«زگیل» را چطور درمان کنیم؟
کد خبر: ۲۶۷۱۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 January 02    -    ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
زگیل به برآمدگی‌های کوچک و دانه‌دانه‌ پوست اطلاق می‌شود که اغلب روی انگشتان یا دست به وجود می‌آیند. زگیل‌ها معمولاً نتیجه ویروس هستند و از طریق تماس فیزیکی انتقال پیدا می‌کنند.

زگیل به برآمدگی‌های کوچک و دانه‌دانه‌ پوست اطلاق می‌شود که اغلب روی انگشتان یا دست به وجود می‌آیند. زگیل‌ها معمولاً نتیجه ویروس هستند و از طریق تماس فیزیکی انتقال پیدا می‌کنند.

 
 

زگیل به برآمدگی‌های کوچک و دانه دانه‌ پوست اطلاق می‌شود که اغلب روی انگشتان یا دست به وجود می‌آیند. زگیل‌های وخیم تر نیز شامل الگویی تشکیل شده از نقاط ریز و سیاهی می‌شود که کوچک هستند و از رگ‌های خونی لخته شده تشکیل می‌شوند.

زگیل‌ها معمولاً نتیجه ویروس هستند و از طریق تماس فیزیکی انتقال پیدا می‌کنند. پس از در معرض ویروس قرار گرفتن پوست، تشکیل زگیل می‌تواند از ۲ تا ۶ ماه زمان ببرد. زگیل‌ها معمولاً بی خطر هستند و سرانجام به خودی خود ناپدید می‌شوند. با این وجود باز هم بسیاری از افراد خواهان از بین بردن آن هستند؛چرا که آن را آزار دهنده و یا خجالت‌آور می‌دانند.

علائم زگیل

زگیل معمولا روی انگشت یا دست شکل می‌گیرد و می‌تواند علائم زیر را نیز در خود داشته باشد.برآمدگی‌های کوچک، گوشتی و دانه‌ای‌ رنگ کِرِمی، سفید، صورتی و یا قهوه‌ای سوخته احساس زبری در هنگام لمس، پخش شده به صورت نقطه‌های ریزی که در واقع رگه‌های خونی بسیار کوچک هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه زگیل دردناک است و یا در رنگ و ظاهرش تغییری ایجاد شده است.چنانچه روش‌های درمانی را پشت سرگذاشته‌اید اما همچنان در جای خود باقی هستند و پخش می‌شوند و یا دوباره شکل می‌گیرند.

زگیل‌ها معمولاً نتیجه ویروس هستند و از طریق تماس فیزیکی انتقال پیدا می‌کنند

برایتان مشکل ایجاد کرده و فعالیت‌هایتان را مختل می‌کنند.

مطمئن نیستید که برآمدگی روی پوست، زگیل هست یا خیر.

و چنانچه فردی بزرگسال هستید و تعداد بیشماری از زگیل‌ها روی پوستتان ظاهر می‌شوند؛خصیصه‌ای که نشان از عدم کارکرد درست سیستم ایمنی بدن دارد.

دلایل بروز

زگیل از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شکل می‌گیرد. این ویروس کاملاً شناخته شده است و بیش از ۱۵۰ نوع مختلف دارد که تنها چند نوع از آن منجر به بروز زگیل روی پوست می‌شود. بخشی از این HPV از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند.

هرچند که بسیاری از آنها از طریق تماس‌های پوستی معمول و استفاده از وسایل مشترکی همچون حوله یا لیف گسترش پیدا می‌کند. این ویروس معمولاً از طریق شکاف‌های روی پوست همچون خراشیدن یا کنده شدن پوست کنار ناخن گسترش پیدا می‌کند. جویدن ناخن نیز می‌تواند عامل دیگری بر به وجود آمدن زگیل بر روی نوک انگشتان و اطراف ناخن باشد.

سیستم ایمنی هر فردی واکنش متفاوتی به ویروس HPV دارد و به همین خاطر هم هست که تمام افرادی که با HPV تماس برقرار می‌کنند، به زگیل مبتلا نمی‌شوند.

«زگیل» را چطور درمان کنیم؟

این افراد در خطر بیشتری برای بروز زگیل قرار دارند:

کودکان و جوانان؛ چراکه بدن آنها ممکن است هنوز سیستم ایمنی لازم در برابر این ویروس را نساخته باشد.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ همچون آن دسته از افرادی که به ایدز مبتلا هستند و یا افرادی که پیوند عضو داشته‌اند.

پیشگیری

از تماس مستقیم با زگیل خودداری کنید.کندن زگیل می‌تواند منجر به گسترش ویروس شود.

سوهان ناخن، سنگ پا و ناخن گیری که برای پوست و ناخن سالم خود از آن استفاده می‌کنید را برای پوست مبتلا به زگیل خود به کار نبرید. از سوهان ناخن یکبار مصرف استفاده کنید.

اغلب زگیل‌های معمول، بدون هیچ درمانی به خودی خود از بین می‌روند. هرچند که ممکن است یک یا دو سال بعد زگیل دیگری نزدیک همان ناحیه شکل بگیرد.

هدف از درمان، نابودی زگیل، تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس و یا هر دو است. روند درمان می‌تواند چند هفته تا چند ماه زمان ببرد. حتی با وجود درمان نیز زگیل می‌تواند دوباره به وجود بیاید و گسترش پیدا کند.

امیر هوشنگ احسانی، استاد بیماری‌های پوست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «علل بروز زگیل و راه درمان آن»، بیان داشت: زگیل یک ویروس است که عاملش ویروس اچ پی وی است و این حدود 160 گونه دارد.یکسری از گونه‌ها در دست و پا و صورت است و یکسری از گونه‌ها نیز برای زگیل‌های تناسلی است.

وی در توضیح چگونگی انتقال ویروس، ادامه داد:‌ شخصی به درون استخر می‌رود و دارای زگیل است و آب استخر را آلوده می‌کند و فرد دیگری که وارد استخر می‌شود دچار ابتلا به آن ویروسی می‌شود که آن فرد داخل آب استخر ریخته است.

احسانی متذکر شد: این باعث می‌شود تا فرد دچار زگیل شود؛در واقع به این شکل ویروس اچ پی وی به بدن فرد منتقل می‌شود و زگیل رشد کرده و ایجاد ضایعه مشخص زگیل می‌شود.

این استاد پوست با بیان اینکه زگیل می‌تواند مسری باشد، افزود:‌البته ممکن است همه مبتلا به زگیل نشوند.ممکن است در یک خانواده یک نفر زگیل دارد و بقیه مبتلا شوند؛ در صورتی که این ویروس در محیط پخش می‌شود.

وی اضافه کرد:مثلا از یک کودک که دارای زگیل است ممکن است اگر فردی روی فرشی که آن کودک راه رفته ویروس به پوست آن منتقل شود اما فرد مبتلا نشود.

احسانی با اشاره به روش‌های درمان زگیل،خاطرنشان کرد: درمان زگیل داروهای ضد زگیل است.درمان‌های دیگر این بیماری فریز کردن، منجمد کردن و سوزاندن و لیزر کردن است. البته مسیرهای دیگری برای درمان زگیل استفاده می‌شود اما متاسفانه هیچ کدام از این درمانها قطعیت ندارند؛یعنی زگیل از بین می‌رود اما ممکن است دوباره ویروس برگشته و تکرار شود.

این استاد بیماری‌های پوست ابراز کرد:‌به هر حال درمان زگیل درمان نسبی است و درمان قطعی نیست و مطمئنا با درمان، زگیل خوب می‌شود اما ریشه کن نمی‌شود. زگیل‌های تناسلی گروه دومی هستند که اکثر در تماس جنسی یا از طریق منابع آلوده به دسشتویی‌های آلوده منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد:مشکل زگیل تناسلی این است که به خصوص در خانمها می‌تواند سرطان دهانه رحم ایجاد کند و از این جهت اهمیت دارد. وقتی آقا یا خانمی دچار اچ پی وی یا زگیل تناسلی می‌شود حتما باید درمانش قوی تر انجام شود تا خون ریزی اتفاق نیفتد. در مردان ممکن است سرطان مقعد پیدا کنند.

احسانی متذکر شد: زگیل پوستی ریسک سرطانی ندارد اما زگیل‌های تناسلی این احتمال را دارد سرطانزا شوند.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
0
0
زگیل روی انگشتان، با مالیدن سرکه سیب خیلی سریع درمان میشه. تجربه شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار