آمار عجیب مرگ‌ومیر به علت پوکی استخوان
کد خبر: ۲۶۴۸۸۳
تاریخ انتشار: 2022 December 09    -    ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به عوارض قابل توجه جسمی و روحی و حتی مرگ زود هنگام در موارد ابتلا به پوکی استخوان، از افزایش چشمگیر این بیماری در دنیا خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به عوارض قابل توجه جسمی و روحی و حتی مرگ زود هنگام در موارد ابتلا به پوکی استخوان، از افزایش چشمگیر این بیماری در دنیا خبر داد.

 

عباس رضاییان‌زاده چهارشنبه ۱۶ آذر در کارگروه تخصصی پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور بیش از ۴۲ درصد است و دو سوم بانوان بالای ۶۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.

او افزود: بررسی ها نشان داده در هر سه ثانیه یک شکستگی در جهان، در هر روز حدود ۲۵ هزار شکستگی و هر سال حدود ۹ میلیون شکستگی به علت پوکی استخوان رخ می دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان فارس عنوان کرد: با توجه به افزایش سن جمعیت و نیز تغییر سبک زندگی، روند ابتلا به پوکی استخوان در دنیا و کشور به طور چشمگیری در حال افزایش است.

او با بیان اینکه در سنین بالای ۷۵ سال،‌ شیوع پوکی استخوان به بالای ۸۰ درصد می ‌رسد، گفت: این آمار به این معنی است که از هر پنج خانم بالای ۷۵ سال، چهار نفر پوکی استخوان دارند.

سطوح سه گانه پیشگیری از پوکی استخوان

مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن بیان اینکه پیشگیری از پوکی استخوان در سه سطح قابل انجام است، گفت: در پیشگیری سطح اول، با شناخت بیماری و عوامل خطر آن و همچنین ترویج سطح زندگی سالم با رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی، می توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.

فریبا مرادی ضمن بیان اهمیت و نقش ویتامین D در پیشگیری از بروز پوکی استخوان و بسیاری از بیماری های دیگر، گفت: حدود ۵۶ درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین D هستند.

مرادی افزود: در سطح دوم پیشگیری باید با شناسایی بیماری در گروه های در معرض خطر و جلوگیری از بروز عوارض بیماری و مدیریت و درمان استاندارد بیماران، از بروز عوارض ناشی از پوکی استخوان جلوگیری کرد.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سطح سوم ارایه خدمات پیشگیری، برای افزایش کیفیت زندگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان که از عوارض آن رنج می برند، ارایه خدمات توانبخشی استاندارد باید در دستور کار قرار گیرد.

او از برگزاری پویش آموزش و اطلاع رسانی پیشگیری و کنترل پوکی استخوان با تاکید بر آموزش گروه‌های هدف و پرخطر در خصوص عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان همچون کم تحرکی، کمبود ویتامین D و تغذیه نامناسب و تهیه و انتشار مطالب آموزشی و پست های فضای مجازی به عنوان مهمترین اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه در راستای پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

اهمیت شناسایی به موقع افراد دچار شکستگی استخوان 

عضو هیئت علمی گروه داخلی و رئیس کارگروه تخصصی پوکی استخوان علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه اهمیت و ضرورت پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در جامعه بسیار روشن است، گفت: یکی از چالش های بزرگ این بخش اینست که افراد دچار شکستگی استخوان، در معرض خطر بسیار بالاتری برای شکستگی ‌های بعدی هستند و در صورتی که بتوانیم افراد دچار شکستگی اولیه را شناسایی کنیم، می‌توانیم با درمان و آموزش آنها جلوی شکستگی‌ های بعدی را بگیریم.

محمدحسین دباغ منش، راه اندازی کلینیک خدمات یکپارچه شکستگی (FLS) بیمارستان چمران شیراز را گامی موثر در کاهش بار وارده ناشی از پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن در استان دانست و هدف اصلی از راه اندازی این کلینیک را ارائه خدمات جامع پیشگیری از شکستگی به بیماران مبتلا به پوکی استخوان عنوان کرد. 

دباغ منش با اشاره به اینکه گروه هدف ارائه خدمات در این کلینیک، همه افراد بالای ۵۰ سال هستند که در اثر بروز یک ترومای خفیف دچار یک شکستگی جدید شده اند، تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می توان روند راه اندازی این کلینیک حیاتی را تسریع کرد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار