کنکوری‌های مضطرب با این شماره تماس بگیرند
کد خبر: ۲۶۸۷۴۵
تاریخ انتشار: 2023 January 18    -    ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
 کارشناس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر داوطلبان کنکور یا والدین آنها فکر می‌کنند اضطراب آنان به حدی است که با اقدامات آرام‌سازی به آرامش نمی‌رسند، با خط «صدای مشاور» بهزیستی تماس بگیرند.

 کارشناس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر داوطلبان کنکور یا والدین آنها فکر می‌کنند اضطراب آنان به حدی است که با اقدامات آرام‌سازی به آرامش نمی‌رسند، با خط «صدای مشاور» بهزیستی تماس بگیرند.

 

 
 

کنکوری‌های مضطرب با این شماره تماس بگیرند

لیلا کریمی فرشی کارشناس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: این خط تلفن از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب با حضور مشاوران متخصص در تمام استان‌ها آماده پاسخگویی است.

به گفته او، مشاوره با این خط تلفنی تاثیر مهمی در آرام کردن دانش آموزان دارد و اگر خانواده و مادر احساس اضطراب دارند، می‌توانند با خط ۱۴۸۰ تماس بگیرد که دست کم تا هنگام برگشتن دانش‌آموز از جلسه کنکور دارای آرامش باشند.

وی با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل کنکور اضطراب در دانش آموزان و خانواده های آنان افزایش می‌یابد، افزود: پیشتر به این شیوه بود که دانش آموز داوطلب کنکور در همان سال کنکور درس می خواند اما اکنون در دوره متوسطه این روند آغاز می‌شود و از زمانی که وارد کلاس دهم می شود، تست زنی‌ها کودکان را دچار اضطراب کنکور می‌کند و تا زمانیکه نزدیک کنکور شوند ادامه پیدا می کند بنابراین اگر در قدیم دانش آموزان یک سال اضطراب کنکور را تجربه می‌کردند، اکنون سه سال با این اضطراب دست و پنجه نرم می کنند.

کریمی اضافه کرد: در تمام این مدت دانش‌آموزان درس خوانده‌اند و خانواده شاهد مطالعه کودکان بوده و مدرسه با شیوه‌های مختلف انگیزه دانش‌آموزان را برای مطالعه افزایش داده است؛ بنابراین سطح توقع همه از دانش آموز بالا رفته و خود دانش آموز دچار این مشکل می شود که اگر موفق نشوم ممکن است به دانشگاه نروم، چه پاسخی غیر از خجالت کشیدن به کسانی که منتظر نمره من هستند، بدهم؟ از این رو اضطراب دانش‌آموزان چند برابر می‌شود.

افزایش اضطراب، تمرکز را کاهش می‌دهد

کارشناس سازمان بهزیستی کشور گفت: کنکوری ها با شرایط فعلی رقابتی و ارزیابی نادرست بر سر زدن چند تست، دچار رابطه نابرابر می شوند و کوچکترین اشتباه می‌تواند در سرنوشت یک دانش‌آموز تاثیر بگذارد؛ از سوی دیگر هنگامی که میزان اضطراب بالا برود، تمرکز کاهش یافته و خطاهای دیداری، شناختی و ادراکی افزایش پیدا می کند و همه اینها ترکیبی می شود که روی دانش آموز فشار وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در مشاوره‌ها با دانش‌آموزانی مواجه بودیم که حتی به این مساله فکر می کردند که اگر سر جلسه کنکور جلوی چشمم سیاهی برود یا ضعف کنم، شاید چند تست عقب بیفتم.

کریمی افزود: در کنار استرس دانش‌آموزان، رفتار والدین نیز می‌تواند اضطراب آنها را بیشتر کند. به طور مثال هنگام بدرقه دانش‌آموزان استرس از چهره والدین تشخیص داده می شود. حتی شاهد مواردی بوده‌ایم که داوطلب می‌خواهد وارد حوزه کنکور شود و والدین او را چندین بار صدا می کند و دوباره نوازش می کنند که نشان دهنده اضطراب والدین است و این مساله روی کودک تاثیر می‌گذارد چون نمی خواهد والدین خود را در این وضعیت ببیند؛ بنابراین کودک دچار استرس شده و هنگامیکه استرس بالا رفت، کارایی فرد کاهش می‌یابد.

توصیه‌های کنکوری به والدین

کارشناس سازمان بهزیستی کشور به والدین توصیه کرد: اگر دانش آموز خواست با آنها صحبت کند، شنونده خوبی باشند اما برای پاسخگویی تلاش نکنند تا اضطراب او را افزایش ندهند ضمن اینکه نصیحت و سفارش هم اضطراب دانش‌آموز را افزایش می‌دهد.

کریمی تاکید کرد: باید تلاش شود آرامش در خانه برقرار باشد اگر احساس کرد کودک اضطراب دارد و نمی‌تواند بخوابد غذای سبک و یک لیوان شیر گرم به او بدهد. والدین حتما به تغذیه داوطلبان اهمیت بدهند که دانش‌آموز در روز کنکور صبحانه حتما خورده باشد و شربت شیرین همراه داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر والدین فکر می کنند اضطراب دانش‌آموزان به حدی است که با اقدامات آرامسازی دانش آموز آرام نمی شود، می‌توانند با خط صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ تماس بگیرند. این خط تلفنی از هشت صبح تا ۱۲ شب با حضور مشاوران متخصص در تمام استان‌ها، پاسخگو است. مشاوره با این خط تلفنی تاثیر بسزای در آرام کردن دانش آموزان دارد. خود خانواده و مادر نیز اگر احساس می کند اضطراب دارد، می‌تواند با خط ۱۴۸۰ تماس بگیرد تا حداقل بتواند تا هنگام برگشتن دانش‌آموز از جلسه کنکور، آرام باشد.

توصیه‌های کنکوری به دانش‌آموزان

کارشناس سازمان بهزیستی کشور به دانش‌آموزان توصیه کرد: با توجه به اینکه تمام تلاش خود را بکار گرفته‌اند، خواندن درس در دقیقه آخر کمکی نمی تواند بکند. تلاش کنند از تنفس عمیق استفاده کنند. اگر احساس تپش قلب و دلشوره دارند، تنفس عمیق شکمی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

کریمی از دانش‌آموزان خواست: همچنین هنگام خواب در شب از شیوه‌های آرامسازی مانند تنفس عمیق استفاده کنند. صبح نیم ساعت زودتر بلند شوند و اگر بتوانند چند نرمش به ویژه حرکات کششی انجام دهند چون در بالا بردن تمرکز دانش آموزان تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: مهم است هنگامیکه دانش‌آموزان سر جلسه کنکور نشسته اند اگر دلشوره دارند چشم ها را ببندند، چند نفس عمیق بکشند یا چند ذکر بگویند. برخی افراد در این مواقع از فنون حواس پرتی و شمارش برعکس استفاده می‌کنند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار