درمان جدید ضد سرطان
کد خبر: ۲۵۶۲۲۵
تاریخ انتشار: 2022 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی پلیمر ماکس پلانک با استفاده از داروی تازه ساخته شده علیه منبع انرژی کلیدی سلول‌های سرطانی، روش جدیدی را برای از بین بردن آنها در عرض چند ساعت ابداع کرده‌اند.

درمان جدید ضد سرطان: خفه کردن از درون سلول‌های سرطانی با مختل کردن سوخت و ساز ATP

دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی پلیمر ماکس پلانک با استفاده از داروی تازه ساخته شده علیه منبع انرژی کلیدی سلول‌های سرطانی، روش جدیدی را برای از بین بردن آنها در عرض چند ساعت ابداع کرده‌اند. در این روش ریزسازه‌هایی در سطح مولکولی در داخل سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود که به طور مؤثری سلول‌های سرطانی را از اکسیژنی را که برای رشد به آن نیاز دارند، محروم می‌کند.

فناوری اساسی این تحقیق یکی از عملکردهای متابولیکی کلیدی سلول‌ها در همه موجودات زنده به نام ATP یا آدنوزین تری فسفات را هدف قرار می‌دهد. این مولکول حامل انرژی اولیه در سلول‌ها است که انرژی شیمیایی را از تجزیه مولکول‌های غذا می گیرد و آن را برای تامین انرژی سایر فرآیندهای سلولی توزیع می‌کند.

دانشمندان از پیش می‌دانستند که اگر دسترسی به ATP را برای سلول‌های سرطانی مختل کنند می‌توانند قدم‌های موثری در درمان آن بردارند. نویسندگان تحقیق جدید هم به دنبال قطع منبع ATP بودند که با جذب اکسیژن توسط میتوکندری تولید می‌شود.

این تیم توانست از طریق یک داروی جدید ساخته شده که یک تری پپتید حاوی پلاتین (II) است به این امر دست یابد. هنگامی که این ماده وارد محیط سلولی می‌شود، با پراکسید هیدروژن درون سلول واکنش می‌دهد و آنها را به هم می‌چسباند و ریزموهایی، هزاران بار نازک‌تر از موی انسان ایجاد می‌کند

این موها فلورسنت هستند، بنابراین می‌شود به‌طور مستقیم با میکروسکوپ به آنها نگاه کرد.

همین ریزموها مانع از تحویل اکسیژن به ATP می شوند. آزمایش آن در سلول‌های سرطانی متاستاتیک غیرقابل درمان ریه و سینه در آزمایشگاه منجر به مرگ آن سلول‌ها در عرض چهار ساعت شد. این نویدبخش توسعه درمان‌های جدید برای این نوع سرطان‌های است.

دیوید انگ، نویسنده این مطالعه می‌گوید که در این روش تازه دانشمندان می‌خواهند با حمله به ستون اصلی زندگی سلولی – یعنی نحوه تنفس سلول‌ها – که به معنای جذب اکسیژن است، عمل کنند.

دانشمندان خاطرنشان می کنند که تبدیل این فناوری به یک داروی بالینی ایمن برای بدن انسان به سال‌ها کار نیاز دارد.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار