شهری در ایران که هیچ کوچه‌ای ندارد!
کد خبر: ۲۶۹۰۹۷
تاریخ انتشار: 2023 January 23    -    ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
یکی از شهر‌های کشورمان با یک معماری زیرکانه هیچ کوچه‌ای ندارد. در ادامه با این شهر و علت ساخت آن بدون کوچه آشنا شوید.

همه چیز از یک زلزله‌ی ویرانگر در سال ۱۳۳۹ شروع شد، زلزله‌ای که رخ داد و شهر را با خاک یکسان کرد، منظور ما شهرستان لار در شیراز است. بعد از آن زلزله، شهر طوری بازسازی شد که در آن هیچ کوچه‌ای وجود نداشته باشد، شهری بدون کوچه و مستحکم.

شهر بدون کوچه ایران

شهری در ایران که هیچ کوچه‌ای ندارد!


لار نام شهری در استان فارس است که در اردیبهشت سال ۱۳۳۹، یک زلزله‌ی بزرگ در آن اتفاق افتاد و باعث شد تا تمام خانه‌ها و محله‌های این شهر به ویرانه تبدیل شود. از آنجایی که این زلزله باعث تخریب همه چیز شده بود، به کمک افراد نیکوکار، شهری جدید در جنوب شهر لار تاسیس شد.

این شهر در ایران هیچ کوچه‌ای ندارد!شهر جدید لار، وسعتی ۱۰۰ هکتاری داشت و این بار طوری ساخته شد تا زلزله نتواند باعث تخریب آن شود. از آنجا که مهندسین می‌دانستند این شهر روی گسل زلزله قرار گرفته شده است، باید ساختمان‌ها و محله‌های آن طوری ساخته می‌شد که در برابر زلزله مقاوم باشد در نتیجه بهترین نقشه برای این شهر، مدل شطرنجی بود. ساختمان‌های این شهر نه تنها بر اساس اصول ایمنی ساخته شدند بلکه خیابان‌ها هم طوری ایجاد شدند که هم را قطع کنند.

در واقع در لار با شهری روبرو هستیم که دارای خیابان‌ها متقاطع است که همه‌ی خیابان‌ها هم را قطع می‌کنند و در نتیجه هیچ کوچه‌ای در آن وجود ندارد و به همین دلیل به آن شهر بدون کوچه ایران می‌گویند. در واقع این مدل ساخت و ساز با خیابان‌های پهن و ساختمان‌های کم ارتفاع باعث می‌شود تا در صورت وقوع دوباره‌ی زلزله، مردم کمتر در خطر آسیب قرار بگیرند.


شهر جدید لار امروزه ۲ بخش اصلی دارد قسمت قدیمی شهر با بافت قدیمی و قسمت جدید شهر که در آن ساختمان‌های ضد زلزله و زیبا به چشم می‌خورد، شهری بدون کوچه ایران. این شهر نه تنها در ایران بلکه در سراسر خاورمیانه به عنوان شهر بدون کوچه معروف است.

منبع :شهر خبر

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار