آب تهران آلوده شده است؟
کد خبر: ۲۵۰۳۱۵
تاریخ انتشار: 2022 July 09    -    ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
نتایج پژوهش محققان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نشان داد که تصور عمومی درباره آلودگی بالای آب شرب تهران به نیترات، صحیح نبوده و آب تهران از کیفیت مناسبی در ارتباط با میزان نیترات برخوردار است.

نتایج پژوهش محققان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نشان داد که تصور عمومی درباره آلودگی بالای آب شرب تهران به نیترات، صحیح نبوده و آب تهران از کیفیت مناسبی در ارتباط با میزان نیترات برخوردار است.

 
 

 دکتر روح‌الله نوری، عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در رابطه با یافته‌های پژوهش محققان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در زمینه پایش غلظت نیترات در آب شرب تهران که در آزمایشگاه آب و فاضلاب این دانشکده انجام شده است، گفت: نمونه‌گیری برای اجرای این پژوهش در دو فصل بهار و پاییز از آب شرب منازل ۱۰۰ نقطه تهران که به صورت همگن در کل مناطق تهران توزیع شده بود، صورت گرفت.

وی درباره نتایج حاصل از سنجش میزان نیترات آب شرب تهران، اظهار کرد: غلظت نیترات در تمامی نمونه‌های آب شرب تهران که در فصل بهار گرفته شده بودند، کمتر از حد مجاز استاندارد (۵۰ گرم بر لیتر) بود. اندازه‌گیری‌ها نشان داد که بیشینه غلظت نیترات در نقاط نمونه‌برداری حدود ۲۳ میلی‌گرم بر لیتر یعنی کمتر از نصف حد مجاز استاندارد بود. در این فصل منابع آب سطحی (سدها) سهم بیشتری از منابع آب زیرزمینی (چاه‌ها) که غالباً غلظت‌های بالاتری از نیترات دارند در تأمین آب تهران برخوردارند.

 

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره نتایج آزمایشات بر روی نمونه‌های برداشت‌ شده در پاییز نیز گفت: در ۸ نمونه از ۱۰۰ نمونه، غلظت‌های بالاتر از حد مجاز استاندارد مشاهده شد که دلیل عمده آن سهم بیشتر منابع آب زیرزمینی در تأمین آب شرب تهران در این فصل بود. به دلیل کاهش منابع آب سطحی، بخش عمده‌ای از آب شهر تهران در این فصل را منابع آب زیرزمینی تشکیل می‌دهند و همین امر دلیل اصلی بالاتر بودن غلظت نیترات در آب شرب تهران در فصل پاییز نسبت به فصل بهار است.

دکتر نوری افزود: نتایج این پژوهش نشان داد که تصور عمومی درباره آلودگی بالای آب شرب تهران به نیترات صحیح نبوده و آب تهران از کیفیت مناسبی در ارتباط با میزان نیترات برخوردار است و با ملاحظات مدیریتی مناسب می‌توان مشکل اندک مشاهده شده در آلودگی آب در فصل پاییز را نیز برطرف کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: آمادگی داریم طی تفاهم‌نامه با اداره کل آب و فاضلاب استان تهران، نتایج این پژوهش را به صورت کامل در اختیار ذی‌نفعان قرار دهیم و طرحی علمی برای پایش مستمر کیفیت آب تهران در تمامی فصل‌ها تعریف و اجرا کنیم.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار