پیشرفت گسترده و چشمگیر فناوری به گونه‌ای است که تمامی محصولات الکترونیکی مدام در حال به روز شدن هستند و در این میان مصرف‌کنندگان تنوع‌طلبی وجود دارند که همواره به دنبال تهیه کردن جدیدترین محصولات، و فروش محصولات کمتر استفاده‌شده‌ی قبلی خود هستند. بنابراین، با کمی جست وجو در فضای مجازی، می‌توانید با کمترین هزینه محصولات دست دومی را پیدا کنید که نیازهایتان را به بهترین نحو ممکن برطرف می‌کنند.

۵. آفتاب‌سوختگی را با دوش آب گرم درمان کنید

بسیاری معتقدند که بهترین شیوه‌ی خلاص شدن از سوزش و خارش حاصل از آفتاب‌سوختگی شدید، گرفتن یک دوش آب گرم است. دسته‌ای هم بر این باورند که پس از گرفتن دوش آب گرم، پوشاندن مکان آفتاب‌سوخته با خمیردندان، روند بهبود را سرعت می‌بخشد. مدت‌ها است که افراد زیادی با پیروی از این توصیه‌های مخرب، به سلامت پوست خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده‌اند.

واقعیت این است که آفتاب‌سوختگی به هیچ وجه با آب گرم التیام نمی‌یابد. در واقع، شست‌وشو دادن مکان آفتاب‌سوخته با آب گرم نتیجه‌ی کاملا عکس به دنبال دارد. برای بهبود، بهترین کار گرفتن یک دوش آب نسبتا سرد است. هنگام دوش گرفتن، از لیف حمام برای تمیز کردن سطح پوست استفاده نکنید و فقط اجازه دهید پوست با آب سرد در تماس باشد. هنگام خشک کردن بدن، حوله را به صورت ضربه‌ای با پوست تماس دهید و از مالیدن حوله به سطح پوست آفتاب‌سوخته خودداری کنید. در نهایت، از مرطوب‌کننده (ترجیحا بدون رایحه) استفاده کنید و توصیه‌های مخرب این‌چنینی را جدی نگیرید.

۶. سوختگی را با استفاده از کره درمان کنید

۱۰ توصیه‌ی مخرب در زندگی که هرگز نباید جدی بگیرید!

یکی از توصیه‌های مخرب در خصوص درمان سوختگی، قرار دادن کره روی مکانی است که دچار سوختگی شده است. متأسفانه این شیوه بسیار مرسوم است و بسیاری به محض مواجه شدن با پدیده‌ی سوختگی، به استفاده از کره روی می‌آورند. توجه داشته باشید که توصیه‌های مخرب پزشکی می‌توانند بسیار خطرناک باشند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کنند.

به هنگام سوختگی، به هیچ وجه از کره استفاده نکنید، چراکه گرمای حاصل از سوختگی را روی سطح پوست نگه می‌دارد و آسیب وارده را دوچندان می‌کند. از طرفی، بافت خیس و چرب کره می‌تواند باعث بروز عفونت پوستی هم بشود. اگر دچار سوختگی شدید، به جای پیروی از توصیه‌های مخرب، ابتدا مکان سوختگی را با گاز استریل تمیز کرده و سپس آن را پانسمان کنید. اگر جای سوختگی درد دارد، از دارو‌های مسکن مرسوم که بدون تجویز پزشک هم در دسترس هستند استفاده کنید.

۷. فقط رویاهایت را دنبال کن

بدون شک هیچکدام از ما مایل نیست اعتراف کند که حضور این مورد در لیست توصیه‌های مخرب، کاملا به‌جا و منطقی است! حقیقت این است که زندگی پستی‌ها و بلندی‌های بسیاری دارد و برای مواجهه با چالش‌هایی که بر سر راهمان قرار می‌دهد، لازم است تا جایی که می‌توانیم توانایی‌هایمان را ارتقا دهیم و از توصیه‌های مخرب این‌چنینی دوری کنیم. البته مقصود از این حرف سرزنش کسانی نیست که به دنبال رویاهایشان می‌روند، بلکه تلنگری است برای کسانی که فکر می‌کنند به صرف جامه‌ی عمل پوشاندن به رویاها، تمام مشکلات، مخصوصا مشکلات مالی، حل می‌شوند و در این مسیر، جای هیچ نگرانی نیست.

۸. وسایل خانه را خودت تعمیر کن

این توصیه شاید در رابطه با سفت کردن یک پیچ شل شده، تعمیر یک لوله‌ی زنگ‌زده یا تعویض یک لامپ سوخته سودمند واقع شود، اما پیروی از آن در حیطه‌های تعمیراتی جدی‌تر اصلا عاقلانه نیست. اگر تخصصی در زمینه‌ی تعمیرات وسایل خانه ندارید، هیچوقت نسبت به تعمیر فیوز برق، لوله‌های گاز و نصب وسایل برقی و گازی اقدام نکنید. به خاطر داشته باشید که توصیه‌های مخرب از این دست، تا به حال جان هزاران نفر را گرفته‌اند و هیچ نیازی به اثبات مهارت‌هایتان با انجام کار‌هایی که در آن‌ها هیچ تخصصی ندارید نیست!

‌۹. نادیده گرفتن بدخواهان بهترین رویکرد است

بسیاری فکر می‌کنند که بهترین استراتژی برای مقابله با بدخواهان و کسانی که در مسیر موفقیت و رشد بر سر راهشان قرار می‌گیرند، نادیده گرفتن آن‌ها است. این افراد معمولا از ضرب‌المثل‌هایی همچون «جواب ابلهان خاموشی است» استفاده می‌کنند تا منظورشان را بهتر منتقل کنند. این رویکرد منطقی به نظر می‌رسد، اما چرا در لیست توصیه‌های مخرب قرار گرفته است؟ پاسخ این سوال به معیوب بودن سیستم نسخه کلی پیچیدن برای همه برمی‌گردد.

در واقعیت، بسیاری از بدخواهان و قلدران، چه در مدرسه و دانشگاه و چه در محیط کار و زندگی، آنقدر به کار‌های آزاردهنده‌شان ادامه می‌دهند تا واکنشی از جانب شخص مورد ظلم واقع شده دریافت کنند. این افراد عموما تا زمانی که واکنش خاصی نبینند، به کارهایشان ادامه می‌دهند و هر دفعه شدت حملاتشان را بیشتر و شدیدتر می‌کنند. بنابراین، در بیشتر مواقع، بهترین کار مقابله به مثل ایمن است. اگر شخصی برای شما قلدری می‌کند، گاهی بهتر است سعی کنید تا حدودی مانند خودش با او رفتار کنید. مسلما متوسل شدن به خشونت جسمی و کلامی راهکار عاقلانه‌ای نیست، اما پاک کردن صورت مسئله با پیروی از توصیه‌های مخرب هم راه به جایی نمی‌برد.

به خاطر داشته باشید که قلدران به دنبال افرادی هستند که به راحتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. با نادیده گرفتن آن‌ها، شاید بتوانید آسیب دیدن را کمی به تعویق بیندازید، اما قادر نخواهید بود جلوی پیشرفته‌تر شدن شگردهایشان را بگیرید. بنابراین، به جای دوری جستن از موقعیت‌های سخت، سعی کنید به دنبال راهکار‌هایی برای مقابله به مثل باشید و از پیروی از توصیه‌های مخرب این‌چنینی خودداری کنید.

۱۰. خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو

۱۰ توصیه‌ی مخرب در زندگی که هرگز نباید جدی بگیرید!

در پس این ضرب‌المثل معروف، طرز فکر غالب جامعه مبنی بر تلاش برای مقبول واقع شدن توسط اکثریت قرار گرفته است. این طرزفکر، به همان میزان که می‌تواند زندگی را برای شخص آسان کند، خطرناک و مخرب است. توصیه‌های مخرب مشابه کم نیستند و معمولا همه‌ی آن‌ها روی یک دل و یک صدا شدن با دیگران تاکید دارند. بخش خطرناک این توصیه‌ها آن‌جا است که سعی دارند با کمرنگ کردن نقش توانایی‌های منحصربه‌فرد هر شخص، او را در قالب‌های از پیش تعیین‌شده‌ای جای دهند که فقط استعداد‌ها را کور می‌کنند.

اگر استعداد خاصی دارید، هیچوقت سعی نکنید به قیمت مقبول واقع شدن توسط اکثریت، آن را هدر دهید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از تاثیرگذارترین افراد جهان که ردپاهایشان در دل تاریخ به جای مانده است، از توانایی‌های منحصربه‌فردشان برای تغییر دادن مسیر عادی زندگی و برطرف کردن نیاز‌های پیچیده‌ی بشر استفاده کردند. اگر بنا بود افرادی همچون برندگان جوایز نوبل هم از توصیه‌های مخرب این‌چنینی پیروی کنند، دنیا هیچوقت رنگ فناوری با این جذابیت روزافزون را نمی‌دید.

حرف آخر

زندگی آسان نیست و قدم گذاشتن در دنیا بدون هیچ نقشه و برنامه‌ریزی قبلی، طاقت‌فرسا است. درست است که بشر هیچوقت نقشه‌ی سرراست و دقیقی برای انجام کار‌هایی که موفقیت و سعادت را تضمین می‌کنند به همراه نداشته، اما گوش سپردن به تجربه‌های دیگران همیشه راهکار مناسبی برای پیدا کردن مسیر‌های کم‌خطر و پرسود بوده است. در این میان، گاهی تشخیص توصیه‌های مخرب از پند‌های آموزنده بسیار دشوار می‌شود. در این مقاله ۱۰ مورد از این توصیه‌های مخرب را معرفی کردیم، اما فراموش نکنید که هزاران توصیه‌ی مشابه دیگر در دنیا وجود دارند که باید با احتیاط با آن‌ها مواجه شد.

منبع: دیجی کالامگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار