تجزیه خود به خودی سلول‌های خونی پس از نیش مرگبار عنکبوت
کد خبر: ۲۶۳۷۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
هرچند گزش عنکبوت منزوی قهوه‌ای می‌تواند بدون درد باشد، به گفته مرکز ملی سموم آمریکا (NCPC) این گزش می‌تواند کمی پس از وقوع سبب بروز خارش، قرمزی و التهاب شود. با این حال، محل گزش ممکن است در نهایت دردناک‌تر، تیره‌تر و سبب ایجاد تاول شود. گزش همچنین می‌تواند باعث نکروز یا مرگ بافت اطراف آن شود و در نهایت ناحیه سیاه مانندی به نام اسکار را تشکیل دهد.

تجزیه خود به خودی سلول های خونی پس از نیش مرگبار عنکبوت

اختصاصی تابناک باتو ــ پزشکان در یک گزارش پزشکی اعلام داشتند، دو شخص که توسط عنکبوت‌های منزوی قهوه‌ای گزیده شده بودند، دچار بیماری نادری شدند که در آن سیستم ایمنی آن‌ها گلبول‌های قرمز خونشان را از بین می‌برد.

در مورد اول، مردی ۳۰ ساله به دلیل حالت تهوع، استفراغ، درد‌های عضلانی و حالتی دردناک در شانه چپ به بیمارستان مراجعه کرد. در مورد دیگر، یک زن ۲۸ ساله به دلیل کمردرد شدید به بیمارستان مراجعه کرده بود. هر دوی آن‌ها آسیب‌ها و درد‌های عجیبی داشتند. ماهیچه کتف چپ مرد، کوچک و دارای شکل عجیبی بود و یک ناحیه سیاه رنگ نیز در این قسمت دیده می‌شد. اما در مقابل، ماهیچه کمر زن بزرگتر بود. با این حال، هر دو نسبت به لمس احساس درد فراوان داشتند.

در هر دو مورد، پزشکان متوجه شدند که سفیدی چشم بیماران به رنگ زرد تغییر پیدا کرده است. این عارضه که scleral icterus نامیده می‌شود، به دلیل تجمع رنگدانه‌ای به نام بیلی روبین در خون ایجاد می‌شود که در نتیجه تجزیه گلبول‌های قرمز رخ می‌دهد.

بر اساس آزمایش خون، هر دو بیمار، مبتلا به کم خونی همولیتیک خودایمنی گرم تشخیص داده شدند؛ چیزی که باعث می‌شد سیستم ایمنی بدن آن‌ها گلبول‌های قرمز آن‌ها را از بین ببرد. در هر دو بیمار، پدیده‌ای تحت عنوان لوکسوسسلیسم سیستمیک سبب شده بود تا سیستم ایمنی گلبول‌های قرمز را بیگانه بشناسد؛ واکنشی در سطح بدن که علیه نیش عنکبوت سمی Loxosceles reclusa، رخ می‌دهد.

هرچند گزش عنکبوت منزوی قهوه‌ای می‌تواند بدون درد باشد، به گفته مرکز ملی سموم آمریکا (NCPC) این گزش می‌تواند کمی پس از وقوع سبب بروز خارش، قرمزی و التهاب شود. با این حال، محل گزش ممکن است در نهایت دردناک‌تر، تیره‌تر و سبب ایجاد تاول شود. گزش همچنین می‌تواند باعث نکروز یا مرگ بافت اطراف آن شود و در نهایت ناحیه سیاه مانندی به نام اسکار را تشکیل دهد.

بیماران در این گزارش با تزریق مایعات داخل وریدی و کورتیکواستروئید‌ها درمان شدند که این کار به سرکوب سیستم ایمنی آن‌ها کمک کرد. همچنین به سبب از بین رفتن مقادیر زیادی از گلبول‌های قرمز خونی این دوبیمار، به آن‌ها خون تزریق شد. در نهایت آنقدر بهبود یافتند که از بیمارستان مرخص شدند.

پس از انجام رویکرد‌های درمانی، بهبودی مرد بدون عارضه بود، اما زن به دلایلی که ظاهراً به نیش عنکبوت ربطی نداشت، بهبودی کمتری داشت. او شش هفته باردار بود و سقط جنین داشت و همچنین در بیمارستان دچار یک بیماری مغزی به نام آنسفالوپاتی حاد متابولیک سمی شد. این عارضه در اثر ترک الکل و مواد مخدر ایجاد می‌شود و زن نیز سابقه مصرف مواد مخدر داشت که دلیلی برای بروز این بیماری بود. اما او در نهایت به اندازه کافی بهبود یافت که با کورتیکواستروئید‌های خوراکی مرخص شد.

برخی از بیماران که به کم خونی همولیتیک خودایمنی مبتلا می‌شوند، باید دارو‌های کورتیکواستروئیدی مصرف کنند و در صورت موثر واقع نشدن این داروها، باید یک داروی سرطان خون با عوارض جانبی بالقوه برایی بیماران تجویز شود که استفاده از این دارو‌ها می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی شده و حتی به برداشتن طحال منجر شود.

عنکبوت منزوی قهوه‌ای، یک عنکبوت قهوه‌ای کوچک با علامت ویولن‌شکل قهوه‌ای تیره روی سرش است که در چندین بخش از ایالات متحده زندگی می‌کند، اما این جاندار بیشتر در تگزاس، میسوری و ایلینوی دیده شده است.

اما نیازی به نگرانی زیاد درباره نیش این عنکبوت‌ها نیست؛ زیرا این جانداران نادر هستند و ۹۰ درصد از آن‌ها هیچ عارضه مهمی ایجاد نمی‌کنند.

طبق این مطالعه، کودکان و همچنین افراد آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار در معرض خطر بیشتری برای داشتن واکنش‌های سیستمیک هستند. مرکز کنترل سموم آمریکا گزارش داد که در سال ۲۰۱۹، از ۸۰۲ مورد گزیده شده به وسیلع عنکبوت منزوی قهوه ای، تنها ۲۴ نفر واکنش عمده داشتند و هیچ مورد مرگ و میری نیز گزارش نشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم اقامیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
0
باسلام ازاین مطالب لطفا دوباره بگزارید متشکرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار