۳ معمای عجیب مصر باستان
کد خبر: ۲۶۷۷۶۵
تاریخ انتشار: 2023 January 09    -    ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
اسرار حل‌نشده‌ای از مصر باستان تا امروز سربسته باقی مانده‌اند. از جمله این معماهای عجیب می‌توان به اتاق‌های مخفی هرم بزرگ، جمجمه‌های کشیده فراعنه و پرنده سقاره اشاره کرد.

به نقل از روزنامه سان، از اتاق‌های پنهان در هرم بزرگ گرفته تا جمجمه‌های عجیب و کشیده فراعنه، رازهایی از دوران مصر باستان باقی مانده و معماهایی که هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای برایشان پیدا نشده است. در این بین، سه موضوع عجیب بیش از هر معمای دیگری تا کنون ذهن‌ها را به خود درگیر کرده است. 

 

 
 

اتاق‌های مخفی

هرم بزرگ واقع در جیزه در ساحل غربی رود نیل، یکی از اسرارآمیزترین مکان‌های باستانی است که تا کنون کسی نتوانسته از آن رازگشایی کند. این بنا توسط فرعون «خوفو» در طول سلسله چهارم مصر ساخته شده و سال‌هاست مهندسی عجیب و غریب و معماری پیچیده آن مورد توجه دانشمندان است. 

با وجود تحقیقات و کاوش‌های بسیار، هنوز معماهای زیادی پیرامون هرم بزرگ حل نشده باقی مانده است. یکی از بزرگترین این معماها، اتاق‌های مخفی درون دیوارهای این بنا است که هنوز کشف نشده‌اند. معلوم نیست که در دل این اتاقک‌های پنهان، چه چیزهایی وجود دارد، اما به طور بالقوه این احتمال مطرح است که گنجینه‌ها و مصنوعات مصر باستان در این اتاق‌ها مخفی شده‌اند. 

در سال ۲۰۲۲ محققان اعلام کردند که می‌خواهند از یک اسکنر فوق‌العاده قدرتمند برای مشاهده دو فضای خالی اسرارآمیز در هرم بزرگ استفاده کنند.

۳ معمای عجیب مصر باستان

جمجمه‌های کشیده فراعنه

فرعون آخناتون و همسرش نفرتیتی هر دو با جمجمه‌های کشیده عجیبی به تصویر کشیده شده‌اند، اگر چه برخی معتقدند که این فرم عجیب جمجمه به دلیل نقص ژنتیکی است. پروفسور ایروین براورمن، استاد درماتولوژی دانشکده پزشکی ییل در سال ۲۰۰۸ گفت که دو نقص  «سندرم بیش از حد آروماتوز» و «کرانیوسینوستوز» ممکن است علت این کشیدگی جمجمه باشد. 

اما از آنجایی که هیچ مومیایی از آخناتون یا نفرتیتی پیدا نشده است، ارائه نظر قطعی دشوار است. براورمن تنها از آثار هنری مروبوط به فرعون برای تشخیص پزشکی خود استفاده کرده بود. 

 

۳ معمای عجیب مصر باستان

پرنده سقاره

یکی از مصنوعات به جا مانده از دوران مصر باستان که هنوز برای ما معما مانده، پرنده سقاره است. این پرنده شیئی مصنوع است که به فرم پرنده ساخته شده و در سال ۱۸۹۸ در مقبره سقاره پیدا شد. محققان معتقدند که این اولین نمونه شناخته شده از یک ماشین پرنده است. با این حال تئوری‌های بسیاری تلاش کرده‌اند این وسیله عجیب را توضیح دهند. بنا به گفته احمد عثمان مورخ مصری، پرنده سقاره ممکن است توسط یک انجمن مخفی باستانی ساخته شده باشد که بر اختراعات متمرکز بوده‌اند. 

برخی دیگر بر این باورند که پرنده سقاره زمانی اسباب بازی کودک یا حتی یک ابزار بادنما بوده است.

همشهری آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار