این اختراع، خیلی‌ها را از کار بیکار خواهد کرد!
کد خبر: ۲۵۷۵۸۹
تاریخ انتشار: 2022 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
بر اساس گزارش‌های رسیده، تسلا به زودی و در پایان ماه از ربات اپتیموس خود در رویداد روز هوش مصنوعی رونمایی (AI Day) خواهد کرد.

 بر اساس گزارش‌های رسیده، تسلا به زودی و در پایان ماه از ربات اپتیموس خود در رویداد روز هوش مصنوعی رونمایی (AI Day) خواهد کرد. این کمپانی همچنین در صدد است این ربات‌ها را به زودی در ابعاد گسترده در کارخانه تگزاس خود به کار گیرد. در صورتی که تسلا قصد داشته باشد ربات‌های Optimus را در این ابعاد مورد استفاده قرار دهد، افراد زیادی شغل خود را از دست خواهند داد.

 

البته بسیاری کارشناسان معتقدند که ساخت ربات های انسان‌نما فرآیندی پیچیده‌تر از ماشین‌های خودران دارد و در حال حاضر استفاده صنعتی از آن‌ها نه امکان‌پذیر است و نه توجیه اقتصادی چندان بالایی دارد. از سوی دیگر، چهار سال پیش، زمانی که کارخانه خودروسازی تسلا درگیر مشکلات عدیده تولید شده بود، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، بخش اعظمی از این مشکلات را مرتبط با وابستگی بیش از حد به ربات‌ها دانسته بود و اعلام کرد که انسان‌های در بسیاری کارها عملکردی بهینه‌تر نسبت به ربات‌ها دارند.‌

علیرغم این امر، به نظر می‌رسد اوضاع در این کمپانی در حال تغییر است.

جدیدترین آگهی‌های رسمی منتشر شده توسط تسلا حاکی از این است که این کمپانی قصد دارد هزاران ربات اپتیموس یا TeslaBot را در فرآیند تولید به کار گیرد. در ادامه، برنامه این کمپانی بر استفاده از میلیون‌ها واحد ربات در کارخانه‌های سرتاسر دنیاست. همچنین، اوضاع در میان مدیران تسلا نیز بهبود یافته و زمینه برای استفاده مجدد از این ربات‌ها در چرخه تولید فراهم شده؛ به طوری که ایده استفاده از Optimus در مراحل مختلف تولید در بسیاری جلسات مدیران مطرح شده است.

 

این اختراع، خیلی‌ها را از کار بیکار خواهد کرد!

ماسک همچنین معتقد است که در دراز مدت، ربات‌ها همچنین قادر به انجام امور منزل مانند غذا پختن، نگهداری از افراد سالمند و یا تمیز کردن منزل بوده و قابلیت تجاری‌سازی در ابعاد وسیع را دارند. در حقیقت ماسک اعتقاد دارد که ربات اپتیموس توانایی استفاده به عنوان همراه انسان در شرایط مختلف را داشته و به همین جهت پیش‌بینی می‌کند که در آینده، درآمد صنعت رباتیک کمپانی‌های متبوعش، بالاتر از درآمد کمپانی تسلا باشد!

در همین راستا، این کمپانی در تاریخ 30 سپتامبر ( روز AI)، تسلا نسل جدید ربات‌های انسان‌نمای خود، اپتیموس، را به معرض نمایش خواهد گذاشت. ایلان ماسک ضمن تایید این مساله در اکانت توییتر خود اعلام کرد تیم هوش مصنوعی تسلا به شدت در حال کار بر روی یک ربات انسان‌نما هستند و تولید انبوه این ربات در سال آینده کلید خواهد خورد.

چالش‌های پیش روی ربات اپتیموس تسلا

به عقیده بسیاری صاحب نظران و سرمایه‌گذاران حوزه رباتیک، ربات‌های جدید Optimus پیش از اینکه به طور عمومی مورد استفاده قرار گیرند، باید به برخی سوالات پاسخ دهند. پیش از هر چیز تسلا باید نشان دهد که ربات‌های جدیدش از پیشرفت تکنولوژیک کافی برای استفاده گسترده در کارخانه‌ها، منازل و دیگر مکان‌ها برخوردار هستند.

این مساله طبیعتا بنیادی‌ترین نکته پیرامون ربات اپتیموس است که کمپانی تسلا باید پیش از این که نسبت به استفاده از آن‌ها در فرآیند تولید اقدام کند، باید به آن‌ها پاسخ دهد.

این در حالی است که کمپانی‌های نظیر هوندا موتور یا هیوندای موتور که همکار تجاری بوستون داینامیکس است، مدت‌هاست که در صدد توسعه ربات‌های انسان‌نما برای استفاده‌های صنعتی هستند.‌ با این وجود، همانند بسیاری تکنولوژی‌های هوشمند، ظاهرا توسعه این ربات‌ها نیز با برخی مشکلات غیرقابل انتظار روبرو شده است.

شان عظیمی، رییس تیم رباتیک ناسا مدتی پیش در یک مصاحبه، فرآیند تولید خودروهای خودران را پیچیده‌تر از انتظارش توصیف کرده بود. این فرآیند در ابعادی گسترده‌تر برای ربات‌های هوشمند نیز صادق است و فرآیند تولید این دسته ربات‌های منعطف انسان‌نما با چالش‌های بزرگی روبروست.

در خلال رویداد ویژه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در روز فضانوردی برگزار شده بود، ایلان ماسک وعده ساخت و عرضه یک میلیون خودروهای رباتیک را تا سال ۲۰۲۰ داده بود. با این وجود، با گذشت دو سال از موعد تحویل آن‌ها، هنوز هیچ خبری پیرامون عرضه آن‌ها نیست.

ماسک در آینده نسخه‌ای اولیه از ربات‌های جدیدش را رونمایی خواهد کرد

به اعتقاد صاحب‌نظران، ربات اپتیموس در مراسم روز هوش مصنوعی پیش رو  صرفا قادر به ارائه برخی قابلیت‌های اولیه خواهد بود و پایین‌تر از حد و اندازه انتظارات عمل خواهد کرد. نانسی کوک، استاد رشته مهندسی سیستم‌های انسانی در دانشگاه ایالتی آریزونا، مدتی پیش در این خصوص گفته بود که اگر تسلا قصد دارد ربات اپتیموس را به محصولی درخور توجه تبدیل کند، نیاز است که توانایی‌های ویژه آن را به رخ بکشد و نشان دهد که این ربات قادر به انجام فعالیت‌هایی گوناگون است.

نمایش این دسته توانایی‌ها می‌تواند ارزش سهام تسلا را افزایش دهد. لازم به ذکر است که ارزش سهام این کمپانی از سقف خود در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۵ درصد افت داشته است!

بنابراین کوک معتقد است که اگر ربات انسان‌نمای ایلان ماسک قرار است با انجام کارهایی نظیر راه رفتن یا رقصیدن توجه افراد را به خود جلب کند، در این کار موفق نخواهد بود.

کمپانی تسلا هنوز به طور رسمی در خصوص این فرضیه‌ها اظهارنظر نکرده است. با این وجود، در گذشته ایلان ماسک ثابت کرده که روش به وجد آوردن افراد به منظور فروش محصولاتش را بلد است. او پیش از این گفته بود که ربات‌های انسان‌نما فاقد هوشمندی لازم برای استفاده در صنایع مختلف بدون راهنمایی‌های خاص هستند. با این حال، او اخیرا تغییر عقیده داده؛ به طوری که باور دارد مهندسین هوش مصنوعی تسلا قادر به تولید تکنولوژی‌ها و قطعات کلیدی به منظور توسعه ربات‌های انسان‌نمای هوشمند و ارزان قیمت در ابعاد مختلف هستند.

از سوی دیگر، جین مانستر، رییس اجرایی کمپانی Loup Ventures که یکی از سهام‌داران عمده تسلا به شمار می‌روند، معتقد است که سرمایه‌گذاران در خصوص آینده ربات اپتیموس چندان خوش‌بین نیستند؛ چرا که توسعه ربات‌های انسان‌نما فرآیندی بسیار پیچیده‌تر از خودروهای خودران است.

تاریخچه کار تسلا بر روی ربات‌های انسان‌نما

در ماه ژوئن سال 2022 ایلان ماسک بار دیگر خبر از برگزاری رویداد دوم AI Day  خود در تاریخ 30 سپتامبر داد و اعلام کرد که کمپانی متبوعش در حال پیمودن مراحل پایانی ساخت ربات انسان‌نمای اپتیموس است. ایلان ماسک همچنین در این رویداد اعلام کرد که تمامی خودروهای ایالات متحده و کانادا با امتیاز ایمنی بالاتر از 80 قادر خواهند بود کیت رانندگی خودکار FSD Beta 10.69.2.2 را دریافت کنند.

ایلان ماسک همچنین اعلام کرد تیم هوش مصنوعی و رانندگی خودکار تسلا در حال کار بر روی ربات انسان‌نمای Optimus است و قابلیت‌هایی نظیر پارک کردن یا فراخوانی خودرو را نیز در دست توسعه داشته و تا پایان ماه سپتامبر رونمایی خواهد کرد.

این اظهارنظرهای ماسک، شایعات مربوط به رونمایی از ربات اپتیموس تسلا را بیشتر به واقعیت نزدیک می‌کند. ایلان ماسک همچنین پیش از این اعلام کرده بود که ربات‌های انسان‌نمای اپتیموس پرایم به زودی به لطف سیستم رانندگی خودکار و هشت دوربین تعبیه شده در طرفین آن قادر به حرکت به طور خودکار خواهد بود و از یک صفحه نمایش بر روی سرش هم بهره خواهد برد تا از این طریق با انسان‌ها تعامل داشته باشد.

ماسک همچنین در اظهارنظرهای خود گفته بود که اگر ربات‌های Optimus Prime در دو سال آینده به تولید انبوه برسند، با قیمتی کمتر از نصف یک خودرو، یعنی حدود 25000 دلار، به دست مشتریان خواهند رسید.

بر اساس گزارشات موجود، جلسه مدیران تسلا در تاریخ ۴ آگوست سال جاری برگزار شد. ایلان ماسک معتقد است که در دراز مدت، ربات‌های اپتیموس پرایم ارزشمندتر از خودروهای تسلا خواهند بود و به طور کامل اقتصاد را دستخوش تغییر خواهند کرد. ماسک اعلام کرده بود که ربات‌های اپتیموس عملا قادرند همه آنچه انسان‌ها مایل به انجامشان نیستند را به انجام برسانند. کارهای خطرناک، تکراری یا خسته‌کننده را می‌توان از جمله مهم‌ترین کارهایی دانست که می‌توان به عهده این ربات‌ها گذاشت.

نظر شما در خصوص ربات‌های انسان‌نمای تسلا چیست؟ آیا در خصوص آینده آن‌ها خوشبین هستید؟

گجت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار