قرص کوآلود چیست؟ آیا اعتیادآور و خطرناک است؟
کد خبر: ۲۵۸۱۶۷
تاریخ انتشار: 2022 October 01    -    ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
 قرص کوآلود (QUALUDE) قرصی است که به عنوان یک داروی آرام بخش و خواب آور عمل می کند. در بریتانیا به عنوان ماندراکس نیز شناخته می شود و در دهه ۱۹۷۰ محبوبیت پیدا کرد زیرا برخی افراد برای اضطراب و استرس از آن استفاده می کردند.

 قرص کوآلود (QUALUDE) قرصی است که به عنوان یک داروی آرام بخش و خواب آور عمل می کند. در بریتانیا به عنوان ماندراکس نیز شناخته می شود و در دهه ۱۹۷۰ محبوبیت پیدا کرد زیرا برخی افراد برای اضطراب و استرس از آن استفاده می کردند.

 
 

مردم معمولاً آن را به شکل قرص مصرف می کنند، اما مصرف کنندگان جدی آن را مایع کرده و به رگ های خود تزریق می کنند.

قرص کوآلود چیست؟ آیا اعتیادآور و خطرناک است؟

این دارو برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ در هند توسط ایندرا کیشور کاکر و سید حسین ظهیر سنتز شد.

در سال‌های گذشته، مشخص شد که این داروها در بین افراد مشهور محبوب بوده است. به ویژه ریچارد کارپنتر که به آن معتاد شده بود.

در اواخر دهه ۱۹۷۰ کارپنتر که با آواز خواندن با خواهرش کارن در The Carpenters به شهرت رسیده بود، از بی خوابی، حملات پانیک و افسردگی رنج می برد و به قرص Quaaludes معتاد شد.

آهنگ Time دیوید بووی به “Quaaludes and red wine” اشاره می کند در حالی که فرانک زاپا از “Quaalude Moonlight” صحبت می کند.

در اینجا نگاهی به دارو، چیستی آنها، نحوه عملکرد و خطرناک بودن آنها می اندازیم.

 

کوآلود چیست؟

قرص کوآلود بیش از ۳۰ سال است که در ایالات متحده ممنوع شده است.

در فیلم گرگ وال استریت به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، شخصیت لئوناردو دی کاپریو در حال مصرف بیش از اندازه کوآلود است؛ به طوری که او به سختی می تواند صحبت کند و حتی نمی تواند راه برود.

این دارو در بریتانیا Mandrax (یا به نام Mandies) نامیده می شد و در ایالات متحده در دهه ۱۹۶۰ برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شد.

اما این قرص به سرعت مورد سوء استفاده و در دسترس قرار گرفت؛ و آن را با نام مستعار “بیسکویت های دیسکو” را شناختند.

در سال ۱۹۸۴، داروهای کوآلود به عنوان کلاس B در بریتانیا طبقه بندی شدند؛ یعنی تولید و توزیع آنها غیرقانونی شد.

 

Quaalude چگونه کار می کند؟

این دارو اثرات “بسیار قوی” را به همراه دارد که تا شش ساعت ادامه دارد.

کوآلود به ویژه هنگامی که با الکل مخلوط می شد خطرناک بوده و باعث می شود مصرف کنندگان به خواب بروند اما دیگر هرگز از خواب بیدار نشوند.

قرص کوآلود اثراتی مشابه روهیپنول امروزی دارد، در پاک کردن حافظه عمل می کند و شل کننده عضلات است. این قرص یک آرام بخش خفیف است و می تواند شامل الکل و والیوم باشد.

آنها با اتصال گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید (GABAA) در سیستم عصبی مرکزی کار می کنند. این منجر به افزایش سیگنال‌ها به مغز می‌شود.

آیا کوآلود خطرناک است؟

مصرف هر دارویی خطرناک است؛ به خصوص اگر بیش از حد مصرف کنید.

اگر قرص کوآلود مصرف می کنید، احتمالاً علائمی مانند کاهش ضربان قلب، خواب آلودگی و تنفس را تجربه خواهید کرد.

این دارو به خودی خود بسیار اعتیادآور است، بنابراین، استفاده طولانی مدت می تواند منجر به سوء مصرف مواد شود. در صورت مصرف بیش از حد دارو، ممکن است باعث کما یا در بدترین حالت، مرگ شود.

بسیاری از آزمایشگاه‌های زیرزمینی هنوز این قرص را تولید می‌کنند و این داروها هنوز در برخی از مناطق آفریقای جنوبی و هند استفاده می‌شود.

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار