تصویری زنده از اندام‌های داخلی بدون نیاز به انجام سونوگرافی!
کد خبر: ۲۵۲۳۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 July 31    -    ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
تصویربرداری اولتراسوند یا سونوگرافی شاید ایمن‌ترین و پرکاربردترین شکل تصویربرداری پزشکی باشد.

برچسب‌های سونوگرافی در آینده امکان می‌دهند که تصویری زنده و پیوسته از اندام‌های داخلی بدون نیاز به انجام سونوگرافی دوره‌ای سنتی داشته باشید!

تصویربرداری اولتراسوند یا سونوگرافی شاید ایمن‌ترین و پرکاربردترین شکل تصویربرداری پزشکی باشد.

همه افرادی که سونوگرافی انجام داده‌اند، می‌دانند که قبل از اینکه پروب دستگاه روی پوست گذاشته شود، لایه ضخیمی از ژل سرد روی پوست آنها ریخته می‌شود. این ژل برای اینکه امواج اولتراسوند به وضوح از پروب به اندام‌های داخلی فرد منتقل شود و دوباره بازگردند، ضروری است. ظرف مدت کوتاهی، این ژل خشک می‌شود، بنابراین برای انجام سونوگرافی‌های طولانی‌تر، نیاز به استفاده مجدد از آن است.

یکی از بزرگترین نوآوری‌های جدید MIT، ساخت یک هیدروژل است که درون یک غشای الاستومری نازک محصور شده. این ماده، سطخ کشسان و الاستیک کاملی ایجاد می‌کند که می‌تواند روی پوست بنشیند و طور مؤثر امواج اولتراسوند را منتقل کند.

اما بخش دیگر دستگاه شامل آرایه‌ای سفت و سخت از صد‌ها مبدل اولتراسوند کوچک است. Chonghe Wang یکی مققان می‌گوید ترکیب این دو بخش می‌توانند تصویری پیوسته به مدت طولانی از اندام‌های داخلی بیمار به ما بدهند.

بر اساس مقاله ای که در ژورنال Science منتشر شده، این دستگاه حتی می‌تواند در حین دویدن تا وزنه‌برداری هم استفاده شود و تصویر اولتراسونوگرافی حتی در حین فعالیت ارائه دهد.

با استفاده از این دستگاه، محققان توانستند مثلا ببینند که چکونه معده با خوردن مایعات و گذر آن از معده به سمت روده، بزرگ و کوچک می‌شود. یا اینکه عضلات را در هنگام بلند کردن وزنه تحت نظر گرفتند و حتی به ورزشکار توصیه کردند که برای پیشگیری از آسیب، چه زمانی باید ورزش را متوقف کند.

در حال حاضر این دستگاه بی‌سیم نیست، اما حتی در شکل فعلی آن، برنامه‌های کاربردی فوری برای آن می‌شود در نظر گرفت. مثلا می‌توان تصویر پیوسته اکوکاردیوگرافیک بیماران قلبی را در طول بستری‌شان به صورت پیوسته مشاهده کرد!

اما پتانسیل آینده برای این نوع دستگاه هیجان انگیزتر است. گروه پژوهشی در حال حاضر در حال کار بر روی ساخت دستگاه به صورت بی‌سیم است، بنابراین نسل آینده این دستگاه می‌تواند با یک برنامه گوشی هوشمند ارتباط برقرار کند. برچسب‌های اولتراسوند را می‌توان به تعداد زیاد و نسخه‌های کمی متفاوت مثلا برای نظارت بر ورزش یا نظارت طولانی مدت تومور‌های مشکوک یا پایش بارداری در خانه ساخت.

در آینده حتی می‌توان این پرچسب‌های سونوگرافی را با اپلیکیشن موبایل با الگوریتم‌های هوش مصنوعی مربوط کرد تا تصاویر آنها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند.

یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
0
توی متن نگفته بدون سونوگرافی
فقط گفته ماده مورد نیاز رو حساس تر و ماندگارتر گردند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار