امتیاز زندانیان معروف از زبان رییس سازمان زندان‌ها
کد خبر: ۲۵۴۹۳۱
تاریخ انتشار: 2022 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
غلامعلی محمدی رییس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه شرایط نگهداری برای همه زندانیان یکسان است، گفت: ما اگر امتیازات ویژه ای به زندانیان ارایه می دهیم، این امتیازات ویژه براساس کارهای فرهنگی است که انجام می دهند و اگر زندانیان قرار است که از ارفاقات قانونی بهره مند شوند، باید امتیازاتی همچون امتیاز شرکت در کلاس های فرهنگی و اشتغال را کسب کنند.

 رییس سازمان زندان‌ها گفت: امتیاز ویژه و خاصی برای زندانیان معروف جرایم خاص در نظر نگرفته‌ایم.

 
 
 

غلامعلی محمدی با بیان اینکه شرایط نگهداری برای همه زندانیان یکسان است، گفت: ما اگر امتیازات ویژه ای به زندانیان ارایه می دهیم، این امتیازات ویژه براساس کارهای فرهنگی است که انجام می دهند و اگر زندانیان قرار است که از ارفاقات قانونی بهره مند شوند، باید امتیازاتی همچون امتیاز شرکت در کلاس های فرهنگی و اشتغال را کسب کنند.

در قانون، کار اجباری برای زندانیان نداریم

محمدی با بیان اینکه در قانون، کار اجباری برای زندانیان نداریم ولی از طرفی هم کار تربیتی انجام می دهیم گفت: اگر کسی می خواهد مشمول مرخصی شود باید امتیاز اشتغال را داشته باشد. اگر معتاد است باید امتیاز شرکت در کلاس های ترک اعتیاد و یا اگر بی سواد است امتیاز شرکت در کلاس سوادآموزی را کسب کند. اگر می خواهد از سامانه الکترونیک استفاده کند باید چندین امتیاز را کسب کرده باشد. هر گونه استفاده از ارفاق قانونی در زندان در گروی دریافت امتیاز زندانیان است.

موبایل جزو اشیای ممنوعه است

وی درباره ورود موبایل به زندان ها نیز گفت: ورود موبایل به زندان ممنوع است و اگر همکاران ما مرتکب این تخلف شوند به شدیدترین وجه با آنها برخورد می شود. هیچ زندانی نمی تواند موبایل داشته باشد ولی اگر بعضا یک زندانی از داخل زندان به واسطه موبایلی که غیرقانونی وارد شده تماس تلفنی داشته باشد، ما پیگیر ورود این موبایل غیرقانونی به زندان می شویم و با او برخورد قانونی را می کنیم. ما موبایل را جزو اشیای ممنوعه می دانیم و برای ارتباط زندانیان با خارج از زندان، اگر زندانی ممنوع الملاقات نباشد، وسیله ارتباط تلفنی را برای او فراهم کردیم و زندانی به راحتی می تواند از داخل زندان ارتباط تلفنی با خانواده اش را داشته باشد.

امتیاز ویژه و خاصی برای زندانیان معروف جرایم خاص در نظر نگرفتیم

رییس سازمان زندان‌ها تاکید کرد: امتیاز ویژه و خاصی برای زندانیان معروف جرایم خاص در نظر نگرفته‌ایم.

وی افزود: ما در زندان‌ها فروشگاه داریم و فروشگاه‌های ما برای ارایه خدمات به زندانیان است. امکانات رفاهی مازاد بر آنچه در زندان‌ها است، به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد. همه زندان های ما به تلویزیون مجهز هستند. امکاناتی که داریم را در حد بضاعت در اختیار برخی از زندانیان قرار می دهیم و به آن امکانات ویژه گفته نمی شود.

مرخصی زندانیان در اختیار مرجع قضایی است

رییس سازمان زندان‌ها گفت: مرخصی در اختیار مرجع قضایی است و جزو شرایط عمومی زندانی است. امتیازات ویژه نداریم و در چارچوب مقررات زندان است. واحد نظارتی ما در همه زندان ها نظارت می کند.

وی همچنین گفت: ما کمک های خیرین را در جنبه های مختلف اعم از کمک به آزادی زندانیان و کمک به خانواده زندانیان داریم و حتی خیرینی داشتیم که به جای آزادی زندانیان، پول برای خرید پابند زندانیان دادند. در قانون هم جذب کمک های مردمی ذکر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما و اصحاب رسانه، تعاملات بسیار نزدیکی با هم داریم ، گفت: همکاران ما در زندان ها، فقط در معرض آسیب روحی نیستند بلکه در معرض خطرات جسمی هم هستند. ما کم نداریم همکارانی که در زندان ها مورد حمله برخی از زندانیان زیاده خواه قرار گرفتند و باعث نقص عضو همکاران ما شدند؛ لذا کار پرخطری داریم.

وی ادامه داد: در این دوره از مسئولیت سازمان زندان‌ها، رویکرد جدیدی ایجاد شده و آن رویکرد جدید تعامل حداکثری با بخش رسانه است و معتقدم هر جا که رسانه ورود کند قطعا می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی موثر واقع شود.

رییس سازمان زندان‌ها، ادامه داد: زندان یکی از آسیب‌های اجتماعی و واقعیت های تلخ هر جامعه بشری است و تعامل ما با بخش رسانه می تواند اولا در کاهش برخی از آسیب های مربوط به زندان موثر باشد و ثانیا در زندان اقدامات بسیار خوبی انجام می دهیم که نیازمندیم این اقدامات مثبتی که در جهت بازسازگاری اجتماعی انجام می شود و اقداماتی که مرهون تلاش همکاران ما در سراسر کشور است به جامعه منعکس شود.

محمدی افزود: بخشی از سیاه نمایی و جوسازی ها در حوزه زندان توسط معاندین و مخالفین به عمل می آید که بهتر است توسط انعکاس خوب رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری از بین برود و خنثی کننده تبلیغات مسمومی باشند که علیه حوزه زندانبانی صورت می گیرد.

در زندان‌ها به روی خبرنگاران باز است

وی با بیان اینکه رسانه نقش بسیار موثری در جامعه دارد، افزود: درب زندان ها به روی خبرنگاران باز است. برای مردم اینگونه متبادر می شود که زندان صرفا محل نگهداری است؛ در حالی که این طور نیست و بخش اعظمی که در زندان ها در حوزه های تربیتی و اشتغال و فرهنگی است، باید به مردم معرفی و اعلام شود. ما مددجویانی داشتیم که با قرآن مانوس نبودند و در زندان حافظ کل قرآن شدند. افرادی داشتیم که از سر بیکاری وارد زندان شدند و در زندان حرفه ای آموختند و مسیر درستی را بعد از آزادی در جامعه برای خود تدارک دیدند. باید فضای تاریک زندان برای مردم روشن شود.

اگر زندان در کاخ هم باشد، بازهم زندان است

محمدی در پایان گفت: علی رغم اقدامات خوبی که در زندان صورت می گیرد ولی اگر زندان در کاخ هم باشد بازهم زندان است و ما خرسند خواهیم بود به اینکه جمعیت کیفری زندان‌ها را آنقدر تقلیل دهیم و اقدامات ما در زندان به نحوی باشد که با تعطیلی زندان‌ها مواجه شویم. باید جامعه به نحوی عمل کند که ورودی به زندان کاهش یابد و اصلا نیازی به توسعه زندان نداشته باشیم.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار