دنیای شگفت‌انگیز زیست‌شناسی/ قارچ‌ها مگس‌های خانگی نر را فریب می‌دهد
کد خبر: ۲۵۱۰۵۲
تاریخ انتشار: 2022 July 17    -    ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
در یک خبر واقعاً عجیب، گروهی از دانشمندان اعلام کردند که یک قارچ خاص باعث جفت‌گیری مگس‌های نر با اجساد ماده‌های مرده می‌شود. این استراتژی به تضمین بقای قارچ کمک می‌کند، زیرا با این کار قارچ از ماده‌ها به نر‌ها منتقل می‌شود.

دنیای شگفت‌انگیز زیست‌شناسی: قارچ‌ها مگس‌های خانگی نر را فریب می‌دهد تا با اجساد ماده‌های مرده جفت‌گیری کنند!

در یک خبر واقعاً عجیب، گروهی از دانشمندان اعلام کردند که یک قارچ خاص باعث جفت‌گیری مگس‌های نر با اجساد ماده‌های مرده می‌شود. این استراتژی به تضمین بقای قارچ کمک می‌کند، زیرا با این کار قارچ از ماده‌ها به نر‌ها منتقل می‌شود.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه علوم کشاورزی سوئد جمعیت‌های مگس خانگی ( Musca domestica ) را بررسی کردند و متوجه شدند که مگس‌های ماده به قارچ انگلی به نام Entomophthora muscae آلوده شده بودند.

مشخص شد که حدود ۶ روز پس از عفونت اولیه، قارچ رفتار ماده‌ها را تغییر می‌داد و باعث می‌شد تا آن‌ها به بالاترین نقطه در مجاورت خود صعود کنند. بعد این کار مگس‌های ماده بلافاصله می‌مردند، در این مرحله قارچ شروع به انتشار سیگنال‌های شیمیایی به نام سسکوی ترپن sesquiterpene می‌کرد.

این ماده شیمیایی همان اثر ماده شیمیایی جذب‌کننده جنسب فرمون را دارد و باعث می‌شد که مگس‌های نر جذب شوند و با مگس‌های ماده مرده جفت‌گیری کنند!

در حین جفت‌گیری، هاگ‌های قارچ از ماده‌های مرده به نر‌های زنده سرایت می‌کنند و آنها نیز آلوده می‌شوند.

طبق تحقیق، نر‌ها ترجیح می‌دادند که با ماده‌هایی که مدتی مرده بودند جفت‌گیری کنند. مشخص شد که ۷۳ درصد از نرها ترجیح می‌دهند با اجساد مؤنثی که ۲۵ تا ۳۰ ساعت قبل از آن مرده بودند، رابطه برقرار کنند، در حالی که تنها در ۱۵درصد با ماده‌هایی جفت‌گیری می‌کردند که ۳ تا ۸ ساعت قبل از بین رفته بودند.

دانشیار دانشگاه کپنهاگ – پروفسور هنریک اچ دی فاین لیخت – می‌گوید: «پس ما می‌بینیم که هر چه مگس ماده بیشتر مرده باشد، برای نر‌ها جذاب‌تر می‌شود، چرا که تعداد اسپور‌های قارچ با گذشت زمان افزایش می‌یابد که باعث افزایش عطر‌های اغواکننده می‌شود.»

این تحقیق در مقاله‌ای که اخیراً در مجله ISME منتشر شده است توضیح داده شده است.

و به عنوان یک نکته جانبی، این اولین نمونه شناخته شده از قارچی نیست که رفتار یک حشره میزبان را کنترل می‌کند. Ophiocordyceps unilateralis (با نام مستعار قارچ مورچه زامبی ) باعث می‌شود که مورچه‌های آلوده به سطح زیرین برگ رفته و با فک پایین خود روی آن بچسبند، پس از آن می‌میرند و محیط رشد بهینه‌ای را برای قارچ فراهم می‌کنند.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار