درخواست عجیب از مردم برای کاهش مصرف برنج!
کد خبر: ۲۵۶۴۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2022 September 11    -    ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
روزنامه کیهان در موضع گیری عجیبی خواستار کاهش مصرف برنج از سوی مردم شد!

روزنامه کیهان در موضع گیری عجیبی خواستار کاهش مصرف برنج از سوی مردم شد!

 
 

درخواست عجیب از مردم برای کاهش مصرف برنج!

این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به جنگ اوکراین و مسأله وابستگی غذایی، خواستار کاهش مصرف برنج شد و نوشت:

* تا پیش از جنگ اوکراین شاید اهمیت امنیت غذایی برای بسیاری از مردم جهان خصوصا کشورهای غربی چندان ملموس نبود اما وقتی اوکراین که «سبد نان اروپا» نامیده می‌شد به مخمصه خورد جهان و خصوصا غربی‌ها بیش از پیش متوجه جایگاه مهم این گزاره امنیتی شدند. به واقع جنگ اوکراین به خوبی نشان داد ناامنی غذایی از جمله ابزارهایی است که می‌تواند به سرعت امنیت ملی کشورها را به مخاطره بیندازد.

* وجود ضایعات فراوان کشاورزی یکی دیگر از موانع عدم تحقق خودکفایی ایران در کشاورزی است. در حال حاضر طبق گفته مسئولان، نرخ ضایعات محصولات کشاورزی ما سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد است که متاسفانه برای ایجاد همین ضایعات ۱۴ میلیارد متر مکعب آّب مصرف شده است یعنی هفت برابر سد دز! عجیب اینکه علاوه‌بر آب، کود، بذر، سم و سایر ملزومات را نیز برای این حجم از محصولات صرف می‌کنیم که متاسفانه تبدیل به ضایعات می‌شوند.

* در کنار این حجم از ضایعات کشاورزی،مصرف بی‌رویه غذاهایی که نیاز به آب فراوان هم دارد سبب شده تا تولید داخل علی‌رغم افزایش معنادار بازهم جوابگوی این مصرف نباشد. مثلا طبق پژوهش‌های انجام شده،تولید هر یک کیلو برنج ۴ تا ۴ هزار و ۶۰۰ لیتر آب نیاز دارد و در کشور ما به جز دو استان گیلان و مازندران؛ چنین آبی وجود ندارد.

* طبعا باید غذای ما ایرانی‌ها مطابق با این اقلیم تعریف شود در حالی که برخلاف این واقعیت طبیعی، برنج با این حجم از آب بالا به غذای ثابت ما ایرانی‌ها تبدیل شده که چون نیاز داخلی پاسخگوی مصرفمان نیست پس باید سالانه حداقل بیش از یک میلیون تن برنج خارجی وارد کنیم. بنابراین تغییر الگوی مصرف در بشقاب غذای ما اگر چه امری سخت است اما با توجه به تحولات فعلی جهان و افزایش ضرورت خودکفایی در محصولات استراتژیک چاره‌ای جز این نداریم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
0
22
قبلا هم بابت کوشت قرمز که نقرص میاره و گوشت مرغ که هورمونی است و حبوبات که باد دارد و سبزیجات که آلوده به انگل هستند و ماهی که جیوه دارد و... ، اخطارهای دلسوزانه از سوی مقامات ارشد دولت شده بود ، اگر با عمل فتوسنتز مشکلی ندارند ، با اجازه من برم سینه آفتاب بشینم تا ایشان به مدیریت بی دغدغه خودشان بپردازند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
0
15
مثل خارج رفتن بجه هاتون.اینم ما نخوریم فقط بچه هاتون بخورند
رضا تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
0
10
باز فصل برداشت محصول بنده خدا کشاورزا رسید، دلالها و رسانه های تحت امرشون و همه و همه دست به دست هم دادن تا مفت از دست کشاورز بینوا در بیارن و قیمت خون به مردم بفروشن. واقعا کیهان چجوری میتونه انقدر پلید باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
0
8
اصلا کیهان چکاره مملکته؟ هر کی میاد یه نطق میکنه/ اه اه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار