راز محبوبیت ستاره‌ای که نماد عشق در سینماست
کد خبر: ۲۵۲۸۶۸
تاریخ انتشار: 2022 August 05    -    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
​شاهرخ خان ابر‌قهرمان فیلم‌های احساسی و پر‌سوز‌و‌گداز جنوب آسیاست. فیلم‌های او ملاک و معیاری برای همهٔ ماجرا‌های عاشقانهٔ فیلم‌های هندی است.

ماه‌ پیش، شاهرخ خان، بازیگر هندی ۳۰ سالگی حضور خود در سینمای هند را جشن گرفت. شارایانا بهاتاچاریا که کتابی دربارهٔ محبوبیت ماندگار این بازیگر بالیوود نوشته است توضیح می‌دهد که چرا او هنوز از بازیگران بزرگ و مطرح جهان است.

 
راز محبوبیت ستاره‌ای که نماد عشق در سینماست

شاید چندان دشوار نباشد که با دلایل روشنفکرانه تداوم محبوبیت شاهرخ خان را در صنعت سینما توضیح داد. میلیون‌ها نفر در جهان این بازیگر را به‌قدری دوست دارند که ستایش بیش‌از‌اندازه از او بیشتر شبیه پرستش بیمار‌گونهٔ برخی شخصیت‌های مشهور جهان است.

اما چرا افرادی شیفتهٔ شاهرخ‌ خان هستند و اینطور او را می‌پرستند؟

بی‌بی‌سی می‌نویسد بیشتر افراد عاشق فیلم‌های عاشقانه و پر‌سوز‌و‌گداز او هستند. شاهرخ خان همیشه نمایندهٔ بهترین‌های سینمای هند و شبه‌قارهٔ جنوب آسیا بوده است. 

برای میلیون‌ها هندی، او نشانه و یادآور دوران رشد و شکوفایی اقتصادی این کشور است.

 

در دههٔ ۱۹۹۰، هم‌زمان با حضور شاهرخ خان بر پرده‌های سینما، هند توانست در عرصه‌های اقتصاد جهانی حضور پیدا کند و شهرت و محبوبیت او همراه با رشد اقتصاد ادامه پیدا کرد.

به دنبال اقدامات اصلاحی در بازار هند این کشور در بخش مخابرات و رادیو‌ و تلویزیون راه را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز کرد و اجازه داد که شبکه‌های رسانه‌ای خارجی در هند فعالیت کنند. این کانال‌های باعث تقویت و تثبیت و راه یافتن فیلم‌ها و مصاحبه‌ها و ترانه‌های شاهرخ خان به خانه‌های مردم شدند موقعیتی که هیچ بازیگری تا آن زمان به دست نیاورده بود. در ادامهٔ آزاد‌سازی اقتصاد هند، نوشیدنی‌ها و خودرو‌های جدیدی ناگهان وارد بازار هند شد و شاهرخ خان به عنوان مُبَلّغ این محصولات با آنها همراه شد.

راز محبوبیت ستاره‌ای که نماد عشق در سینماست

از نکات مهم شخصیت این بازیگر به نمایش گذاشتن همهٔ شکنندگی‌های شخصیت انسان‌ها در کارهایش است.

خان به‌طور معمول نقش شخصیت‌های آسیب‌پذیر و شکننده را بازی می‌کند نقش‌هایی مانند عاشق دلشکسته، قهرمان آسیب‌دیده، همسر حساس، مسلمان آسیب‌پذیر و حتی فرد شرور و بدخواه ضعیف و شکننده. نقش‌هایی که بازی می‌کند نه با خودشان در صلح و آرامش هستند نه با محیط اطراف‌شان.

دلواپسی‌ها و تشویش‌هایی که شخصیت‌ها و نقش‌های او تصویر می‌کنند در جریان سه دهه پیشرفت پر‌ماجرای حرفه‌ای او تکوین و تکامل پیدا کرده است. بیشتر شخصیت‌ها از لحاظ عاطفی در‌هم‌شکسته‌اند و نمی‌توانند عشق را دریابند و نمی‌خواهند به جستجوی نیاز خود برای یافتن عشق برآیند.

شاهرخ خان ابر‌قهرمان فیلم‌های احساسی و پر‌سوز‌و‌گداز جنوب آسیاست. فیلم‌های او ملاک و معیاری برای همهٔ ماجرا‌های عاشقانهٔ فیلم‌های هندی است.

آمار و داده‌ها نشان می‌دهد او بیش از هر بازیگر مرد هندی دیگر نقش مقابل زنان را بازی کرده است اما عشق شخصیت‌ فیلم‌های خان فقط عشق مرسوم و معمول به زنان نیست، در فیلم‌های او شخصیت‌ها در طلب و جستجوی عشق و مهر پدران، دوستان و هموطنان خود هستند.

ایران آرت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار