چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟
کد خبر: ۲۶۱۴۴۹
تاریخ انتشار: 2022 November 28    -    ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
تا به حال به این فکر کرده‌اید که بعضی صدا‌های خاص چرا تا به این اندازه برایتان آزاردهنده هستند؟ این صدا می‌تواند صدای گریه نوزاد یا جیغ گچ روی تخته سیاه و یا خیلی چیز‌های دیگر باشد. صدا‌های خاص بیش از حد می‌توانند به تحریک احساسات شدید خشم، تحریک و در برخی موارد حتی انزجار منجر شوند. اما چرا؟

از خروپف تا گریه نوزاد؛ چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟(روزیاتو)

از خروپف تا گریه نوزاد؛ چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟(روزیاتو)«تابناک با تو» - تا به حال به این فکر کرده‌اید که بعضی صدا‌های خاص چرا تا به این اندازه برایتان آزاردهنده هستند؟ این صدا می‌تواند صدای گریه نوزاد یا جیغ گچ روی تخته سیاه و یا خیلی چیز‌های دیگر باشد.

صدا‌های خاص بیش از حد می‌توانند به تحریک احساسات شدید خشم، تحریک و در برخی موارد حتی انزجار منجر شوند. اما چرا؟

وقتی فرد صدایی می‌شنود، آمیگدال -بخشی از مغز که احساسات را تنظیم می‌کند- تصمیم می‌گیرد که فرد چه واکنشی نسبت به آن داشته باشد. در ادامه منفورترین صدا‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا بدانید چرا این صدا‌ها باعث ایجاد چنین واکنش‌های شدیدی در برخی افراد می‌شوند.

از خروپف تا گریه نوزاد؛ چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟(روزیاتو)

خوردن و جویدن

صدای غذا خوردن یا جویدن می‌تواند در بسیاری از افراد واکنش منفی ایجاد کند. این حساسیت آنقدر شایع است که حتی نام دارد: میسوفونیا (misophonia). افراد مبتلا به میسوفونیا ارتباط قوی تری بین بخشی از مغز که صدا را پردازش می‌کند و قشر پیش حرکتی دارند که حرکات ماهیچه‌های دهان و گلو را کنترل می‌کند. این موضوع به این معنی است که کسانی که از این صدا‌ها رنج می‌برند، جویدن یا غذا خوردن را به دلیل حساسیتی که باعث فعال کردن ماهیچه‌های خودشان می‌شود آزاردهنده می‌یابند.

از خروپف تا گریه نوزاد؛ چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟(روزیاتو)

خروپف

خروپف یکی دیگر از صدا‌هایی است که مبتلایان به میسوفونیا با آن درگیر هستند. با این حال صدای خروپف نیز به برخی دلایل می‌تواند باعث تحریک افراد شود.

اول از همه دستگاه شنوایی انسان برای تمرکز بر صدا‌های نزدیک طراحی شده و همین باعث می‌شود اگر در نزدیکی فردی که خروپف می‌کند باشید به راحتی نتوانید آن را نادیده بگیرید. دلیل دوم این است که خروپف نامنظم است که پیش بینی سرعت و شدت آن را غیرممکن می‌سازد. به همین دلیل نمی‌توانید خود را با ریتم آن هماهنگ کنید.

از خروپف تا گریه نوزاد؛ چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟(روزیاتو)

گچ روی تخته سیاه

وقتی صحبت از صدای جیغ‌مانند کشیده شدن گچ روی تخته سیاه به میان می‌آید، شکل مجرای گوش فرد می‌تواند در میزان غیرقابل تحمل بودن آن نقش داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که به دلیل شکل مجرای گوش، فرکانس‌های خاصی ازجمله صدای کشیدن گچ روی تخته سیاه، بلندتر شنیده می‌شوند.

از خروپف تا گریه نوزاد؛ چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟(روزیاتو)

گریه نوزاد

صدای گریه نوزاد برخی افراد را به گونه‌ای به خود جلب می‌کند که آن را با حس استرس مرتبط می‌یابند. دلیل اینکه نمی‌توان صدای گریه نوزاد را نادیده گرفت این است که بخش‌های پیشین مغز را فعال می‌کند که واکنش جنگ و گریز را تحریک می‌کند.

از خروپف تا گریه نوزاد؛ چرا بعضی صداها ما را دیوانه می‌کنند؟(روزیاتو)

پارس سگ

صدای پارس کردن سگ به دلیل اینکه تکرارشونده، تند و تیز و معمولا بلند است می‌تواند باعث خشم یا تحریک بسیاری از افراد شود. پارس سگ نیز مثل گریه نوزاد واکنش جنگ یا گریز را برمی‌انگیزد و نادیده گرفتن آن را دشوار می‌کند.

دزدگیر خودرو

دزدگیر ماشین به دلیل صدای بلند و تکراری خود می‌تواند واکنش استیصال را در فرد ایجاد کند. دزدگیر ماشین به‌طور متوسط می‌تواند صدایی بین ۹۰ تا ۱۱۰ دسی بل تولید کند که بسیار بالاتر از حد ایمنی شنوایی یعنی آستانه ۸۵ دسی بل است. این صدا می‌تواند در کنار ناراحتی احساسی باعث درد فیزیکی گوش شود.

منبع: روزیاتو

برچسب ها: گریه ، نوزاد ، صدا ، دیوانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار