واقعیت‌های جالب درباره انبه که نمی‌دانستید
کد خبر: ۲۵۱۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
انبه سرشار از عطر، طعم و خاصیت است. خواص این میوه استوایی آنقدر شگفت‌انگیزند که رد آن در لشکرکشی و قتل گرفته تا دوستی و برآورده شدن آرزوها پیداست و داستان‌های زیادی برای گفتن دارد؛ داستان‌هایی که اینجا روایت شده‌اند:

تابستان فصل میوه‌های رنگارنگی است که انبه یکی از خاص‌ترین آنهاست. منابع مختلف اولین کشت انبه را مربوط به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش در هند می‌دانند. درخت استوایی انبه می‌تواند تا ۴۶ متر رشد کند و طول عمر بسیار زیادی داشته باشد. بیش از ۵۰۰ گونه انبه در جهان وجود دارد با این حال، انبه هندی مشهورترین انواع آن است.

 
واقعیت‌های جالب درباره انبه که نمی‌دانستید
 
گفته می‌شود بودا در حالی که در نزدیکی درخت انبه‌ای بزرگ نشسته بود به تصویر کشیده شد و مردم هندوستان انبه را غذای الهه‌ها می‌دانستند. امپراتور مغول، بهادر شاه، پس از چشیدن طعم یک انبه بسیار خوشمزه، تصمیم به فتح و تصرف هند گرفت. این امپراتوری بسیاری از گونه‌های معروف انبه را تولید و پرورش داد. انبه آنقدر محبوب بود که او، پسرش را پس از اطلاع از اینکه تمام انبه‌های کاخ را ذخیره کرده و خورده، مجازات کرد و او را به قتل رساند.

 

دانه‌های بزرگ انبه که برخلاف میوه‌های دیگری مانند گیلاس، به‌راحتی و توسط پرندگان و حیوانات قابل حمل نیست، به دست انسان‌ها، در واقع بازرگانان و استعمارگران، به پرتغال و بریتانیا آورده شد، با این حال در جنوب آسیا، انبه آنقدر ارزشمند است که میوه ملی پاکستان و هند و درخت ملی بنگلادشبه حساب می‌آید. یک سبد انبه در این منطقه هدیه‌ای است که نشان از دوستی دارد. طبق فولکلور و فرهنگ عوامانه هندی، درختان انبه می‌توانند آرزوها را برآورده کنند.

 

انبه یک سوپرغذاست. این میوه حاوی تقریبا ۲۰ ویتامین و مواد معدنی مختلف است و بر اساس گزارش‌های علمی، ۳/۴ فنجان انبه ۵۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C، هشت درصد از ویتامین A و هشت درصد دیگر از نیاز روزانه شما به ویتامین B۶ را تامین می‌کند.

انبه از خویشاوندان نزدیک پسته و بادام هندی است و ویتامین A آن برای شادابی پوست و مو و حفظ کلاژن ضروری است. ویتامین C انبه از بدن در برابر تشکیل سلول‌های بدخیم محافظت می‌کند. فیبر قابل توجهی دارد و برای گوارش مفید است. آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوییدهای ناشی از رنگ زرد این میوه خاصیت ضد سرطانی آن را افزایش می‌دهند!

 

همچنین پتاسیم آن طبق رسم میوه‌های پر پتاسیم در تعدیل فشار خون بسیار ارزشمند است. جالب اینکه فیبر فراوان انبه منجر می‌شود که افزایش قند ناشی از خوردن آن شما را اذیت نکند، بنابراین میوه خوبی برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود. انبه حاوی ویتامین K قابل توجهی هم هست. این ویتامین برای سلامت استخوان‌ها و سلامت انعقاد خون مفید است.

در ایران این میوه حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد و در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان پرورش داده می‌شود. دکتر زینب نادری، کارشناس ارشد کشاورزی گفت درخت انبه همیشه سبز است و عمری بسیار طولانی دارد؛ این درختان بارده بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ سال میوه می‌دهند و حتی درختانی با قدمت ۳۰۰ سال هم در ایران پیدا می‌شود

واقعیت‌های جالب درباره انبه که نمی‌دانستید

درخت انبه بسیار بزرگ، همیشه سرسبز و دارای عمری طولانی است.

همشهری آنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
2
واقعا از مطالب بی ربطی که به جای مضرات و فواید انبه تحویل دادید ممنونم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار