فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟
کد خبر: ۲۶۲۵۸۵
تاریخ انتشار: 2022 November 17    -    ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
برای ساخت صفحات فینگر جوینت از هر چوبی می‌توانید استفاده کنید. حتی برخی تولید کننده‌ها از ترکیب چندین چوب برای ساخت صفحه استفاده می‌کنند. در ایران صفحات Finger joint از چوب راش، ساپلی، بلوط، گردو، ایروکو، کاج، اکاسیا و… به فروش می‌رسد. برخی از این صفحات وارداتی و برخی دیگر در ایران تولید می‌شود.

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟«تابناک با تو» - فینگر جوینت، به معنای اتصال انگشتی می‌باشد. از این اتصالات برای اتصال چوپ‌های کوچک و تبدیل آن‌ها به چوب‌های بزرگ استفاده می‌شود. چوب‌های فینگر جوینت دارای ویژگی‌ها و معایبی می‌باشند، که در ادامه این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم و شما را با نحوه فینگر جوینت چوب آشنا می‌کنیم.

فینگر جوینت چیست؟

فینگر جوینت، به عنوان پایدارترین روش ایجاد اتصالات طولی بین دو قطعه چوب جامد یا کامپوزیت چوبی شناخته شده است. فینگر جوینت در زبان فارسی به معنای اتصال انگشتی است و علت نام گذاری بدلیل شباهت اتصال فینگر جوینت به انگشت‌های دست هنگام گرفتن یکدیگر می‌باشد. برای تولید اجزای چوبی بسیار بلند یا جدا کردن شاخه‌ها و ترک‌هایی که استحکام را کاهش می‌دهند استفاده می‌شود. با استفاده از اتصالات انگشت (فینگر جوینت) می‌توان قطعات کوتاه چوب را به یک رشته چوب بی نهایت بلند متصل کرد.

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

با استفاده از یک اتصال طولی با نیروی اولیه بالا (خود گیره) تولید می‌شود که سپس همیشه چسبانده می‌شود. به عنوان یک نتیجه از متقاطع ثابت بین دو قسمت متصل نیز دارای استحکام خمشی بالایی است. این ویژگی‌ها به معنای برتری آن نسبت به اتصالات فولاد و چوب و همچنین سایر اتصالات چوب و چوب است. با توجه به شرایط ایده آل از نظر تولید و تضمین کیفیت، اجزای فینگر جوینت (اتصال انگشتی) می‌توانند تقریباً به همان استحکام اجزای رشد شده در یک قطعه دست یابند.

 

برای ساخت صفحات فینگر جوینت از هر چوبی می‌توانید استفاده کنید. حتی برخی تولید کننده‌ها از ترکیب چندین چوب برای ساخت صفحه استفاده می‌کنند. در ایران صفحات Finger joint از چوب راش، ساپلی، بلوط، گردو، ایروکو، کاج، اکاسیا و… به فروش می‌رسد. برخی از این صفحات وارداتی و برخی دیگر در ایران تولید می‌شود.

 

هر دو سمت چوب‌های انتخاب شده را شانه می‌زنند، به این معنا که با استفاده از یک دستگاه شیار‌های توخالی، شبیه انگشت را ایجاد می‌کنند، به طوری که دو تکه چوب، با اتصال انگشتی کاملا در هم چفت و فیکس شوند. توجه داشته باشید عمق شیار‌ها می‌تواند به طول چوب بستگی داشته باشد. با در کنار هم قرار گرفتن چوب ها، سطح یکنواخت ایجاد می‌شود و از طریق چسب چوب یک به یک، قطعات چوبی به یکدیگر چسبیده می‌شوند.

 

برای این کار از دستگاه اتصال استفاده می‌شود، این دستگاه‌ها می‌توانند به طور اتوماتیک یا دستی کاملا قطعات را فیکس کنند و در نهایت با استفاده از دستگاه پرس، قطعات به یکدیگر چسبانده شوند. در پایان کار برای داشتن یک سطح صاف از رنده و سنباده کاری استفاده می‌شود تا هر گونه برآمدگی و زبری برطرف شود. با کوچکترین عیب جزئی، قطعات به خوبی در کنار هم قرار نخواهند گرفت، به همین دلیل روش اتصال چوب با ماشین آلات بهتر از نوع دستی است.


کاربرد فینگر جوینت:

انواع سازه‌های چوبی را می‌توان با استفاده از صفحه‌ی فینگر جوینت ساخت. در برای کانتر آشپزخانه یک انتخاب مناسب خواهد بود. همچنین به عنوان دیوارپوش و کفپوش در بسیاری از قسمت‌های خانه، هتل ها، شرکت ها، طراحی کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ساخت درب و پله از دیگر مواردی است که این محصول کاربرد فراوان دارد. همچنین ساخت انواع لوازم ورزشی، ساخت انواع کمد، میز ناهارخوری، مبلمان و لوازم دکوراتیو و ظروف تزئینی و دکوری با این نوع چوب بسیار زیبا و چشم نواز خواهد بود. برای ساخت درب‌های چوبی، کفپوش‌های فینگر جوینت نیز استفاده می‌شود.


ورق فینگر جوینت چگونه ساخته می‌شود؟

ساخت ورق فینگر جوینت شامل مراحلی است که در ادامه به توضیح در مورد آن خواهیم پرداخت. شما امکان ساخت این ورق‌ها را در کارگاه یا کارخانه تولیدی دارید، فقط کافی است تیغه و دستگاه پرس مخصوص آن را تهیه نمایید.

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟


آماده سازی اولیه و بررسی قطعات چوبی:

ابتدا تکه چوب‌های موردنظر در کور‌های مخصوص خشک می‌شوند و رطوبت چوب به ۱۲ تا ۸ درصد کاهش می‌یابد. در مرحله بعد تکه چوب‌ها از نظر ایرادات فیزیکی بررسی می‌شوند و هر قطعه چوبی که شامل گره، شکستگی، سوراخ، ترک، باختگی و … باشد، از دور خارج می‌شود.

 

در مرحله بعد عرض و ضخامت قطعات به یک اندازه مشخص و ثابت تنظیم می‌شود. همچنین بلوک‌های چوبی با توجه به رنگ آن تقسیم بندی می‌شوند. نکته مهم اینجاست که تنظیم طول بلوک‌های چوبی، زیاد مهم نیست؛ اما در مورد ضخامت و عرض چوب‌ها باید دقت و توجه ویژه‌ای داشت.

 

در این بخش قسمت پشت و روی بلوک با ایجاد خط بر روی چوب مشخص می‌شود تا در مرحله ایجاد اتصال، با توجه به پشت و روی کار، اتصال ایجاد شود.

 

ضخامت ورق فینگر جوینت معمول مورد استفاده در بازار ۱۲ تا ۴۰ میلیمتر است که این عدد در کشور‌های مختلف، متفاوت هست.


ایجاد اتصال فینگر جوینت:

مرحله بعدی، ایجاد اتصال در قسمت ابتدا و انتها قطعات چوبی است. این کار با استفاده از دستگاه اتصال فینگر جوینت انجام می‌شود. این دستگاه‌ها در انواع دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در بازار موجود هستند.

 

تیغه‌های مخصوص اتصال فینگر جوینت بر روی این دستگاه‌ها نصب شده است که فرایند اتصال زنی را سریع و دقیق انجام می‌دهند. اتصال شانه‌ای باید در ابتدا و انتها بلوک‌های چوبی اجرا شود.

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟


مرحله چسب زنی:

اجرای چسب روی قطعات چوبی به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می‌شود. در شرکت‌های بزرگ تولیدی از دستگاه‌های چسب زن اتوماتیک و در کارگاه‌های کوچک، با استفاده از قلم مو و چسب، قسمت‌های فینگر جوینت شده چسب کاری می‌شود.

 

چسب کاری دقیق و تمیز اهمیت بسیار زیادی دارد و هیچ قطعه‌ای را نباید بدون چسب به هم متصل کرد.

مرحله پرس کاری :

پس از اتمام چسب کاری، قطعات در طول موردنظر به یکدیگر متصل می شوند و پرس کاری در طول کار با استفاده از دستگاه های پرس مخصوص بین 24 تا 72 ساعت انجام می شود. (البته این زمان در شرکت های تولیدی بزرگ با توجه به استفاده از دستگاه های پیشرفته، بسیار کمتر است)


مرحله رنده کاری پروفیل ها:

پس از اتمام پرس و تشکیل پروفیل چوبی (به عنوان مثال طول 240 سانتی متر)، باید این پروفیل ها آماده پرس در کنار یکدیگر شوند. به همین منظور از قسمت نر پروفیل رندیده می شوند تا یک سطح صاف و یکنواخت ایجاد شود.


مرحله پرس پروفیل های فینگر جوینت:

در مرحله پایانی، قسمت پشت و روی پروفیل ها از قسمت لبه (نر) چسب کاری می شوند. این پروفیل ها بر اساس خط پشت و رو در کنار هم چیده می شوند تا در پایان ورق فینگر جوینت دارای یک سطح تمیز و یکنواخت باشد.

 

پروفیل ها در تعداد موردنظر در کنار هم چیده می شوند و با استفاده از دستگاه پرس به هم فشرده می شوند تا یک صفحه صاف و یکنواخت تشکیل شود.


مرحله فینیشینگ پنل فینگر جوینت:

در مرحله پایانی با استفاده از دستگاه های سنباده زن صنعتی (سندینگ) ورق های به دست آمده سنباده کاری می شوند تا سطح رویه آن ها کاملاً تمیز و یکنواخت شود. سپس از ورق ها برای ورود به بازار آماده می شوند.


ویژگی های پنل های فینگر جوینت:

صد در صد چوب طبیعی و فاقد هر گونه مواد زیان آور و سرطانزا کاملا بهداشتی برای استفاده در آشپزخانه و محیط های صرف غذا مقاوم در برابر جذب رطوبت و آب، عدم پوسیدگی و باد کردگی در شرایط مرطوب آشپزخانه تحمل حرارت بسیار خوب، رنگ پذیر بودن ورق فینگر جوینت، مطمئن برای استفاده در محل سینک ظرفشویی و گاز آشپزخانه فاقد هزینه های باند و لبه و هزینه های اضافی دیگر، سطوح صاف، صیقلی و درخشنده، ضربه پذیری عالی، با کمترین سر و صدا هنگام برخورد ظروف، دلپذیری محیط با زیبایی و گرمی چوب و ... .

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟


راهنمای نگهداری و تمیز کردن سطوح فینگر جوینتی:

صفحات فینگر جوینت یکی از جزئیات زیبایی و راحتی اماکن زیبایی بوده و اغلب بخاطر نمای طبیعی، عمر طولانی و اقتصادی بودن مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان می باشد.

 

صفحات فینگرجوینت برای زیبا ماندن نیاز به نظافت و مراقبت با مواد صحیحی می باشند. بدین منظور جهت نظافت و نگهداری راحت و مطمئن شما روش هایی ارائه کرده ایم که با رعایت آن ها میتوانید زیبایی و تمیزی همیشگی را برای صفحات فینگر جوینت خود به ارمغان بیاورید.

 

قدم اول در تمیز کردن گرد گیری می باشد که میتوان با دستمال نرم این کار را انجام داد. تا از آسیب رساندن به صفحات جلوگیری کرد.

 

مرحله بعدی مرحله شستشوی صفحات فینگر جوینت می باشد که در این مرحله انتخاب مصالح درست یکی از مهم ترین اصول به شمار می رود. برای سطوح فینگر جوینت که احتمال آسیب دیدنشان بلحاظ مواد شیمیایی سخت وجود دارد ملزم به استفاده از نظافت کننده های ویژه تولید شده جهت این کار می باشد. با انتخاب درست مواد شوینده عمر و زیبایی صفحات فینگر جوینت بیشتر می شود. بعد از شستشوی صفحات فینگر جوینت میبایستی سطح مورد نظر را خشک کرد. با وجود اینکه صفحات فینگر جوینت نسبت به رطوبت مقاومت بالایی دارند ولی رطوبت طولانی مدت سبب پوسیدگی صفحات می شود.

 

در صورت ریخته شدن هرگونه ماده شیمیایی نظیر رژ لب، لاک و مرکب و مواد چسبنده ای که تمیز کردن آن ها سخت میباشد بایستی برای پاک کردن آن مقداری ماده نظافتی ویژه فینگرجوینت را بر روی دستمال مرطوبی ریخته و آن را پاک کنیم.

 

به این نکته توجه کنیم که در دستمال هایی که برای پاک کردن سطوح فینگر جوینتی استفاده می کنیم نباید مواد فلزی وجود داشته باشد زیرا ممکن است خراش هایی بر روی صفحات فینگر جوینت ایجاد کند.

 

در تمیز کردن سطوح فینگر جوینت توجه داشته باشید که از مواد شیمیایی با غلظت بالا استفاده نکنید. همچنین سطوح صفحات فینگرجوینت را در معرض اجسام سنگین،سخت و نوک تیز قرار ندهید.


نحوه ی ساخت ورق های فینگر جوینت, ویژگی های ورق فینگر جوینت, ویژگی های پنل فینگر جوینت

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟


معایب فینگر جوینت:

اگر این چوب را با چوب های یک تکه مقایسه کنید، قطعا چوب های یک تکه از استحکام بالایی برخوردار هستند. همچنین مقاوم بودن در برابر آب به معنای خراب نشدن نیست، این متریال نیز مانند سایر مواد با قرار گرفتن مداوم در معرض آب ممکن است با گذشت زمان کیفیت خود را از دست بدهد، از این رو باید به فاکتورهای نگهداری آن توجه بیشتری شود.

فینگر جوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار