آنچه رنگ‌ غیرمجاز خوراکی با بدن می‌کند
کد خبر: ۲۵۷۱۳۸
تاریخ انتشار: 2022 September 19    -    ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
​یک کارشناس مواد غذایی گفت: استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در خوراکی‌های کودکان مثل بیسکویت یا یخمک می‌تواند باعث از کار افتادن کبد کودک یا حتی مرگ او شود و امکان بروز ناهنجاری کودک و سقط‌جنین هم در مادرانی که مصرف‌کننده رنگ‌های غیرمجاز هستند، دور از انتظار نیست.

یک کارشناس مواد غذایی گفت: استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در خوراکی‌های کودکان مثل بیسکویت یا یخمک می‌تواند باعث از کار افتادن کبد کودک یا حتی مرگ او شود و امکان بروز ناهنجاری کودک و سقط‌جنین هم در مادرانی که مصرف‌کننده رنگ‌های غیرمجاز هستند، دور از انتظار نیست.

 
آنچه رنگ‌ غیرمجاز خوراکی با بدن می‌کند

نوشین حسن‌زاده روز دوشنبه ۲۸ شهریور اظهار کرد: استفاده از رنگ‌های مصنوعی گاهی به‌منظور پوشانیدن سایر تقلّب‌ها (مثلاً در تهیّه زعفران تقلّبی، نامرغوب بودن آرد مورداستفاده برای تهیه ماکارونی و…) و گاه برای بهبود وضعیت و شکل ظاهری محصول (در تهیّه آب‌میوه، بستنی، آب‌نبات، شکلات، شیرینی و…) به‌کار می‌روند.

 

وی در خصوص افزودنی‌های غذایی عنوان کرد: افزودنی‌های غذایی به ترکیباتی گفته می‌شوند که به‌منظور افزایش دوام غذا، جذاب نمودن ظاهر غذا، خوش‌طعم کردن غذا، ارتقای ارزش غذایی و پیشگیری از فاسدشدن، به مواد غذایی مختلف اضافه می‌شوند.

کارشناس مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: رنگ‌ها جزء افزودنی‌های مواد غذایی می‌باشند که فقط به‌منظور خوش‌رنگ کردن مواد غذایی استفاده نمی‌شود، بلکه نمایانگر کیفیت بسیاری از اقلام غذایی از نظر سلامتی و بهداشت است.

حسن‌زاده تصریح کرد: رنگ یکی از مشخصات اصلی در مواد غذایی است که به‌وسیله احساس بینایی درک شده و از نظر پذیرش مصرف‌کننده بسیار مهم است و به‌عنوان یک راهنمای چشمی کیفیت، عمل می‌کند، به همین دلیل مصرف رنگ در مواد غذایی روزبه‌روز در حال افزایش است.

وی اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین انواع تقلّب‌ها، استفاده از رنگ‌های مصنوعی در تهیه مواد غذایی است و در این خصوص می‌توان به زعفران اشاره کرد که از گذشته‌های دور به دلیل رنگ زیبا و عطر و طعم استثنایی آن در مواد غذایی مختلف کاربرد داشته است و به دلیل ارزش، اهمیت و قیمت بالای محصول به شیوه‌های گوناگون مورد تقلب قرار می‌گیرد.

مسئول آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان تأکید کرد: بسته به نوع رنگ، احتمال بروز سرطان، بیماری‌های کبدی و کلیوی در مصرف‌کنندگان وجود دارد و احتمال آسیب دیدن کبد و کلیه به‌عنوان دو سیستم سم‌زدایی بدن، بیشتر از سایر ارگان‌هاست.

حسن‌زاده تصریح کرد: استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در خوراکی‌های کودکان مثل بیسکویت یا یخمک می‌تواند باعث از کار افتادن کبد کودک یا حتی مرگ او شود و امکان بروز ناهنجاری کودک و سقط‌جنین هم در مادرانی که مصرف‌کننده رنگ‌های غیرمجاز هستند، دور از انتظار نیست.

وی با بیان مضرات رنگ‌های مصنوعی گفت: والدین می‌توانند با حذف این‌گونه خوراکی‌ها و نیز استفاده بیشتر از مواد غذایی و خوراکی‌های خانگی، سلامت رفتاری کودک خود را تا حد زیادی تأمین کنند، به‌ویژه اینکه حذف این خوراکی‌های «رنگ‌شده»، هیچ کمبودی در بچه‌ها ایجاد نمی‌کند، چون خوراکی‌های با رنگ مصنوعی، عموماً ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند.

مسئول آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان در خصوص استفاده از رنگ‌های مصنوعی خاطرنشان کرد: این روزها برخی مغازه‌های فروشنده لوازم شیرینی‌پزی اقدام به فروش رنگ‌های خوراکی پودری می‌کنند، اغلب این رنگ‌ها نه تنها استاندارد و قابل تأیید نیستند، بلکه به‌صورت غیربهداشتی تولید و عرضه می‌شوند.

حسن‌زاده همچنین گفت: اگر برای تزیین غذا یا شیرینی‌ها اصرار به استفاده از رنگ‌های مصنوعی دارید، حتماً انواعی را که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ‌مصرف، مجوز بهداشتی و دستورالعمل فارسی هستند، خریداری کنید، اما بهتر است به‌جای استفاده از رنگ‌های مصنوعی سراغ رنگ‌های طبیعی رفته و از آب اسفناج، جعفری، چغندرقند یا پودر گل‌رنگ، زعفران، کاکائو یا رنگ‌های میوه‌هایی، چون آلبالو، توت‌فرنگی و ... برای شیرینی یا نوشیدنی‌های خود استفاده کنید.

وی تأکید کرد: مواد افزودنی خوراکی (اسانس، رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و مواد تزئینی) برای مصرف در مواد غذایی باید دارای پروانه ساخت بوده و واحدهای صنفی فقط مجاز به استفاده از رنگ‌ها با پایه گیاهی می‌باشند و استفاده از رنگ، اسانس، طعم‌دهنده‌ها و شیرین‌کننده‌های شیمیایی در واحدهای صنفی مجاز نیست.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار