و حالا واکسن mRNA سرطان پوست
کد خبر: ۲۶۵۴۳۲
تاریخ انتشار: 2022 December 15    -    ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
یک واکسن سرطان پوست که در حال حاضر در حال آزمایش است و برای هر بیمار شخصی سازی شده و آنتی ژن‌های متناسب با تومور خاص آنها را هدف قرار می‌دهد.

و حالا واکسن mRNA سرطان پوست: افزایش قابل توجه بقای بیماران مبتلا به ملانوما

یک واکسن سرطان پوست که در حال حاضر در حال آزمایش است و برای هر بیمار شخصی سازی شده و آنتی ژن‌های متناسب با تومور خاص آنها را هدف قرار می‌دهد.

اولین نتایج حاصل از آزمایش پیشرفته فناوری mRNA بر ضد سرطان نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از بیماران بهتر از بیمارانی که به تنهایی از درمان‌های معمول استفاده می‌کنند، درمان شدند. اعلامیه اولیه مدرنا نشان می‌دهد که آزمایش‌های فاز ۳ برای واکسن شخصی‌شده سرطان پوست mRNA آن سال آینده آغاز خواهد شد.

به دنبال موفقیت باورنکردنی واکسن‌های mRNA کرونا در سال ۲۰۲۰ ، کارهای زیادی روی این فناوری انجام شد تا پتانسیل آن برای درمان سرطان کشف شود.

مشخص شد که ملانوما اولین هدف اصلی سرطان برای این فناوری است و هر دو شرکت بزرگ mRNA یعنی شرکت‌ها BioNTech و مدرنا، در مرحله آزمایشات انسانی فاز ۲ هستند.

اعلامیه جدیدی از مدرنا اکنون اولین داده‌ها را آزمایش انسانی فاز ۲ فناوری mRNA برای سرطان ارائه می دهد. واکسن mRNA سرطان پوست مدرنا mRNA-4157/V940 نام دارد و برای هر بیمار شخصی سازی شده است.

از نمونه‌ای از ملانوم بیمار، یک واکسن شخصی سازی شده mRNA ایجاد می‌شود که حداکثر ۳۴ نشانگر آنتی ژنی منحصر به فرد را هدف قرار می‌دهد. ایده این است که واکسن به آموزش سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن آن سلول های تومور خاص کمک کند.

کارآزمایی در حال انجام فاز ۲b است و ۱۵۷ بیمار مبتلا به ملانوما در مراحل آخر در آن شرکت داده شده‌اند. پس از عمل جراحی برای برداشتن سرطان پوست، بیماران به دو دسته تقسیم شدند: آنهایی ایمونوتراپی استاندارد سرطان دریافت می‌کردند و آنهایی که واکسن شخصی سازی mRNA به همراه ایمونوتراپی استاندارد می‌گرفتند.

سه سال تمام، زمان بین شروع درمان تا عود بیماری یا مرگ، پیگیری شد.

در یک بیانیه مطبوعاتی از مدرنا آمده است که نتایج اولیه نشان می‌دهد که درمان با واکسن mRNA خطر عود یا مرگ بیمار را تا ۴۴ درصد در مقایسه با افرادی که به تنهایی ایمونوتراپی استاندارد دریافت می‌کنند، کاهش می‌دهد.

استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا گفت: منتایج امروز برای حوزه درمان سرطان بسیار دلگرم کننده است. “mRNA در پیشگیری از کرونا تحولی ایجاد کرد، و اکنون، برای اولین بار، ما در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده در ملانوم، پتانسیل تاثیر واکسن mRNA را نشان داده‌ایم. ما مطالعات بیشتری را در مورد ملانوما و سایر اشکال آغاز خواهیم کرد.»

واکسن های mRNA سرطان تحولات مهمی برای درمان سرطان متاستاتیک (سرطانی که در بدن پخش شده) در آینده دارند.

شرکت رقیب مدرنا یعنی BioNTech در مرحله آزمایش واکسن سرطان پوست mRNA فاز ۲ خود قرار دارد و به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور، این شرکت هم داده‌های اولیه از آزمایش خود را منتشر خواهد کرد.

مدرنا در حال حاضر نقشه آزمایشی فاز ۳ برای واکسن سرطان پوست را در سال ۲۰۲۳ شروع می‌کند.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار