چگونه دانش‌آموزان را «صبحانه‌خور» کنیم؟
کد خبر: ۲۵۷۹۷۶
تاریخ انتشار: 2022 September 28    -    ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
یک کارشناس تغذیه با تاکید بر ضرورت صرف وعده صبحانه برای سلامت دانش آموزان، از والدین خواست تا با انجام برخی اقدامات دانش آموزان را نسبت به صرف این وعده علاقمند کنند.

یک کارشناس تغذیه با تاکید بر ضرورت صرف وعده صبحانه برای سلامت دانش آموزان، از والدین خواست تا با انجام برخی اقدامات دانش آموزان را نسبت به صرف این وعده علاقمند کنند.

 
 

نیلوفر حیدری با اشاره به اهمیت وعده صبحانه گفت: زمانی که از خواب بیدار می شویم، بدن نیاز به کسب انرژی دارد، بنابراین ضرورت دارد هنگام صبح حتما یک وعده غذایی برای تامین انرژی بدن مصرف شود.

چگونه دانش‌آموزان را «صبحانه‌خور» کنیم؟

وی افزود: از طرفی صرف وعده صبحانه موجب تنظیم قند خون و به تبع آن موجب بهبود عملکرد طبیعی مغز و افزایش قدرت یادگیری می شود.

وی به اثرات منفی عدم صرف وعده صبحانه به ویژه برای دانش آموزان اشاره کرد و افزود: ناشتای طولانی مدت موجب افت قند خون و اختلال در عملکرد طبیعی مغز می شود، در این شرایط مغز قدرت و تمرکز کافی برای یادگیری ندارد که قطعا برای دانش آموزان و یادگیری دروس آنها تبعات منفی خواهد داشت.

حیدری گفت: علاوه بر این عدم صرف صبحانه موجب تشدید گرسنگی در ساعات ظهر و پرخوری در وعده نهار می شود و همین امر زمینه ساز ایجاد چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان می شود.

این کارشناس تغذیه گفت: با توجه به این موارد نیاز است که حتما دانش آموزان وعده صبحانه را صرف کنند و والدین باید با انجام برخی اقدامات آنها را به صرف این وعده علاقمند کنند.

حیدری گفت: از جمله نکات مهم در این زمینه داشتن وقت کافی برای صرف وعده صبحانه است، بنابراین والدین باید زودتر دانش آموزان را از خواب بیدار کرده و وعده صبحانه را از قبل برای آنها آماده کنند تا دانش آموز با آرامش بتواند این وعده غذایی را صرف کند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: برای اینکه دانش آموزان تمایل به صرف این وعده داشته باشند، باید از شب قبل، وعده شام زودتر صرف شده و دانش آموز در همان ساعات اولیه شب به خواب برود تا بتواند صبح زودتر بیدار شده و اشتهای کافی برای صرف وعده صبحانه را داشته باشد.

حیدری بر ایجاد تنوع در وعده صبحانه تاکید کرد و افزود: والدین باید بدانند که وعده صبحانه تنها پنیر و کره و مربا نیست و می توانند از خوراکی های متنوع تری در این وعده استفاده کنند.

وی یکی از خوراکی های مفید برای وعده صبحانه را تخم مرغ عنوان کرد و افزود: تخم مرغ حاوی مقادیر مناسبی پروتئین بوده و برای دانش آموزان که در سن رشد هستند بسیار مفید است.

وی افزود: همچنین عدسی، شیربرنج، آش محلی و املت هم گزینه های خوبی برای وعده صبحانه به شمار می روند. در کنار اینها کتلت و کوکو هم می توانند گزینه های دیگری برای این وعده باشند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در کنار تنوع غذایی در وعده صبحانه، برای علاقمند کردن دانش آموزان به صرف این وعده نیاز است که والدین هم کنار آنها در صرف وعده صبحانه دانش آموزان را همراهی کنند.

حیدری گفت: الگوی غذایی دانش آموزان، پدر و مادر هستند و اگر آنها به صرف وعده صبحانه اهمیت بدهند، قطعا دانش آموزان هم به صرف این وعده غذایی مهم متمایل می شوند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار