نوشیدن چای مفیدتر است یا قهوه ؟
کد خبر: ۲۵۸۶۰۳
تاریخ انتشار: 2022 October 05    -    ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
چای‌های سیاه و سبز، چه کافئین دار باشند و چه بدون کافئین، حاوی عناصری هستند که فواید زیادی برای سلامتی ما دارند.
چای و قهوه پرطرفدارترین نوشیدنی‌های دنیا هستند. هر دوی آن‌ها مملوء از عناصری هستند که هر یک به تنهایی فوایدی برای بدن دارند، اما ترکیب خاص آن‌ها در چای و قهوه و فواید ویژه‌ی همین ترکیب‌ها است که چای و قهوه را به نوشیدنی‌هایی ویژه و پرفایده تبدیل کرده است. حالا سؤال اینجا است که چای بهتر است یا قهوه و کدام یک از این دو نوشیدنی پرطرفدار فایده‌ی بیشتری برای سلامتی ما دارد. در ادامه‌ی مطلب به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
 
قهوه چه فوایدی دارد؟
 
تحقیقات نشان داده بین مصرف قهوه و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و دیابت نوع دو ارتباط وجود دارد.
 
نوشیدن چای مفیدتر است یا قهوه ؟
 
علاوه بر این، به گفته‌ی محققان، مصرف این نوشیدنی ریسک ابتلا به بعضی سرطان‌ها از جمله سرطان مخاط رحم و سرطان پوست غیر ملانومی را کم می‌کند. تحقیق بر روی بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا، دانشمندان را به این نتیجه رساند که نوشیدن قهوه باعث کاهش وقوع مرگ بر اثر عوامل مختلف شده بود. این مسأله حتی در مورد کسانی که روزانه هشت فنجان قهوه مصرف می‌کردند هم صدق می‌کرد.
 
اگر عادت دارید قهوه‌ی خود را همراه با شکر یا خامه بنوشید، باید بدانید که این کار می‌تواند همه‌ی فواید قهوه را از بین ببرد و آن را به نوشیدنی‌ای مضر تبدیل کند.
 
چای چه فوایدی دارد؟
 
چای‌های سیاه و سبز، چه کافئین دار باشند و چه بدون کافئین، حاوی عناصری هستند که فواید زیادی برای سلامتی ما دارند، از جمله کاهش ریسک ابتلا به سرطان، بیماری قلبی عروقی، پوکی استخوان و بیماری لثه.
 
این عناصر شامل انواع آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها می‌شوند، موادی که احتمالاً به کاهش فشار خون، کم شدن روند افت شناختی، کاهش ریسک وقوع سکته‌ی مغزی و بهبود روند کاهش وزن کمک می‌کنند.
 
علاوه بر این، تحقیقات نشان داده کسانی که به طور منظم چای می‌نوشند، کمتر دچار التهابات بدنی می‌شوند که احتمالاً دلیل آن وجود ماده‌ای به نام اپی گالوکاتچین گالات در چای است. تحقیقات علمی ثابت کرده بین بروز التهاب و ابتلا به بسیاری از مشکلات و بیماری ها، از آرتروز گرفته تا بیماری قلبی، ارتباط وجود دارد. ماده‌ی اپی گالوکاتچین گالات همچنین می‌تواند ریسک شکل گیری پلاک در مغز را کم کند. نتایج تحقیقات علمی از وجود ارتباط میان این پلاک‌ها و ابتلا به بیماری آلزایمر حکایت دارد.
 
چای بهتر است یا قهوه؟
چای تنها به یک دلیل به قهوه برتری دارد که آن وجود آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های فراوان در چای است. البته قهوه هم از این مواد برخوردار است، اما در اغلب موارد، مقدار بیشتری از این مواد در چای وجود دارد.
 
چای و قهوه، هر دو فواید خودشان را دارند، اما چای به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول ها، از خواص ضد باکتری، ضد التهاب و ضد ویروس برخوردار است. علاوه بر این، هر یک از انواع چای، فواید منحصر به فرد خودشان را دارند.
 
البته اگر به کافئین حساسیت دارید، احتمالاً باید از مصرف هر دوی این نوشیدنی‌ها خودداری کنید. قهوه در مقایسه با چای، کافئین بیشتری دارد، یعنی در هر فنجان قهوه حدود ۹۲ میلی گرم کافئین وجود دارد، در حالی کافئین موجود در یک فنجان چای حداکثر ۵۰ میلی گرم است.
 
کافئین موجود در چای و قهوه ممکن است افراد حساس به این ماده را دچار مشکلاتی مثل لرزش بدن، افزایش اضطراب یا اختلال در خواب کند.
 
اما چه بهتر اگر از آن دست کسانی باشید که هم چای و هم قهوه می‌نوشند. تحقیقات نشان داده کسانی که هر دو نوشیدنی چای و قهوه را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که فقط قهوه می‌نوشند، خطر مرگ در آن‌ها کمتر است.
شفاآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار