پادتن ضد گونه‌‌های کرونا کشف شد
کد خبر: ۲۵۲۴۰۷
تاریخ انتشار: 2022 August 05    -    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
پژوهشگران دانشگاه آلاباما
پژوهشگران دانشگاه آلاباما می‌گویند، نوشدارویی علیه تمامی گونه‌‌های کرونا کشف کرده‌اند. آنها خبر از پادتنی داده‌اند که در آزمایش بر روی موش‌ها آنها را در برابر گونه‌های قبلی و فعلی کرونا محافظت کرده است. به گفته محققان، پادتن نام‌برده توانسته است در آزمایش‌های حیوانی از موش‌ها در برابر بیماری محافظت کند.

پادتن ضد گونه‌‌های کرونا کشف شد

پادتن ضد گونه‌‌های کرونا کشف شدتابناک باتو ــ از آغاز همه‌گیری کرونا (سارس کوو۲) گونه‌های جدید این ویروس موفق شده‌اند با تغییر بخشی از پروتئین سنبله خود در برابر واکسن‌ها و داروهای موجود مقاومت کنند و به حیاتشان ادامه بدهند.

این اتفاق به این دلیل می‌افتد که واکسن‌ها و داروها تاکنون بر روی نوک پروتئین سنبله یا شاخک‌های ویروس متمرکز شده‌اند. جهش یا موتاسیون ویروس که به ایجاد سویه‌های جدیدی از آن می‌انجامد معمولا با تغییر در همین بخش‌های ویروس و مصون‌شدن آن در برابر واکسن و داروهای موجود همراه است، از همین رو برای مقابله با هر سویه‌ای اغلب به واکسن یا داروی تازه‌ای نیاز پیدا می‌شده است.

اکنون محققان دانشگاه آلاباما یک آنتی‌بادی به نام 1249A8 را در خون مبتلایان به کوویدو۱۹، بیماری ناشی از سارس‌کوو ۲ کشف کرده‌اند که می‌تواند یک درمان مؤثر علیه همه گونه‌های قبلی و آینده ویروس ارائه دهد.

به گفته آنها این پادتن در برابر ویروس‌های کرونای موسوم به سارس-کوو که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر شد، و همچنین مرس که در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی ظاهر شد نیز مؤثر است. علاو بر این چندین ویروس سرماخوردگی معمولاً بی‌ضرر را هم از بین می‌برد.

پادتن ضد گونه‌‌های کرونا کشف شد

پایان بازی موش وگربه؟

پژوهشگران یافته‌های خود را در مقاله‌ای در مجله "Plos Pathogens" منتشر کرده‌اند. جیمز کوبی، یکی از نویسندگان مقاله ضمن بیان این که تغییر شکل ویروس و فعالیت پادتن‌‌های انسان "مثل بازی موش و گربه است" می‌گوید، در آینده نزدیک این بازی پایان می‌یابد زیرا 1249A8 نه به نوک پروتئین سنبله یا شاخک‌های ویروس، بلکه به ساقه پروتئین سنبله حمله می‌کند که در تقریباً همه گونه‌ها و سویه‌های کرونا یکسان است و بخش حیاتی این ویروس به شمار می‌رود.

به گفته محققان، پادتن نام‌برده توانسته است در آزمایش‌های حیوانی از موش‌ها در برابر بیماری محافظت کند. باید منتظر ماند و دید که آیا واقعاً این پادتن می‌تواند نوشدارویی برای انسان در برابر کرونا باشد.


پادتن ضد گونه‌‌های کرونا کشف شد

منبع: دویچه وله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار