ابَرماه بر فراز قلعه‌‌ باشکوه
کد خبر: ۲۵۰۹۰۰
تاریخ انتشار: 2022 July 16    -    ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
عکاسان متعددی برای ثبت تصویر ابَرماه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ آماده شدند. در این شب، ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار می‌گرفت و زمان مناسبی برای ثبت تصویری شگفت‌انگیز از ماه بود تا به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شود.

دیجیاتو: عکاسان متعددی برای ثبت تصویر ابَرماه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ آماده شدند. در این شب، ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار می‌گرفت و زمان مناسبی برای ثبت تصویری شگفت‌انگیز از ماه بود تا به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شود.

 
ابَرماه بر فراز قلعه‌‌ باشکوه

در تصویر روز ناسا، ابَرماه این تاریخ را برفراز قلعه «لوبوونا» در شرق کشور اسلواکی مشاهده می‌کنیم.

عکاس این تصویر حدود سه کیلومتر از قلعه فاصله گرفت تا بتواند آن را در تصویر خود ثبت کند. در این زمان فاصله ماه تا زمین سیصد و پنجاه و هفت کیلومتر بود.

این فاصله، کمترین فاصله قمر زمین - یعنی ماه - تا زمین است. به عبارت دیگر، ماه در مدار بیضی شکل خود که بر روی آن به دور زمین می‌چرخد، به نقطه حضیض می‌رسد که نزدیکترین حالت آن به زمین است.

درحالت میانگین، فاصله ماه تا زمین در چرخش حدود سیصد و هشتاد و چهار هزار کیلومتر است. نزدیکی به زمین در نقطه حضیض سبب می‌شود تا ماه روشن‌تر و بزرگتر در آسمان شب ظاهر شود.

 

پیش از این نیز تصاویری از ابرماه به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شده بود که می‌توانید در اینجا ببینید.

محاسبات منجمان نشان داده است در سال 1401، چهار بار شاهد پدیده ابرماه هستیم. این رخدادها در تاریخ‌های 26 اردیبهشت، 24 خرداد، 22 تیر و 21 مرداد است.

با پشت سر گذاشتن سه تاریخ اولیه، تنها یکبار دیگر و در تاریخ 21 مرداد شاهد این پدیده جذاب در آسمان خواهیم بود. آیا در این تاریخ، تصاویری که از ماه ثبت می‌شوند، به قدری جذاب خواهند بود که به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شوند؟

دیجیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار