۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ماسک‌ صورت
کد خبر: ۲۶۴۱۶۶
تاریخ انتشار: 2022 December 04    -    ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
ماسک‌های صورت یکی از محبوب‌ترین محصولات مراقبت از پوست هستند که به‌شکل‌های مختلف تولید می‌شوند یا می‌توانید خودتان در منزل با استفاده از مواد طبیعی انواع خانگی آن را تهیه کنید. در مورد زمان و دفعات استفاده از ماسک‌های صورت سؤالات زیادی مطرح می‌شود که وجود پاسخ‌های ضد و نقیض باعث سردرگمی بسیاری از افراد شده است.

۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ماسک‌ صورت

۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ماسک‌ صورت«تابناک با تو» - ماسک‌های صورت یکی از محبوب‌ترین محصولات مراقبت از پوست هستند که به‌شکل‌های مختلف تولید می‌شوند یا می‌توانید خودتان در منزل با استفاده از مواد طبیعی انواع خانگی آن را تهیه کنید. در مورد زمان و دفعات استفاده از ماسک‌های صورت سؤالات زیادی مطرح می‌شود که وجود پاسخ‌های ضد و نقیض باعث سردرگمی بسیاری از افراد شده است. به همین دلیل، مقاله‌ی امروز را به نحوه‌ی استفاده از این محصولات پرطرفدار اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. از ماسک صورت قبل از حمام استفاده کنیم یا بعد از آن؟

پاسخ به این سؤال به نوع ماسک بستگی دارد.

ماسک‌هایی که قبل از حمام استفاده می‌شوند

ماسک‌های ضدآکنه، پاک‌کننده و لایه‌بردار مانند ماسک‌های خاک رس و زغال بهتر است قبل از دوش گرفتن استفاده شوند. پس از لایه‌برداری، می‌توان از دوش آب ولرم برای پاک کردن ماسک استفاده کرد. این کار به از بین بردن آلودگی‌ها، سبوم و پوست‌های مرده از منافذ پوست کمک می‌کند.

ماسک‌هایی که بعد از حمام استفاده می‌شوند

دوش آب گرم با باز کردن منافذ پوست آن را برای جذب مواد فعال موجود در ماسک‌های صورت آماده می‌کند. از این‌رو، ماسک‌های آبرسان و ضدپیری که مواد آن‌ها باید به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کنند، بهتر است بعد از دوش گرفتن استفاده شوند. به‌علاوه، استفاده از این ماسک‌ها بعد از دوش گرفتن به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و باعث نرم‌تر شدن آن می‌شود.

۲. آیا می‌توان هر روز از ماسک صورت استفاده کرد؟

۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ماسک‌ صورت

این روزها، ماسک‌های صورت تنوع زیادی دارند. به همین دلیل، نوع ماسک روی دفعات استفاده از آن تأثیر می‌گذارد.

ماسک صورت ورقه‌ای

ماسک‌های ورقه‌ای حاوی موادی هستند که می‌توانند به روش‌های مختلف به بهبود و التیام پوست کمک کنند. آن‌ها فوق‌العاده آبرسان هستند، اما فقط تا زمانی که خیس باشند مفیدند. وقتی ماسک ورقه‌ای خشک می‌شود، می‌تواند تمام مواد معدنی و ویتامین‌ها را از پوست شما بیرون بکشد. از سوی دیگر، بعضی از ماسک‌های ورقه‌ای

احتمال دارد حاوی مواد شیمیایی باشند.

ممکن است استفاده‌ی روزانه از ماسک‌های ورقه‌ای وسوسه‌انگیز باشد، اما کارشناسان آن را توصیه نمی‌کنند. چون بعضی از مواد موجود در این ماسک‌ها می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند. از این‌رو، بهتر است هفته‌ای یکبار از ماسک‌های ورقه‌ای استفاده کنید.

ماسک زغال

ماسک‌ زغال برای پاک کردن ناخالصی‌ها از پوست و از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید بسیار مفیدند. با این حال، ممکن است برای پوست شما بسیار خشن باشند. شکی نیست که زغال فعال یک پاک‌کننده‌ی عالی است و می‌تواند باکتری‌ها، ناخالصی‌ها و سموم را از منافذ پوست خارج کند، اما مشکل اینجا است که همراه با این مواد ممکن است چربی طبیعی پوست را هم از بین ببرد. بنابراین، استفاده از آن باعث افزایش آسیب‌پذیری پوست در برابر همه‌ی آلاینده‌های موجود در هوا می‌شود. از این‌رو، باید ماهی یکبار از ماسک زغال استفاده کنید، نه بیشتر.

ماسک خاک رس

معمولاً ماسک‌های خاک رس برای انواع پوست مناسب هستند و آن را تحریک نمی‌کنند. بسته به نوع خاک رسی که استفاده می‌کنید، این ماسک‌ها با آکنه، لکه‌های پوستی و علائم پیری ناشی از نور خورشید مقابله می‌کنند. همچنین می‌توانند چربی اضافی را از صورت شما پاک کنند. اما استفاده‌ی روزانه از آن‌ها ممکن است به پوست آسیب برساند. بسته به نوع پوست‌تان، می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار از ماسک‌های خاک رس استفاده کنید.

ماسک چای

یکی از بهترین گزینه‌ها برای بهبود سلامت پوست، ماسک صورت چای است. این ماسک نه تنها با علائم پیری مبارزه می‌کنند، بلکه باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود و به جلوگیری از آکنه و جوش کمک می‌کند. با این حال، نباید از ماسک چای بیش از یکبار در هفته استفاده کنید.

ماسک‌ لایه‌بردار

۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ماسک‌ صورت

ماسک‌های لایه‌بردار برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست، جوش‌های سرسفید و جوش‌های سرسیاه عالی هستند. اما لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. بنابراین، حداکثر هر دو هفته یکبار از این ماسک‌ها استفاده کنید.

ماسک‌های خانگی

ماسک‌های خانگی می‌توانند حاوی مواد مختلفی مانند زردچوبه، ماست، آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، خاک رس و گلاب باشند. با توجه به طبیعی بودن این مواد، می‌توانید سه بار در هفته از ماسک‌های خانگی استفاده کنید. اما اگر از مرکبات (مانند آب لیموترش) استفاده می‌کنید، مراقب باشید. ماسک را برای مدت طولانی روی صورت خود نگذارید.

تأثیر نوع پوست بر دفعات استفاده از ماسک

میزان استفاده از ماسک صورت به نوع پوست هم بستگی دارد.

پوست‌های مستعد آکنه

معمولاً پوست مستعد آکنه چرب است. بنابراین، لازم است از تولید سبوم اضافی جلوگیری کنید. می‌توانید از ماسک‌های خانگی حاوی زردچوبه و گلاب استفاده کنید، اما استفاده‌ی روزانه از آن‌ها ممکن است پوست شما را خشک کرده و توانایی آن را برای تولید روغن‌های طبیعی کاهش دهد. بهترین راهکار این است که از ماسک به‌صورت یک روز در میان استفاده کنید و به کمک مرطوب‌کننده‌ی مناسب پوست‌تان را هیدراته نگه دارید.

پوست‌های خشک

ماسک‌های آبرسان برای پوست‌های خشک بهترین عملکرد را دارند. اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید تقریباً سه تا چهار بار در هفته از ماسک صورت ملایم و آبرسان استفاده کنید.

پوست‌های چرب

اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، ماسک‌های زغال و خاک رس برای شما بهترین گزینه به شمار می‌روند. معمولاَ ماسک‌های درمان آکنه حاوی موادی نظیر اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید هستند. اگر هر روز از این محصولات استفاده کنید، ممکن است پوست‌تان را تحریک کنند. بهتر است استفاده از این ماسک‌ها را به یک تا دو بار در‌ هفته محدود کنید.

پوست‌های حساس

اگر پوست‌تان حساس است، باید بیشتر مراقب ماسک‌ها و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها باشید. درست مانند افراد دارای پوست خشک، می‌توانید سه بار در هفته از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید. نکته‌ی مهم این است که از خرید ماسک‌های حاوی مواد شیمیایی و رایحه‌ی مصنوعی خودداری کنید.

۳. بهترین روش برای استفاده از ماسک صورت چیست؟

۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ماسک‌ صورت

صرف‌نظر از نوع ماسک، برای استفاده از آن مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله‌ی ۱: از یک پاک‌کننده‌ی ملایم برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.
مرحله‌ی ۲: یک لایه‌ی نازک از ماسک را با استفاده از یک برس نرم روی تمام قسمت‌های صورت و گردن بمالید. از تماس آن با چشم و لب خودداری کنید.
مرحله‌ی ۳: اگر از یک ماسک لایه‌بردار استفاده می‌کنید، پوست را به‌آرامی با حرکات دایره‌ای شکل به‌مدت چند دقیقه ماساژ دهید.
مرحله‌ی ۴: برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود. به‌طور کلی، ماسک‌های مخصوص پوست چرب باید برای مدت کوتاه‌تری روی صورت باقی بمانند، در حالی که از ماسک‌های ضدپیری و آبرسان باید برای مدت طولانی‌تری استفاده کرد.
مرحله‌ی ۵: بسته به نوع ماسک، ممکن است لازم باشد بعد از استفاده از آن صورت خود را بشویید. برای شست‌وشوی ماسک صورت از آب ولرم استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن راحت‌تر صورت از یک دستمال نرم استفاده کنید.
مرحله‌ی ۶: بعد از نیم ساعت، می‌توانید روتین معمول مراقبت از پوست خود را انجام دهید.

همیشه برای استفاده از ماسک صورت از دستورالعمل نوشته‌شده روی بسته‌بندی آن پیروی کنید. ماسک‌های صورت اغلب حاوی مواد فعالی هستند که نباید برای مدت زمان طولانی روی پوست باقی بمانند. در غیر این صورت، می‌توانند برای پوست مضر باشند.

در صورتی که از ماسک‌های خانگی با مواد طبیعی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را تا زمانی که می‌خواهید یا تا زمانی که خشک شوند روی پوست صورت نگه دارید. اما اگر از مرکبات برای تهیه ماسک‌های خانگی استفاده می‌کنید، مراقب باشید. چون می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. این ماسک‌ها نباید بیش از ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بمانند. اگر پوست حساسی دارید، از ماسک‌های خانگی حاوی مرکبات استفاده نکنید.

کلام پایانی

زیاده‌روی در استفاده از ماسک‌های صورت ممکن است تعادل pH پوست را مختل کند و روغن‌های طبیعی آن را از بین ببرد. دفعات استفاده از ماسک صورت و بهترین زمان انجام این کار، به نوع ماسک و نوع پوست شما بستگی دارد. به‌طور کلی، توصیه می‌شود از ماسک‌های آبرسان یا ضدپیری بعد از دوش گرفتن و از ماسک‌های لایه‌بردار یا ضدآکنه قبل از دوش گرفتن استفاده کنید.

علاوه بر این، برای استفاده از ماسک باید شرایط آب و هوایی و فصول سال را هم در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، پوست شما در زمستان خشک می‌شود، بنابراین ماسک خاک رس برای استفاده در این فصل مناسب نیست. در فصول سرد سال پوست شما به ماسک صورت مرطوب‌کننده و آبرسان نیاز دارد.

منبع: دیجی کالا مگ

برچسب ها: ماسک ، صورت ، ماسک صورت ، پوست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار