نتایج عجیب یک پژوهش بر روی شکلات تلخ
کد خبر: ۲۵۱۶۶۹
تاریخ انتشار: 2022 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
متخصصان تغذیه بیشتر مواقع افراد را از مصرف شکلات تلخ به‌دلیل این‌که حاوی کالری فراوان، چربی و قند است، منع می‌کنند اما بررسی‌های متعدد نشان داده است کاکائو ماده اصلی شکلات که از دانه گیاه کاکائو به‌دست می‌آید، خواص متعددی برای بدن و ذهن دارد.

 مهم‌تر از همه این ماده مغذی، منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر صدمات سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد پیشگیری کرده یا روند آن را کاهش می‌دهد. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایدار و بسیار واکنش‌پذیری هستند که در بدن بر اثر استرس‌های محیطی مرتبط با انواع بیماری‌ها و همچنین پیری تولید می‌شوند. علاوه‌ بر آن، تحقیقات نشان داده کاکائو می‌تواند فشار خون را تنظیم و از زوال عقل پیشگیری کند. متاسفانه بیشتر شکلات‌ها حاوی قند، روغن، کره و دیگر مواد مضر برای بدن است اما سالم‌ترین این شکلات‌ها، نوع تلخ آن است که حاوی درصد بالایی از کاکائوست.

 
 

 بررسی اثر شکلات تلخ روی سیناپس‌های مغزی

الهام کلانترزاده، مریم راداحمدی و پرهام رئیسی، محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به‌تازگی اثر الگوهای رژیمی مختلف شکلات تلخ را روی سیناپس‌های بخش خاصی از مغز به نام هیپوکامپ CA۱ موش‌های صحرایی بررسی کرده‌اند. بنابر نتایج این محققان، شکلات تلخ روی افرادی که علائمی از استرس جدایی و انزوای مزمن از خود نشان می‌دهند بسیار فایده دارد. هر سیناپس، شکاف بسیار کوچکی است که عصب‌های مختلف از طریق آنها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.این محققان می‌گویند با وجود این‌که استرس در عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌کند، مصرف شکلات تلخ، با درصد بالای کاکائو، می‌تواند اثرات مثبتی روی مغز بگذارد.

در این تحقیق اثر رژیم‌های مختلف شکلات تلخ روی قدرت سیناپس‌های هیپوکامپ CA۱ مغز و انعطاف‌پذیری آنها بررسی شد. در اصل محققان می‌خواستند بدانند آیا مصرف شکلات تلخ با درجات مختلف کاکائو چه تاثیری روی توان و انعطاف‌پذیری سیناپس‌های این ناحیه از مغز می‌گذارد. آنها مقدار سازگار سیناپس‌ها را در طول زمان بررسی کردند. برای این پژوهش از ۳۵ موش صحرایی مبتلا به استرس جدایی و انزوای مزمن استفاده شد. این موش‌ها به پنج گروه هفت‌تایی تقسیم‌ شدند و تحت سه الگوی رژیمی شکلات تلخ قرار گرفتند. محققان این سه الگوی رژیمی را با نام‌های استرس اجباری، اختیاری و محدود از هم متمایز کردند. گروهی از موش‌ها تحت رژیم فقط شکلات تلخ قرار گرفتند. گروه دیگر از موش‌ها، در کنار شکلات تلخ، غذایی نامحدود در اختیار داشتند و گروه سوم غذای محدود و فقط چهار گرم شکلات تلخ در روز مصرف کردند. محققان در ابتدا و انتهای آزمایش‌های خود مقدار غذایی را که به هر گروه‌ها از موش‌ها می‌دادند و وزن آنها را اندازه‌گیری کردند.

 کاهش وزن و اثر مثبت کاکائو روی حافظه و یادگیری

نتایج نشان داد که هر سه گروه از موش‌ها که تحت رژیم شکلات تلخ قرار داشتند، تمایل کمتری به مصرف غذا از خود نشان دادند و از وزن‌شان کاسته شده بود. البته گروه سوم از موش‌ها که غذای محدودی هم داشتند بیش از موش‌های دیگر دچار کاهش وزن شدند. به‌طور کلی در این بررسی مشخص شد مصرف منظم شکلات تلخ می‌تواند اثرات نامطلوب استرس جدایی و انزوای مزمن بر قدرت سیناپسی و انعطاف‌پذیری هیپوکامپ را معکوس کند و در نتیجه اثرات مفیدی بر حافظه و یادگیری فرد بگذارد. این تحقیق در حال حاضر فقط روی موش‌های صحرایی انجام شده است و برای تایید آن باید روی انسان نیز بررسی‌ شود. چنانچه این تحقیق تایید شود، باید گفت کاکائو روی مغز انسان و توانایی‌های شناختی آن اثر مثبتی دارد.

همشهری آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار