ما مسئول خودمان هستیم
کد خبر: ۲۶۵۳۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 December 15    -    ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی، تعهد شخصی و درونی است و باعث می‌شود فرد خودش را موظف بداند که اعمال، افکار و احساساتش را به شکلی مطلوب در رابطه عاطفی به کار گیرد. در رابطه عاطفی اگر یکی یا هر دو طرف مسئولیت افکار، احساسات یا رفتارشان را نپذیرند، هر کسی ساز خودش را خواهد زد و به جای تمرکز روی مساله و پیدا کردن راه حل مناسب مدام به دنبال مقصر میگردند.

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی: ما مسئول خودمان هستیم(بیتوته)

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی: ما مسئول خودمان هستیم(بیتوته)«تابناک با تو» - مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی راز موفقیت و پایداری یک رابطه است، شما باید بدانید که رفتار و احساسات و افکارتان تاثیر مستقیم بر شریک عاطفی شما می‌گذارد و باید مسئولیت آن‌ها را بر عهده بگیرید. در این مطلب از بیتوته شما را با مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی آشنا می‌کنیم.

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی، تعهد شخصی و درونی است و باعث می‌شود فرد خودش را موظف بداند که اعمال، افکار و احساساتش را به شکلی مطلوب در رابطه عاطفی به کار گیرد.  

در رابطه عاطفی اگر یکی یا هر دو طرف مسئولیت افکار، احساسات یا رفتارشان را نپذیرند، هر کسی ساز خودش را خواهد زد و به جای تمرکز روی مساله و پیدا کردن راه حل مناسب مدام به دنبال مقصر میگردند.

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی یعنی بدانید که افکار، احساسات و رفتارتان تاثیر مستفیم و غیر مستقیم روی رابطه عاطفی و طرف مقابلتان می‌گذارد بنابراین سعی کنید با مدیریت آن‌ها، به رابطه و شریک عاطفیتان آسیبی نرسانید و اگر متوجه چنین اتفاقی شدید، به اندازه سهمی که دارید و بدون این که باج عاطفی بدهید یا دست به ایثارگری بزنید، برای ترمیم و بهبود رابطه قدم بردارید.   

ملاک‌های مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی

در یک رابطه عاطفی موفق طرفین باید احساس مسئولیت پذیری داشته باشند، شاید تصور کنید مسئولیت پذیری به این معنی است که طرف مقابل به تمام حرف‌ها و وعده هایش عمل کند، ولی در واقعیت حتی خود شما هم نمیتوانید به همه قول و قرار‌هایی که با خودتان می‌گذارید عمل کنید.

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی بسیار پیچیده‌تر از این مسائل است.  

فردی که از نظر عاطفی به تکامل لازم رسیده باشد میتوانید در رابطه عاطفی اش مسئولیت پذیر باشد.  اگر میخواهید بدانید شریک عاطفی شما نسبت به رابطه عاطفی تان احساس مسئولیت پذیری دارد باید به دنبال ویژگی‌های زیر در رفتار او باشید:

پذیرفتن مسئولیت هیجانات و احساسات

همانطور که احساسات مثبت مانند عشق و ابراز محبت و قربان صدقه رفتن، رابطه را زیباتر می‌کند. احساسات و هیجانات منفی مانند خشم یا حسادت میتواند به رابطه آسیب برساند، فرد مسئولیت پذیر انعکاسی که هیجانات منفی اش به رابطه وارد میکند را می‌پذیرد.

به عنوان مثال اگر پرخاشگری کند به خاطر تنش ایجاد شده عذرخواهی می‌کند و برای مدیریت خشمش اقدام میکند. اگر درگیر اضطراب است باید روی خودش کار کند که این اضطراب اثر مخربی روی رابطه عاطفی اش نگذارد.

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی: ما مسئول خودمان هستیم(بیتوته)

 
پذیرش مسئولیت افکار و باور‌ها

هر فکری که در سر شما می‌گذرد روی رابطه تاثیر می‌گذارد. افکار شما مدیریت احساسات و رفتارتان را بر عهده دارد. زمانی که در فکرتان می‌گذرد روز تولد شریک عاطفی تان را تبریک بگویید، برایش هدیه بگیرید و سورپرایزش کنید نتیجه خوشایندش یک روز عاشقانه در سالروز تولدش است.  

ولی افکار منفی میتواند باعث ایجاد تنش در رابطه عاطفی شود مثلا اگر باور داشته باشید که وظیفه شما است برای کنترل شریک عاطفیتان پیام هایش را چک کنید، نتیجه اش این میشود که بدون اجازه یا حتی با فشار روحی سراغ گوشی او بروید و نشان دهید که به او اعتماد ندارید.  

اگر باور داشته باشید که مرتب کردن خانه وظیفه خانم هاست و خودتان حتی در حد مرتب گذاشتن وسایل شخصی زحمت نکشید، هر گاه خانه نامرتب باشد بینتان جر و بحث پیش خواهد آمد.  

مسئولیت پذیری درباره افکار و باور‌ها به این معنی است که آگاهانه افکارتان را بررسی کنید تا اگر موجب تنش در رابطه می‌شود با شیوه‌ای منطقی و اصولی آن‌ها را ارزیابی و مدیریت کنید.  

 
پذیرش مسئولیت رفتار‌ها

قابل مشاهده‌ترین اثر شما در رابطه عاطفی، رفتار‌های شما است که بیشتر از افکار و احساساتتان قابل مشاهده است و مسلما شریک عاطفی شما اکثر انتقاداتش در رابطه عاطفی به رفتار‌های شما بر میگردد. فردی که در قبال افکار و احساساتش مسئولیت پذیر باشد مسلما در قبال مسئولیت رفتارش کار آسان تری در پیش دارد.

برای این که بتوانید در قبال رفتارتان فردی مسئولیت پذیر باشید باید شنونده خوبی باشید. باید به حرف شریک عاطفیتان گوش دهید تا متوجه شوید کدام رفتارتان او را ناراحت میکند؟ غرغر کردنتان؟ بی توجهی تان؟ رابطه جنسی تان؟ عجول بودنتان؟ باید با گوش دادن فعال متوجه شوید کدام رفتار شما روی رابطه عاطفیتان اثر منفی می‌گذارد و سعی در اصلاحش داشته باشید.  

باید درباره گله‌های شریک عاطفیتان به صورت آگاهانه رفتار کنید تا بتوانید متوجه رفتار‌های مخرب خود شوید و مسئولیت اصلاح آن‌ها را بر عهده بگیرید.  

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی: ما مسئول خودمان هستیم(بیتوته)

 
خودش را به آن راه نمی‌زند

فرد مسئولیت پذیر در رابطه عاطفی درباره مشکلی که پیش آمده یا وظیفه‌ای که انجام نداده خودش را به آن راه نمی‌زند تا آب‌ها از آسیاب بیوفتد. یا پنهان کاری نمی‌کند که لازم نشود درباره اش توضیح دهد. برعکش وقتی مشکلی پیش می‌آید صادقانه با شریک عاطفی اش در میان می‌گذارد و برایش توضیح میدهد و مشئولین وقایع را به صورت منطقی بر عهده می‌گیرد تا مشکل حل شود.  

 
تقصیر خودش را قبول دارد

برخی افراد وقتی اشتباهی رخ میدهد بدون این که به اصل ماجرا فکر کنند شروع به آسمان ریسمان بافتن می‌کنند تا ثابت کنند دیگری مقصر است و خودش در آن اشتباه نقشی نداشته است. ولی فرد مسئولیت پذیر همیشه نقش خود را در اشتباه قبول دارد و حتی اگر تقصیری در اشتباه نداشته باشد وظیفه خودش میداند که در این شرایط کنار شریک عاطفی اش باشد تا با کمک هم مشکل را حل کنند نه این که شروع به سرزنش و تحقیر دیگری کند و از فرصت پیش آمده به خودش جایزه بی تقصیر بودن بدهد.  

 
ترسی از عذرخواهی ندارد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد مسئولیت پذیر این است که از عذرخواهی ابایی ندارند، عذرخواهی شان صرفا لفظی نیست بلکه به دنبال جبران اشتباهشان هستند و خودشان را اصلاح می‌کنند.  

مسئولیت پذیری در رابطه عاطفی: ما مسئول خودمان هستیم(بیتوته)

 
وقت شناس و خوش قول بودن

افراد مسئولیت پذیر در رابطه عاطفی تا حد امکان پای قول و وعده هایشان می‌مانند و سعی میکنند به موقع انجامشان دهند مثلا اگر به شما گفته بعد از اتمام سربازی مقدمات ازدواج را فراهم میکند پای حرفش می‌ماند مگر این که دلایل منطفی برای تاخیرش داشته باشد و برنامه ریزی خودش را برایتان توضیح دهد یا اگر قول میدهد به فکر کسب درآمد بیشتر باشد، حرکت و تلاشش را در این مسیر مشاهده می‌کند.  

 
ثابت قدم و با برنامه بودن

فردی که در همه جنبه‌های زندگی اش مسئولیت پذیر است مسلما در رابطه عاطفی هم مسئولیت گذیر خواهد بود. چنین فردی برای زندگی اش برنامه ریزی دارد و میداند که زندگی شخصی و اقداماتش به طور مستقیم بر رابطه عاطفی اش تاثیر می‌گذارد و برای رسیدن به موفقیت در آینده ثابت قدم است و این ثابت قدم بودن را در رابطه عاطفی اش نشان میدهد و شما را بلاتکلیف نمیگذارد و لازم نیست که هر هفته یا هر ماه اهدافتان را به او یادآوری کنید و خیالتان از این که به فکر شما و رابطه عاطفی تان هست، راحت میکند و دائم شما را در استرس رفتن یا ماندن نمیگذارد.  

 
بهانه گیری نمی‌کند

افراد بی مسئولیت برای انجام ندادن وظایفشان بهانه گیری میکنند و آسمان و ریسمان به هم می‌بافند، برای توجیه بدقولی و عدم مسئولیتشان هزاران دلیل رنگارنگ دارند که گاهی کاملا منطقی به نظر می‌رسند چرا که استاد ربط دادن چیز‌های بی ربط به هم شده اند، ولی یک فرد مسئولیت پذیر اگر کار‌هایی که باید انجام دهند را به تاخیر بیندازد حتی اگر از روی تنبلی باشد بدون توجیه کردن با بهانه جویی اشتباهش را می‌پذیرد و به فکر جبرانش می‌افتد.  

منبع: بیتوته

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
0
3
مشكل از جانب كسي هست كه مانع تعامل شد و اجازه تعامل نمي دهد والا اين مسايل را بهتر از شما مي دانيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار