کشف حیرت‌انگیز در نزدیکی اهرام ثلاثه
کد خبر: ۲۶۳۵۹۴
تاریخ انتشار: 2022 November 26    -    ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
در صدمین سالگرد کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون در مصر، باستان‌شناسان در جیزه، صدها مقبره و جسدهای مومیایی مدفون کشف کردند.

در صدمین سالگرد کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون در مصر، باستان‌شناسان در جیزه، صدها مقبره و جسدهای مومیایی مدفون کشف کردند.

 

 

باستان‌شناسان در فاصله چند قدمی مقبره توت‌عنخ‌آمون، هرم مقبره یک ملکه مصر باستان را یافتند که تا پیش از این ناشناخته بود. در داخل این هرم، انباری از تابوت‌ها، چندین مومیایی و مصنوعات و یک سری تونل به هم پیوسته نیز یافت شد.

کشف حیرت‌انگیز در نزدیکی اهرام ثلاثه

در دو سال اخیر، باستان‌شناسان در ساقاره، یک سایت باستان‌شناسی در جیزه ، در فاصله 32 کیلومتری جنوب قاهره، پایتخت مصر مشغول به فعالیت هستند و اخیرا گنجینه‌ای از تابوت‌ها و مومیایی‌ها را یافته‌اند که ممکن است متعلق به برخی از نزدیکترین فرمانده‌ها و معاونان پادشاه توت در طول دوران حکمرانی‌اش (سال 1333 قبل از میلاد مسیح تا زمان مرگ او در سال 1323 قبل ازمیلاد) باشد.

باستان‌شناسان به علاوه تمرکزشان را بر روی هرمی در نزدیکی این منطقه که متعلق به تتی، اولین پادشاه سلسله ششم مصر بود قرار داده‌اند.

زاهی حواس، یک مصرشناس باتجربه که در زمینه حفاری تخصص دارد و پیش از این وزیر آثار باستانی مصر نیز بوده، در این رابطه گفته:« تتی در دوران پادشاهی جدید، به‌عنوان یک خدا پرستیده می‌شد و مردم می‌خواستند که نزدیک او دفن شوند. ما 22 چاله به هم پیوسته یافته‌ایم که عمق آنها بین 9 تا 18 متر است و همگی دارای دفینه‌هایی متعلق به دوران پادشاهی جدید هستند. باستان‌شناسان با حفاری این چاله‌ها، یک تابوت عظیم از جنس سنگ‌آهک را یافتند و در کنار آن 300 تابوت زیبا متعلق به دوران پادشاهی جدید را پیدا کردند.»

حواس در مورد این تابوت‌ها گفت:« این تابوت‌ها، هر یک چهره‌ای جداگانه و مجزا دارد و هر یک منحصر به فرد بوده و چهره زن و مرد متمایز است و آنها با صحنه‌هایی از کتاب مردگان (متن تشییع جنازه در مصر باستان) زینت داده شده‌اند. بر روی هر تابوت در عین حال، نام فرد متوفی نوشته شده و اغلب نماد چهار پسر حوروس که از اندام‌های فرد متوفی محافظت می‌کنند نیز بر روی آنها دیده می‌شود.»

حتی اگر کشف این تابوت‌ها به اندازه کافی هیجان‌انگیز نبوده باشد، وقتی محققان در تابوت‌ها را برداشتند، از یافتن مومیایی‌هایی که بعد از گذشت قرنها تا این حد خوب و سالم باقی مانده بودند، حیرت‌زده شدند. حواس در این رابطه گفت:«این نشان دهنده آن است که پروسه مومیایی کردن در دوران پادشاهی جدید، به نقطه اوج خود رسیده بود. برخی از تابوت‌ها، دو در داشتند و حیرت انگیزترین تابوت کشف شده، ماسک زنی را داشت که کاملا از طلای جامد ساخته شده بود.»

کشف حیرت‌انگیز در نزدیکی اهرام ثلاثه

او ادامه داد:« در داخل این تابوت‌ها و چاله‌های قبرها، برخی مصنوعات دست‌ساز، از جمله بازی‌هایی مثل بازی باستانی سنه، شابتیس (مجسمه‌های کوچک)، مجسمه خدای پتاه سوکار و حتی تبر فلزی که در دست یک سرباز ارتشی بود، یافت شد.»

به علاوه محققان، هرمی را یافتند که برای یادبود ملکه‌ای که قبلا هویتش ناشناخته بود، ساخته شده بود.

حواس در این رابطه توضیح داد:« ما حالا کشف کردیم که نام این ملکه، نیث بوده و تا پیش از این هرگز صحبتی از او در سوابق تاریخی یافت نشده بود. حیرت‌آور است که آنچه را که از تاریخ می‌دانیم، به معنای واقعی کلمه بازنویسی کنیم و یک ملکه جدید به سوابق تاریخی‌مان اضافه کنیم.»

مجموعه این تابوت‌ها و اشیای آنتیکی که در این سایت حفاری یافت شده، به زودی در موزه بزرگ مصر در جیزه که سال آینده بازگشایی خواهد شد، به نمایش درخواهد آمد.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار