آب و هوای این روزها و تشدید ضعف سیستم ایمنی
کد خبر: ۲۵۴۲۵۵
تاریخ انتشار: 2022 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
این تحقیقات پیشگامانه که توسط محققان دانشگاه ماموآ در هاوایی انجام و در روز دوشنبه در مجله Nature Climate Change منتشر شد، یک جستجوی سیستماتیک در رابطه با تأثیر ده خطر آب و هوایی از جمله انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بر روی بیماری‌های انسانی است.

تغییرات آب و هوایی این روزها و تشدید بیماری و ضعف سیستم ایمنی

تغییرات آب و هوایی این روزها و تشدید بیماری و ضعف سیستم ایمنیاختصاصی تابناک باتو ـ بر اساس یک مطالعه جدید، وضعیت بیش از ۵۸ درصد از بیماری‌های انسانی به دلیل تغییرات آب و هوایی تشدید شده اند.

این تحقیقات پیشگامانه که توسط محققان دانشگاه ماموآ در هاوایی انجام و در روز دوشنبه در مجله Nature Climate Change منتشر شد، یک جستجوی سیستماتیک در رابطه با تأثیر ده خطر آب و هوایی از جمله انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بر روی بیماری‌های انسانی است. این تغییرات آب و هوایی شامل گرم شدن هوا، خشکسالی، موج گرما، آتش سوزی، بارش شدید، سیل، طوفان، افزایش سطح دریا، تغییر بیوژئوشیمیایی و تغییر پوشش زمین بود.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل بیش از ۷۰۰۰۰ مقاله علمی برای کشف ارتباطاتی همچون ارتباط مستقیم بین بیماری‌های شناخته شده و تغییرات آب و هوایی، دریافتند که همه رویداد‌های شدید آب و هوایی که با گرمایش جهانی رایج‌تر و شدیدتر شده‌اند، بر بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها، باکتری‌ها، حیوانات، قارچ‌ها تأثیر می‌گذارند. در این مطالعه از ۳۷۵ بیماری مورد تجزیه و تحلیل، ۲۱۸ مورد تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی بودند.

به طور خاص، محققان دریافتند که تغییرات آب و هوا، محیط را با ایجاد دمای گرم‌تر و محیط‌های مرطوب‌تر برای رشد عوامل بیماری‌زا مناسب‌تر می‌کنند. همچنین، افزایش میزان بارندگی می‌تواند به نفع تکثیر پشه‌ها، کنه‌ها، کک‌ها، پرندگان و سایر پستانداران و حتی انتشار چندین ویروس و باکتری مانند دانگ، طاعون، بیماری لایم و مالاریا باشد.

تغییرات آب و هوایی این روزها و تشدید بیماری و ضعف سیستم ایمنی

جمعیت پشه‌ها، به‌ویژه، پس از سیل‌ها و طوفان‌ها، بستری برای رشد پیدا کرده‌اند که به نوبه خود باعث افزایش عوامل بیماری‌زای منتقل‌کننده از جمله تب نیل غربی و تب زرد می‌شود.

اما در مقابل تغییرات آب و هوایی مردم را نیز به نحوی به عوامل بیماری زا نزدیک‌تر می‌کند. از آنجایی که رویداد‌های شدید آب و هوایی باعث جابجایی و مهاجرت اجباری هزاران نفر در برخی از آسیب پذیرترین نقاط جهان می‌شود، تماس بین انسان و عوامل بیماری زا افزایش می‌یابد.

محققان امواج گرما را با گسترش بیشتر بیماری‌های منتقله از آب مانند ویبریو (عفونت‌های ناشی از باکتری) و گاستروانتریت مرتبط دانسته‌اند. این در حالی است که طوفان، سیل و افزایش سطح آب دریا‌ها با گسترش وبا، ذات‌الریه، حصبه، هپاتیت، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های تنفسی مرتبط است.

تغییرات آب و هوایی این روزها و تشدید بیماری و ضعف سیستم ایمنی

تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن انسان

پاتوژن ها، خود برای سازگاری با تغییرات آب و هوا قوی‌تر می‌شوند، در حالی که پاسخ ایمنی بدن ما به دلیل استرس‌های فراوان، موقعیت‌های ناامن زندگی وعدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی که افراد پس از یک رویداد شدید آب و هوایی تجربه می‌کنند ضعیف‌تر شده است.

کامیلو مورا، استاد جغرافی در کالج علوم اجتماعی (CSS) و سرپرست ارشد این مطالعه بیان داشت: «با توجه به پیامد‌های گسترده و فراگیر همه‌گیری کووید ۱۹، کشف آسیب‌پذیری گسترده سلامت عمومی که ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است واقعاً ترسناک بود. بیماری‌ها و به تبع راه‌های انتقال بسیار زیادی برای آن‌ها وجود دارد. اما این مسئله نیاز فوری به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سطح جهان را برجسته می‌کند.»، اما اخبار مثبتی نیز در این گزارش منتشر شده است.

تغییرات آب و هوایی این روزها و تشدید بیماری و ضعف سیستم ایمنی

بدن انسان‌ها وقت کافی برای سازگاری ندارند

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق بیماری‌ها به دلیل رویداد‌های شدید مربوط به تغییرات آب و هوایی بدتر شده اند، اما در برخی موارد بهبود وضعیت بیماری‌ها نیز دیده شده است. به بیان دقیقتر، آن دسته از ویروس‌ها و پاتوژن‌هایی که نمی‌توانند در دما‌های گرمتر زنده بمانند، با گرم شدن هوا، کاهش یافته اند. اما این مسئله به سختی می‌تواند تشدید وضعیت برخی از بیماری‌ها را به دلیل نحوه تأثیر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بر آب و هوای سیاره ما تعدیل می‌کند. نویسندگان این گزارش بیان می‌کنند که بعید است انسان‌ها بتوانند به موقع با عوامل بیماری زای قوی‌تر سازگار شوند.

نویسندگان این مطالعه در مقاله‌ای که در The Conversation منتشر شده است، بیان داشتند که: «با بررسی تأثیر تغییر اقلیم بر بیش از ۱۰۰۰ مسیر انتقال بیماری و خطرات آب و هوایی فزاینده در سطح جهانی، ما به این نتیجه رسیدیم که انتظار از جوامع انسانی برای سازگاری موفقیت آمیز با همه این بیماری ها، انتظاری بیش از حد است. جهان برای کاهش خطرات احتمالی آینده باید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، کاهش دهد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار