وظایف مراقب سالمند چیست؟
کد خبر: ۲۵۹۱۵۱
تاریخ انتشار: 2022 October 15    -    ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
سالمندان نیاز های متفاوتی نسبت به جوانان و حتی کودکان دارند. هر سالمندی متفاوت است و نیاز های مختلفی دارد که لازم است یک پرستار یا فرد مراقب از آن ها به خوبی مطلع باشد‌. از آن جایی که نحوه مراقبت و کار های مورد نیاز سالمندان گسترده است، لازم است هر یک را در ادامه به طور کامل بررسی کنیم. گاهی اوقات وظایف مراقب سالمند بسیار ساده است.

وظایف مراقب سالمند چیست؟

وظایف مراقب سالمند چیست؟«تابناک با تو» - سالمندان نیاز های متفاوتی نسبت به جوانان و حتی کودکان دارند. هر سالمندی متفاوت است و نیاز های مختلفی دارد که لازم است یک پرستار یا فرد مراقب از آن ها به خوبی مطلع باشد‌. از آن جایی که نحوه مراقبت و کار های مورد نیاز سالمندان گسترده است، لازم است هر یک را در ادامه به طور کامل بررسی کنیم. گاهی اوقات وظایف مراقب سالمند بسیار ساده است. به طوری که ممکن است حتی به ذهن مراقبان سالمند نیز خطور نکند. برای مثال، فقط غذا و سرویس بهداشتی نیاز های اولیه یک سالمند نیست؛ بلکه گاهی اوقات تنها صحبت کردن با آن ها می تواند حال و هوایشان را برای مدت طولانی عوض کند و احساس بی نظیری به آن ها ببخشد. در ادامه چندین وظیفه مهم و پر اهمیت را که جزء وظایف مراقب سالمند هستند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱) داشتن برنامه دقیق برای مدیریت خانه و مراقبت از سالمند

نگهداری سالمندان به اندازه کافی دشوار است. حالا تصور کنید که مدیریت یک خانه و مراقبت های پزشکی نیز بر عهده شماست. در این شرایط لازم است یک برنامه دقیق و مناسب را طراحی کنید که تمام جوانب پر اهمیت در آن ذکر شده باشد. در این برنامه باید بودجه مورد نیاز، وسایل مهم، کار های منزل‌، دارو های سالمند و سایر موارد این چنینی ذکر شود. همچنین از خانواده و یک تیم پزشکی خوب در مراقبت از سالمندتان کمک بگیرید و آن ها را در این برنامه بگنجانید تا بهترین خدمات را به سالمندتان ارائه دهید. فراموش نکنید که شروع هر کاری با یک برنامه دقیق و به روز امکانپذیر است؛ در غیر این صورت ممکن است با اتفاقات پیش بینی نشده در مسیر رو به رو و غافلگیر شوید.

۲) دانش پزشکی به اندازه کافی

وظایف مراقب سالمند چیست؟

همه سالمندان تحت نظر پزشک مخصوص خود قرار می گیرند؛ اما در میان وظایف مراقب سالمند، باید به دانش کافی پزشکی نیز اشاره کنیم. شاید سالمند هنگام خوردن غذا مشکلی برایش به وجود آمد یا به طور ناگهانی احساس نامطلوبی پیدا کرد. در این شرایط مراقب باید کار های اولیه را انجام دهد؛ زیرا در صورت رفتن به بیمارستان، ممکن است خطر جدی تری سالمند را تهدید کند و اتفاق ناگواری رخ دهد. همچنین تشخیص دارو ها و مصرف به موقع آن ها وظیفه مراقب است. او باید مراقب دارو ها و نحوه استفاده از آن ها به طور دقیق باشد.

۳) فراهم کردن مراقبت های بهداشتی

اغلب سالخوردگان به دلیل توانایی نداشتن در انجام کار های شخصی مانند حمام رفتن و استفاده از توالت، اغلب به کمک احتیاج پیدا می کنند. مراقب وظیفه دارد به سالمند در حمام کردن و دستشویی رفتن کمک کند. علاوه بر آن، از رعایت بهداشت شخصی آن ها نیز اطمینان حاصل کند. عموما مشکلاتی که به دلیل رعایت بهداشت ضعیف برای سالمندان رخ می دهد، بسیار رایج است و ممکن است به مشکلات جدی تری منجر گردند.

۴) تهیه غذا

غذا درست کردن به تنهایی از وظایف مراقب سالمند نیست؛ بلکه او باید یک برنامه بسیار دقیق برای وعده ها و میان وعده های مختلف داشته باشد. از آن جایی که سالمندان معمولا اشتهای خود را از دست می دهند و مقدار کمتری کالری در روز دریافت می کنند، در نتیجه مراقب وظیفه دارد که بهترین و مقوی ترین غذا ها را در آن غذا با کالری کم بگنجاند. علاوه بر غذای مقوی، لازم است به تداخلات دارویی، بیماری های خاص سالمند، آلرژی و غیره نیز توجه کند تا مشکل خاصی پیش نیاید. برای مثال، اگر فرد سالخورده مرض دیابت دارد، استفاده از شکر محدود شود. یا در مواجه با مشکل فشار خون که در میان تمام سالمندان رایج است، باید مصرف نمک محدود تر شود و از محصولات دیگر به جای آن استفاده گردد تا غذا نیز طعمی مطلوب داشته باشد و سالمند میل به خوردن پیدا کند.

۵) کمک به جا به جایی و تحرک مناسب

وظایف مراقب سالمند چیست؟

افراد سالخورده اصولا در حرکت دچار مشکل هستند. اگر آن ها از ویلچر یا عصا کمک می گیرند، آموزش نحوه استفاده از آن ها، بر عهده مراقب است. اگر فرد سالمند بر روی زمین سقوط کند، احتمالا مشکلی برای فرد سالمند پیش خواهد آمد، زیرا عزیزان سالخورده در سنین بالا بسیار آسیب پذیر هستند و با یک برخورد کوچک، آسیب خواهند دید. در نتیجه پرستار سالمندان باید هنگام جا به جایی به سمت دستشویی، حمام و غیره مراقب حرکت آن ها باشد و قدرت بدنی کافی جهت کمک کردن به سالمند را داشته باشد.

۶) انجام کار های منزل

در میان وظایف مراقب سالمند، نگهداری از خانه، تمیز کردن محل زندگی و انجام تعمیرات ساده نیز به چشم می خورد. پرستار نباید در شستن ظرف ها یا استفاده از جارو برقی به کمک احتیاج نداشته باشد و خودش این کار ها را انجام دهد و فضایی را که برای زندگی او و سالمند فراهم شده است تمیز نگه دارد. همچنین در تعمیرات اولیه مانند عوض کردن لامپ نیز مشکل خاصی نداشته باشد و به خاطر چنین مشکل کوچکی با تعمیرکار تماس نگیرد و هزینه های هنگفتی نتراشد. نیازی به یک تعمیرکار متخصص نیست. اما انجام کار های اولیه و آشنایی با نحوه کار لوازم ساده، جزو ملزومات استخدام یک مراقب خوب و با تجربه است.

۷) اجتماعی بودن

از آن جایی که انسان ها با افزایش سن، احساس می کنند مانند سابق توانایی انجام خیلی از کار ها را ندارند، در نتیجه ممکن است گوشه گیر شوند و از اجتماع دوری کنند. این وظیفه مراقب آن هاست که سالمند را به بیرون از خانه ببرد و او را در رویداد های اجتماعی مناسب شرکت دهد. همچنین پرستار باید اجتماعی باشد و بتواند با سالمند ارتباط قوی برقرار کند. در غیر این صورت، احتمالا به مشکل بر می خورد و حال روحی فرد سالخورده روز به روز بد تر می شود.

۸) مدیریت مالی

از دیگر وظایف مراقب سالمند، لازم است به دانش مدیریت مالی نیز اشاره کنیم. اغلب فردی هست که وظیفه پشتیبانی فرد سالخورده را بر عهده دارد و نیاز های مالی را تامین می کند. اگر بیش از اندازه از او پول گرفته شود و صرف تهیه چیز های غیر ضروری گردد، احتمالا مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد. مخصوصا امروزه که معیشت برای تمام انسان ها سخت شده است. یک مراقب خوب و مسئولیت پذیر، پولی را که در اختیار او می گذارند با مدیریت کامل خرج می کند و از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری خواهد کرد.

وظایف مراقب سالمند چیست؟

نتیجه گیری

در انتها لازم است بدانید که ما در مطالب بالا تنها به چندین وظیفه بسیار مهم و پر اهمیت که در میان تمام سالمندان مشترک است، اشاره کردیم. این لیست کامل نیست و شما لازم است با توجه به نیاز های سالمند خود، یک لیست مانند موارد بالا از وظایف مراقب سالمند، تهیه کنید و با مراقب در میان بگذارید تا حین انجام کار هر دو طرف راضی و خشنود باشند و به مشکل خاصی برنخورند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: وظایف ، سالمند ، پیر ، کهنسال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار