مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده
کد خبر: ۲۶۷۶۶۲
تاریخ انتشار: 2023 January 08    -    ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
دانشمندان همواره با موجوداتی عجیب در اعماق دریا روبه‌رو شده و جانوران شگفت‌انگیزی را شناسایی می‌کنند که قبلاً دیده نشده‌اند.

دانشمندان همواره با موجوداتی عجیب در اعماق دریا روبه‌رو شده و جانوران شگفت‌انگیزی را شناسایی می‌کنند که قبلاً دیده نشده‌اند. در ادامه نگاهی به‌ عجیب‌ ترین موجودات دریایی کشف شده در سال ۲۰۲۲ خواهیم انداخت.

 

اگر قصد دیدن یک موجود بیگانه را دارید، جستجوی کیهانی را متوقف کرده و به‌اعماق دریا سفر کنید‌!

هر ساله دانشمندان موجودات دریایی جدیدی را شناسایی کرده و به‌فهرست ثبت جهانی گونه‌های دریایی می‌افزایند. اگرچه تنها پنج درصد از اقیانوس‌های جهان کاوش شده‌اند، اما تاکنون ۲۳۰ هزار گونه دریایی مختلف کشف ‌شده و در این فهرست قرار گرفتند.

اعماق اقیانوس مملو از موجودات عجیب و غریب و شگفت‌انگیز است و هر چه انسان‌ها بیشتر به جست‌وجو می‌پردازند، تعداد بیشتری از آنها قابل رؤیت می‌شوند. ۲۰۲۲ از آن سال‌هایی بود که دانشمندان موفق شدند تمام زیبایی‌های یک آکواریوم را در اعماق دریا مشاهده کنند.

از ماهی‌های مرکب گرفته تا کرم اسپاگتی و ماهی Jell-O، در اینجا به معرفی ۱۰ مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی کشف شده در سالی که‌ گذشت خواهیم پرداخت.

 

۱. ماهی مرکب توت فرنگی با چشم‌های عجیب و غریب

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

ماهی مرکب توت فرنگی دارای یک چشم عادی و یک چشم بسیار بزرگ است. محققان این چشم عجیب را با استفاده از یک وسیله شناسایی از راه دور (ROV) در عمق 2378 فوتی (725 متری) در مونتری کنیون، سواحل کالیفرنیا، مشاهده کردند.

چشمان ناهماهنگ ماهی مرکب در اعماق اقیانوس به آن یک مزیت غیرمعمول می دهد: چشم بزرگ به‌سمت بالا نگاه می‌کند تا سایه‌هایی را که حیوانات در بالا انداخته‌اند را ببیند، و چشم کوچکتر به‌سمت پایین نگاه می‌کند و به‌دنبال پرتوهای نور است که توسط طعمه و شکارچیان احتمالی منتشر می‌شود.

نکته جالب در مورد ماهی مرکب توت فرنگی این است که او با دو چشم هم اندازه متولد می‌شود و پس از گذر از دوره نوجوانی، اندازه چشم چپ افزایش یافته و چشم راست به همان اندازه باقی می‌ماند. در بزرگسالی، اندازه چشم چپ این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی می‌تواند به بیش‌از دو برابر چشم راست برسد.


۲. کرم درخشانِ اسپاگتی شکل (Luminous lump of spaghetti)

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

کرم اسپاگتی شکل برای اولین بار توسط محققان موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) مشاهده شد. آنها این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی را در سال 2012 و با استفاده از ROV، هنگامی‌که در حال کاوش در خلیج کالیفرنیا در سواحل مکزیک بودند، کشف کردند.

این موجود عجیب در کف دریا که با شاخک‌های نارنجی درخشان و ماکارونی شکل پوشیده شده بود، در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد. این موجود دریایی چشم و آب‌شش ندارد و از شاخک‌های رنگارنگ خود برای گرفتن تکه‌هایی از مواد آلی، که به‌نام برف دریایی نیز شناخته می‌شوند، استفاده می‌کند.

اکثر کرم‌های اسپاگتی در حفره‌ها یا تونل‌های زیر کف دریا زندگی می‌کنند و فقط شاخک‌های رشته‌مانند خود را به داخل آب فرو می‌برند تا تکه‌های غذایی را شکار کنند. اما گاهی این کرم‌ها زندگی خود را در بالای کف اقیانوس می‌گذرانند. محققان گونه‌ای از این موجودات درخشان را مشاهده کردند که با شنا در آب یا خزیدن در امتداد بستر دریا، سعی در یافتن مکان‌هایی را دارند که در آن غذا فراوان است.


۳. کوسه خندان با ظاهر شیطانی

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

یک ماهیگیر در اعماق منطقه‌ای با نام تراپمن برماگی در سواحل نیو ساوت ولز در استرالیا، کوسه‌ای عجیب با ظاهر خندان صید کرد. این نمونه غیرمعمول دارای چشمانی برآمده، پوستی کلفت مانند کاغذ سنباده، پوزه‌ای نوک تیز و لبخندی شبیه انسان بود!

هیچکس دقیقاً نمی‌داند که این موجود با ظاهر ترسناک ممکن است متعلق به کدام گونه باشد. این امر به‌مرموز بودن موجودی که از حدود ۲۱۳۰ فوت (۶۵۰ متر) زیر سطح کشیده شده بود، افزود.

پوست بسیار خشن این موجود به‌نوعی سگ ماهی شباهت دارد. بنابراین مؤسسه تحقیقات کوسه در استرالیا طی بیانیه‌ای اظهار داشت این جاندار احتمالا یک سگ ماهی اندیوور (Centrophorus moluccensis) باشد. البته این تشخیص مورد مخالفت برخی کارشناسان قرار گرفت و تایید نشد.

دیگر محققان نیز اظهاراتی در مورد نوع این کوسه داشتند و معتقد بودند این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی می‌تواند عضوی از خانواده کوسه‌های کوکی‌شکن، کوسه جن، کوسه فانوس و کوسه کایت‌فین باشد. اما طبق نظر بسیاری از کارشناسان، این حیوان عصبی به‌احتمال زیاد یک کوسه گلپر بوده است.


۴. عمیق‌ترین ماهی مرکب

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

تیمی از محققان در حال شکار لاشه کشتی ناوشکن گمشده جنگ جهانی دوم به کشف یکی دیگر از عجیب ترین موجودات دریایی دست یافتند. این تیم ماهی مرکب بزرگ از خانواده Magnapinnidae را در بالای کف سنگر فیلیپین در عمق خیره کننده‌ای، حدود 20300 فوت (6200 متر) زیر سطح دریا، مشاهده کردند.

ناحیه فراژرف (هادال) عمیق‌ترین منطقه اقیانوس است که در گودال‌های اقیانوسی از عمق حدود شش تا ۱۱ هزار متری قرار دارد. موجودات دریایی بسیار کمی در این منطقه زندگی می‌کنند و یافتن این گونه عجیب در این عمق یک کشف بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

این ماهی مرکب از لاروها، خرچنگ‌ها، صدف دریایی، حلزون‌ها و موجودات کوچکتر تغذیه کرده و خودش غذای شیر دریایی، فوک دریایی و سمور آبی می‌شود.

محققان همچنین چهار اختاپوس دمبو را در عمقی مشابه تشخیص دادند و ماهی مرکب بزرگ دیگری در حدود ۱۵۴۰۰ فوت (۴۷۰۰ متر) زیر اقیانوس آرام مشاهده شد.


۵. حمل تخم‌های مرواریدی توسط مادر

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

فیلم بسیار نادری از یک ماهی مرکب که رشته‌ای ژلاتینی از تخم‌های مرواریدی درخشان را در آغوش خود حمل می‌کند، در اعماق اقیانوس تاریک در سواحل کالیفرنیا ضبط شده است. محققان این ماهی مرکب ناشناخته را در 56 مایلی ساحل، در عمق 4560 فوت (1390 متر) و به‌وسیله ROV مشاهده کردند.

مادران ماهی مرکب معمولاً بچه‌دار نمی‌شوند و در صورت بچه‌دار شدن، تخم‌های خود را حمل نکرده و آنها را در کف دریا یا در توده‌های ژلاتینی بزرگ رها می‌کنند. حمل تخم‌ها خطر شکار شدن را برای مادر افزایش می‌دهد، به‌همین دلیل است که حمل تخم‌ها توسط مادر امری بسیار نادر محسوب می‌شود.

این‌ مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی کشف شده یک مادر بیش‌از حد محافظه کار را نشان می‌دهد. هرچند در تصویر این مادر ممکن است در مقایسه با تخم‌هایش بزرگ به‌نظر برسد، اما در حقیقت، گوشته او (قسمت اصلی بدن ماهی مرکب که شامل تمام اندام‌های اصلی است) تنها می‌تواند ۷.۵ سانتی‌متر رشد کند!


۶. ماهی چسبنده (Gummy squrrel)

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

گامی اسکورل یک موجود ژلاتینی عجیب و غریب است که توسط محققان در اقیانوس آرام مشاهده شد. این موجود که شکلی شبیه به یک موز نیمه پوست کنده شده دارد، در واقع یک خیار دریایی است و طولی حدود ۲ فوت (۶۰ سانتی متر) برای آن به‌ثبت رسیده.

ماهی چسبنده یکی از ۵۵ نمونه‌ای بود که توسط دانشمندان موزه تاریخ طبیعی لندن پس از کاوش در بستر دریای منطقه کلاریون-کلیپرتون اقیانوس آرام، واقع بین هاوایی و مکزیک، جمع‌آوری شد. دیگر موجودات قابل توجه این سفر شامل یک اسفنج دریایی به‌شکل لاله و یک مرجان است که تصور می‌شود زیستگاه بومی آن اقیانوس اطلس باشد. ۳۹ موجود در بین این عجیب‌ ترین موجودات دریایی جمع‌آوری شده متعلق به‌گونه‌هایی هستند که قبلاً دیده نشده بودند.


۷. ماهی آبیِ مرموز (blue goo)

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

محققان اداره ملی اقیانوسی و جو (NOAA) با استفاده از یک ROV موجودات متعددی را مشاهده کرده و نتایج را به‌صورت زنده پخش کردند. در این پخش، موجودات دریایی رنگارنگ و مرموزی در بستر دریای اطراف سنت کروکس، یکی از جزایر ایالات متحده، مشاهده می‌شد که بسیاری از آنها تاکنون دیده نشده بودند.

یکی از عجیب‌ ترین موجودات دریایی که در این پخش زنده به‌چشم می‌خورد، موجودی شبیه به یک حباب‌ آبی‌رنگ و اسرارآمیز بود که بی‌حرکت در کف اقیانوس جای گرفته بود.

تلاش‌های زیادی برای تشخیص گونه‌ی این موجود مرموز صورت گرفت. بسیاری از دانشمندان پیشنهاد دادند که بلو گو ممکن است متعلق به‌گروه مرجان‌های نرم و اسفنج‌های دریایی باشد، اما هیچ اتفاق آرائی وجود نداشت.


۸. ماهی بیگانه

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

یکی از عجیب‌ ترین موجودات دریایی که در نزدیکی هاوایی مشاهده شد، شبیه یک کیسه پلاستیکی شناور با روده‌های درخشان است و محققان آن را با یک ROV در عمق 7221 فوتی (2201 متری) در بنای یادبود ملی دریایی در جنوب شرقی هونولولو مشاهده کردند.

این ماهی عجیب و غریب در واقع یک خیار دریایی از خانواده Elpidiidae است که زائده‌ای شبیه باله دارد که به او کمک می‌کند مسافت‌های کوتاهی را در کف دریا شنا کند. لوله‌های نارنجی روشن داخل بدن این موجود شفاف روده‌های او هستند، اما دلیل رنگارنگ بودن این روده‌ها هنور مشخص نیست.


۹. ماهی شفاف Jell-O

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده


محققان یک ماهی نیمه شفاف و ژلاتینی با ظاهری عجیب و غریب را در کف دریای جزایر آلوتی در آلاسکا کشف کردند. این ماهی که به‌نام حلزون ماهی لکه‌دار (Crystallichthys cyclospilus) شناخته می‌شود، بدنی شفاف پوشیده از نقاط حلقه‌ای و یک مکنده غیرمعمول روی شکم خود دارد که به‌آن اجازه می‌دهد به‌کف دریا بچسبد.

حلزون ماهی لکه‌دار می‌تواند در آب‌هایی تا عمق ۲۷۲۳ فوتی (۸۳۰ متری) زیر سطح اقیانوس زندگی کند. ساختار Jell-O مانند این ماهی‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا در برابر فشار خرد شدن اعماق دریا مقاومت کنند و بدن شفاف به‌استتار آنها در برابر شکارچیان کمک می‌کند.


10. گونه حشره مانند Vader

مرموز و عجیب‌‌ترین موجودات دریایی کشف‌ شده

یک موجود شپش مانند با ظاهری زرد رنگ در اعماق سطح اقیانوس در خلیج مکزیک کشف شد. این گونه تازه کشف شده در یک تور صیادی در ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰ فوتی (۶۰۰ تا ۸۰۰ متری) زیر سطح دریا گرفتار شد.

محققان در ابتدا تصور می‌کردند که این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی از گونه‌های باتینوموس است، اما تجزیه و تحلیل DNA بعداً نشان داد که این موجود از گونه‌ای ناشناس محسوب می‌شود که طول آن به بیش‌از 10 اینچ (26 سانتی‌متر) می‌رسد.

گجت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار