رکورد تلخ و ۲۶ساله‌ای که در ایران زده شد
کد خبر: ۲۵۱۷۳۹
تاریخ انتشار: 2022 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
تورم نقطه‌ به ‌نقطه در تیر ماه سال ۱۴۰۱ رکورد ۲۶ ساله این شاخص اقتصادی در ایران را شکست و به ۵۴ درصد رسید و در دل خود آمار‌های دیگری از وضعیت معیشتی مردم را آشکار کرد.

 تورم نقطه‌ به ‌نقطه  در تیر ماه سال ۱۴۰۱ رکورد ۲۶ ساله این شاخص اقتصادی در ایران را شکست و به ۵۴ درصد رسید و در دل خود آمار‌های دیگری از وضعیت معیشتی مردم را آشکار کرد.

 
 

رکورد تلخ و ۲۶ساله‌ای که در ایران زده شد

در این گزارش می‌خوانیم:

* یک رسانه فارسی زبان در این رابطه نوشته است: تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار پرده از این واقعیت برمی‌دارد که مردم ایران در تیر ماه سال ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان»، بسیار بیشتر از زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ هزینه کرده‌اند که این واقعیت خود را در تورم نقطه‌ای نشان داده است.

* منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه یا نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. این تعریف را کسانی که توان خرید آنها روز به روز کاهش می‌یابد، بهتر از کسی درک می‌کنند.

* این تورم ۵۴ درصدی به تدریج به رکورد تورم ۵۹ درصدی در اردیبهشت و خرداد ۱۳۷۴ نزدیک می‌شود که گویای چشم‌انداز مبهم سبد معیشتی خانوار‌ها است.

* این گزارش می‌‌گوید در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، شاخص قیمت گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۶۸.۹ درصد، لبنیات با ۱۱۹.۷ درصد و نان با ۱۰۵.۹ درصد، بیشترین افزایش را در تیر ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته داشته‌اند.

* به طور مثال میانگین قیمت روغن تیر ماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با تیر سال گذشته بیش از ۲۹۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد که رشدی بی‌سابقه و انفجاری در اقتصاد محسوب می‌شود.

* در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» هم، شاخص قیمت گروه بهداشت و درمان با ۳۶.۸ درصد، هتل و رستوران با ۸۴.۵ درصد و مبلمان و لوازم خانگی هم با ۳۷ درصد بیشترین افزایش را نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌اند.

* داده‌های تورمی تیر ۱۴۰۱ به طور خلاصه می‌گوید حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در افزایش تورم و قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

* حذف این ارز حمایتی از برخی کالا‌های استراتژیک منجر به جهش چندین‌باره نرخ کالا و خدمات شده است که این روند همچنان ادامه دارد و به سایر حوزه‌های به ظاهر غیر مرتبط نیز کشیده شده است.

* گزارش مرکز آمار این واقعیت را تائید می‌کند و می‌‌گوید رشد اجاره‌بها دومین عامل اساسی رشد نسبتا بالای قیمت‌ها در یک ماه اخیر بوده است که نشان از وخیم‌تر شدن شرایط اجاره‌بها به خصوص کلان‌شهر‌هایی نظیر تهران دارد.

* گزارش شاخص‌ قیمت مصرف کننده مرکز آمار که سال‌هاست در غیاب آمار بانک مرکزی منتشر می‌شود، تنها عدد و رقم نیست، روایت رسمی اقتصادی است که روز به روز برای گذراندن زندگی با موانع و مشکلات عمیق‌تر دست به گریبان می‌شوند.

* این آمار‌ گزارش وضعیت معیشتی کسانی است که روز به روز قدرت خریدشان کاسته می‌شود و فقیرتر می‌شوند. آنها برای گریز از این وضعیت بیش از گذشته تقلا می‌کنند، اما این سعی و تلاش‌ها ضعیف‌تر از آن است که بتواند آنها را از این شرایط وخیم اقتصادی نجات دهد.

* انتشار چنین آماری در شرایطی است که در ماه‌های گذشته از سوی کارشناسان اقتصادی هشدارهای بسیاری درباره «ابر تورم» و تبدیل «خط فقر» داده شده است.

* منتقدان عملکرد ابراهیم رئیسی، موازی‌کاری و سوءمدیریت را از عوامل مهم تشدید بحران اقتصادی می‌دانند و تاکید می‌کنند اقدام‌های بدون منطق و هیجانی سبب می‌شود تورم افزایش یافته و به سختی کنترل شود.

* در ماه‌های اخیر، بازنشستگان تامین اجتماعی، فعالان کارگری، معلمان و بسیاری دیگر از اقشار مختلف مردم بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی اعلام کردند که دخل‌ و خرجشان با هم جور درنمی‌آید.

* با وجود فشار اقتصادی مضاعف که این روزها بر مردم تحمیل می‌شود، رسانه‌های حامی دولت همچنان از عملکرد اقتصادی دولت دفاع می‌کنند و مدعی‌اند که مردم از شرایط فعلی راضی‌‌اند.

* روزنامه همشهری در یکی از گزارش‌های اخیر خود در بیستم تیرماه نوشته بود: «دولتمردان در ۱۰ ماه گذشته جلو فروپاشی اقتصادی کشور را گرفته‌اند.» ارگان رسانه‌ای شهرداری در ادامه ادعای خود، افزود که «مردم دلایل گرانی‌های اخیر را می‌دانند و یارانه متناسب با آن را دریافت کرده‌اند.»

* این در حالی است که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دولت، حتی برای خرید دو تا سه قلم کالای اساسی هم کافی نیست.

برترین ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار