۱۲ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان که باید بدانید
کد خبر: ۲۶۳۶۱۷
تاریخ انتشار: 2022 November 28    -    ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید که با تغییر فصل و سرد شدن هوا، پوست به‌خصوص پوست صورت خشک‌تر می‌شود. این خشکی می‌تواند مشکلاتی را که پوست از قبل با آن مواجه بوده، بدتر کند. اما چه عواملی باعث خشک شدن پوست می‌شوند و چطور می‌توانیم از آن پیشگیری کنیم. در ادامه با ما همراه باشید و در مورد خشکی پوست در زمستان بیشتر بخوانید.

۱۲ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان که باید بدانید

۱۲ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان که باید بدانید«تابناک با تو» - احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید که با تغییر فصل و سرد شدن هوا، پوست به‌خصوص پوست صورت خشک‌تر می‌شود. این خشکی می‌تواند مشکلاتی را که پوست از قبل با آن مواجه بوده، بدتر کند. اما چه عواملی باعث خشک شدن پوست می‌شوند و چطور می‌توانیم از آن پیشگیری کنیم. در ادامه با ما همراه باشید و در مورد خشکی پوست در زمستان بیشتر بخوانید.

دلایل خشکی پوست در زمستان

۱۲ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان که باید بدانید

خشکی پوست در زمستان دلایل متعددی دارد. هوای سرد، خشکی هوای فضاهای داخلی به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی، بادهای سرد زمستانی و کاهش رطوبت هوا چه در فضای بیرون از خانه چه داخل خانه، دست به دست هم می‌دهند تا پوست ما در فصل سرما خشک‌تر از همیشه باشد. این خشکی پوست فقط به پوست صورت محدود نمی‌شود و ممکن است آن را در دست‌ها، پا و سایر مناطقی از پوست که در معرض هوای سرد قرار دارند، تجربه کنید.

علائم خشکی پوست در زمستان

تعدادی از رایج ترین علائم و نشانه‌های خشکی پوست عبارتند از:

*پوسته پوسته شدن
*سرخی پوست
*بافت خشن و زبر
*خارش
*پوست تحریک شده
*ایجاد ترک در پوست
*سوزش یا حتی بریدگی

این علائم ممکن است از نظر شدت متفاوت باشد و بسته به ناحیه‌ای از بدن شما که تحت تأثیر قرار گرفته است متفاوت به نظر برسد. در افرادی که خودشان هم پوست خشک دارند، این علامت‌ها شدیدتر است.

۱۲ راهکار برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

اگر در معرض خشکی پوست هستید با راهکارهای زیر می‌توانید از این خشکی پیشگیری کنید. خشکی پوست در زمستان اجتناب‌ناپذیر است ولی با کمی تغییر در روتین پوستی و عادت‌های خود و همین‌طور استفاده از برخی محصولات پوستی می‌توانید مانع خشکی پوست شوید.

مراقبت از بدن برای پیشگیری از خشکی پوست فقط به محصولات پوستی محدود نمی‌‌شود. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و نوشیدن آب به میزان کافی هم نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.

۱. استفاده از مرطوب‌کننده بعد از شستن

۱۲ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان که باید بدانید

هر بار که دست یا صورت و بدن خود را می‌شویید، چربی طبیعی آن را از بین می‌برید. این چربی طبیعی که در پوست وجود دارد، نوعی سد محکم برای پیشگیری از رطوبت خود پوست است. وقتی این سد طبیعی از بین برود پوست شما رطوبت طبیعی خود را خیلی زود از دست می‌دهد؛ به‌همین دلیل مهم است که هر بار بعد از شستن صورت حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ به‌خصوص در زمستان.

برای اینکه فراموش نکنید همیشه یک کرم مرطوب‌کننده دم دست داشته باشید. در کیف همراهتان هم همیشه یک کرم مرطوب‌کننده بگذارید. برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان حتما به این دو نکته توجه کنید:

از شوینده‌های صورت مخصوص پوست خشک استفاده کنید.

همیشه کرم مرطوب‌کننده‌ی پوست صورت و کرم دست، انواع لوسیون برای پوست بدن همراه داشته باشید و فراموش نکنید که از آن استفاده کنید.

۲. استفاده‌ی روزمره از کرم ضدآفتاب

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کرم ضدآفتاب یک محصول اختصاصی برای فصل تابستان است. در زمستان چون روزها کوتاه می‌شود و کمتر نور آفتاب دریافت می‌کنیم، تصور می‌کنیم که نیازی به استفاده از ضدآفتاب نیست. اما در زمستان هم اشعه‌های مضر UV می‌توانند به پوست استرس وارد کنند و سد رطوبتی آن را از بین ببرند. این سد رطوبتی برای حفظ سلامت پوست و آبرسانی به آن لازم است.

بعد از مرطوب‌کننده صبح‌ها از یک لایه کرم ضدآفتاب هم استفاده کنید. این کرم ضدآفتاب باید SPF حداقل ۳۰ داشته باشد تا به‌اندازه‌ی کافی تاثیرگذار باشد.

۳. استفاده از کرم‌های شب

کرم‌های شب یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت پوست و پیشگیری از خشکی آن است. این کرم‌ها پوست را رطوبت‌رسانی هم می‌کنند ولی چون معمولا کرم‌های سنگین‌تر و غلیظ‌تری هستند، جذب آن‌ها روی پوست مدت بیشتری طول می‌کشد. با استفاده کردن از این کرم‌ها در طول شب، پوست شما فرصت کافی دارد تا آن را جذب کند و با رطوبت و چربی این کرم، تقویت شود.

اگر از این کرم‌ها و انواع پمادها برای دست و پای خود استفاده می‌کنید، روی آن را با کیسه‌ی پلاستیکی یا دستکش بپوشانید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

اگر کرم‌های شب و مغذی را دوست ندارید می‌توانید از انواع ماسک برای پوست خشک استفاده کنید. ماسک‌ها هم می‌توانند پوست را تغذیه کنند و با موادی که دارند مثل انواع ویتامین‌ها مانع از خشکی و آسیب دیدن پوست شوند.

۴. تغییر روتین مراقبت از پوست

اگر احساس می‌کنید که پوست صورت شما به دلیل تغییر فصل و هوای سرد زمستان، حساس‌تر و تحریک‌پذیرتر شده است، می‌توانید روتین مراقبت پوستی خود را تعدیل کنید. توجه کنید که برای جذب انواع سرم‌ها، تونرها و سایر محصولاتی که در روتین پوستی خود استفاده می‌کنید، سد رطوبتی پوست باید سالم باشد.

علاوه بر این، اگر پوست شما تحریک شده باشد، نسبت به موادی مثل عطرها و الکل، بسیار حساس‌تر می‌شود. در نتیجه محصولی که در حالت عادی مشکلی برای پوست شما ایجاد نمی‌‌کرد، در فصل‌های سرد سال ممکن است تحریک‌کننده‌ی پوست باشد و به آن آسیب بزند.

سعی کنید در این فصل روتین پوستی خود را در ساده‌ترین حالت نگه دارید. برای صبح فقط از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب استفاده کنید و برای شب هم از یک شوینده‌ی ملایم و کرم شب یا مرطوب‌کننده.

اگر حس می‌کنید سد رطوبتی پوست شما سالم است و خشکی پوست تا حد زیادی برطرف شده، می‌توانید به‌آرامی سایر محصولات مراقبت از پوست را به روتین پوستی خود اضافه کنید.

۵. استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز

دستگاه‌های رطوبت‌ساز کمک می‌کنند که رطوبت از دست رفته دوباره به هوای اطراف برگردد. در ماه‌های زمستانی که استفاده از بخاری و وسایل گرمایشی، باعث از بین رفتن رطوبت محیط می‌شود، استفاده از رطوبت‌ساز بسیار لازم است. وقتی رطوبت زیادی در محیط اطرافتان وجود داشته باشد، رطوبت طبیعی برای پوست شما تامین می‌شود. در نتیجه ممکن است خشکی پوست التیام پیدا کند و اگر به موقع از آن استفاده کنید، در زمستان دچار خشکی پوست نمی‌شوید.

به گفته‌ی متخصصان، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز با رطوبت ۶۰ درصد در محیط می‌تواند لایه‌ی بیرونی پوست را حسابی آبرسانی کند.

۶. کاهش دما

یک دوش آب داغ بعد از اتمام یک روز کاری در هوای سرد، می‌تواند بسیار آرامش‌بخش و لذت‌بخش باشد ولی برای اینکه پوست شما مواد مغذی و رطوبت و چربی طبیعی خود را از دست ندهد، موقع دوش گرفتن باید از آب ولرم استفاده کنید.

آب داغ چربی و رطوبت طبیعی پوست شما را بسیار سریع‌تر از آب ولرم از بین می‌برد. استفاده از آب داغ می‌تواند برای پوست و موی شما آسیب‌زا باشد و به‌شدت باعث خشکی آن شود.

بعد از حمام، مراقب خشک کردن پوست و موی خود هم باشید. هرگز با حرکات محکم و شدید حوله، پوست را خشک نکنید. برای خشک کردن پوست باید حوله را به‌آرامی روی پوست بگذارید و بردارید.

۷. کاهش دفعات لایه‌برداری و اسکراب

لایه‌برداری کمک می‌کند که سلول‌های مرده‌ی پوست از روی پوست برداشته شود و پوست شما نرم‌تر و روشن‌تر به نظر برسد. اما لایه‌برداری بیش از اندازه با استفاده از محصولات خیلی قوی یا با تکرار زیاد، می‌تواند به پوست آسیب بزند و آن را در معرض خشکی بیشتر قرار دهد.

اگر پوست شما خشک به نطر می‌رسد و پوسته‌پوسته شده، به‌جای استفاده از اسکراب‌های فیزیکی از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید. اسکراب‌های خشن‌تر که دانه‌های درشت و برنده دارند می‌توانند سد رطوبتی پوست را از بین ببرند و به پوست آسیب بزنند.

اگر پوست شما خشک، پوسته پوسته، ترک خورده یا تحریک‌شده است بهتر است تا زمانی که کاملا بهبود پیدا نکرده، اصلا از محصولات لایه‌بردار استفاده نکنید.

۸. استفاده از روغن‌های طبیعی

۱۲ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان که باید بدانید

قبلا هم اشاره کردیم که استفاده از کرم‌های شب و مغذی کمک می‌کند که پوست نرم و سالمی داشته باشید و سد رطوبتی پوست شما ترمیم شود. اما اگر احساس می‌کنید که این کرم‌ها کافی نیستند تا بتوانند خشکی پوست را درمان کنند، می‌توانید از روغن‌های طبیعی استفاده کنید که خاصیت مرطوب‌کنندگی و ترمیمی بیشتری دارند.

این روغن‌ها یک سد فیزیکی برای نگه داشتن رطوبت داخل پوست ایجاد می‌کنند. نمونه‌ای از روغن‌های طبیعی که می‌توانید برای پوست خود استفاده کنید عبارت‌اند:

*شی باتر
*کره‌ی کاکائو
*روغن جوجوبا
*روغن میوه‌ی گل رز
محصولات مبتی بر ژله‌ی پترولیوم مثل وازلین

بهترین راه برای استفاده از این محصولات از جمله روغن‌ها و لوسیون‌های بدن در روتین پوستی این است که روزی یک یا دو بار بعد از مرطوب‌کننده از آن‌ها استفاده کنید.

۹. آب‌رسانی از داخل

قدم مثبت دیگری که می‌توانید برای پیشگیری از خشک شدن پوست بردارید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید این است که مطمئن شوید به اندازه‌ی کافی در طول روز آب می‌خورید. مصرف نکردن مایعات به اندازه‌ی کافی می‌تواند روی ظاهر پوست شما تاثیر بگذارد. هر چقدر آب کمتری مصرف کنید و بدن شما خشک باشد، احتمال خشک شدن پوست شما هم بیشتر می‌شود.

برای اینکه رطوبت مورد نیاز بدن شما تامین شود، علاوه بر نوشیدن آب باید روی خوردن غذاهایی تمرکز کنید که مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا۳ دارند.

هر دو ماده‌ی مغذی می‌توانند سلول‌های بدن را از آسیب‌های محیطی حفظ کنند و کمک کنند که بدن شما سلول‌های سالم بسازد که شامل سلول‌های پوست هم می‌شود.

۱۰. انتخاب پارچه‌های غیر تحریک‌کننده

وقتی با هر مشکل پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، اولین اصلی که باید رعایت کنید این است که از پارچه‌ها و لباس‌هایی که جنس خشن دارند تا حد امکان اجتناب کنید. پوست خشک هم از آن مشکلاتی است که می‌توانید با پوشیدن لباس‌هایی با جنس‌های نرم و طبیعی، از آن پیشگیری کنید.

اگر پوست شما بیش از حد خشک است، لباس‌های گشاد، راحت از جنس الیاف طبیعی بپوشید تا احتمال ایجاد هر تحریک فیزیکی را کاهش دهید.

علاوه بر این سعی کنید لباس‌های خود را با شوینده‌های رایج نشویید. از شوینده‌هایی استفاده کنید که مخصوص پوست‌های حساس هستند. این شوینده‌ها معمولا مواد شیمیایی خشن و قوی ندارند و عطر کمتری دارند.

۱۱. استفاده از دستکش

دستکش یکی از اولین سدهای محافظتی فیزیکی است که می‌توانید روی پوست دست خود ایجاد کنید تا عوامل محیطی که باعث خشکی پوست می‌شوند، یک مانع بزرگ داشته باشند. وقتی در هوای سرد، بیرون می‌روید از دستکش‌های گرم استفاده کنید. موقع انجام کارهای منزل مثلا شستن ظرف‌ها حتما از دستکش آشپزخانه استفاده کنید.

تا جایی که امکان دارد سعی کنید که آب خیلی داغ و هوای خیلی سرد با پوست شما در تماس نباشد. با این روش پوست دست شما نرم و لطیف می‌ماند.

۱۲. استفاده از بالم لب

۱۲ نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان که باید بدانید

یکی از قسمت‌های پوست صورت که معمولا فراموش می‌کنیم، لب است. لب‌ها چون پوست نازکی دارند، بیشتر از پوست صورت در معرض خشکی قرار دارند. زمستان‌ها از لب‌ها غافل نشوید و برای مراقبت از آن از انواع بالم لب استفاده کنید. بالم لب محصولاتی معمولا بی‌رنگ یا با رنگ ملایم است که رطوبت مورد نیاز پوست لب را تامین می‌کند و آن را با انواع ویتامین‌های ضروری تغذیه می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات مشکلات پوستی با انجام درمان‌های خانگی و روش‌های مراقبتی، بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر علائم شدید خشکی پوست دارید و علائم شما بدتر می‌شوند یا اصلا بهبودی پیدا نمی‌کنند، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با توجه به علائمی که دارید از داروهای تجویزی یا بدون نسخه، آنچه که برای شما مناسب است تجویز و توصیه می‌کند.

جمع‌بندی

تجربه کردن خشکی پوست با علایمی مثل پوسته پوسته شدن، قرمزی و حتی ترک خوردن پوست در فصل زمستان، رایج است و افراد زیادی درگیر این مشکلات می‌شوند. این مشکلات فقط برای پوست صورت نیست و پوست دست، پا و بدن را هم درگیر می‌کند.

راه‌حل کلیدی برای سالم نگه داشتن پوست این است که آن را مرطب با کرم‌های مناسب، آب‌رسانی کنید. نکته‌ی مهم دیگری که باید بدانید این است که سعی کنید در زمینه‌ی لایه‌برداری و اسکراب، زیاد به پوست خود سخت نگیرید. بهتر است که در این فصل، پوست خود را از هوای خیلی سرد و آب خیلی داغ دور نگه دارید.

استفاده کردن از دستگاه‌های رطوبت‌ساز، پوشیدن لباس‌هایی که پارچه‌های نرم و طبیعی دارند و استفاده از دستکش از دیگر روش‌های مفید برای پیشگیری از خشکی پوست است. برای اینکه بدن شما آب کافی داشته باشد همیشه آب کافی بنوشید و رژیم غذایی سرشار از سبزیجات داشته باشید.

اگر خشکی پوست در زمستان با این روش‌ها بهبود پیدا نمی‌کند و علائم آن بدتر می‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب را به شما توصیه کند.

منبع: دیجی کالا مگ

برچسب ها: پیشگیری ، خشکی ، پوست ، زمستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار