چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟
کد خبر: ۲۷۰۴۱۶
تاریخ انتشار: 2023 February 06    -    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
یکی از نکات مهم برای ایجاد هارمونی بین وسایل منزل انتخاب رنگ مناسب می‌باشد؛ مثلاً رنگ صورتی با بسیاری از رنگ‌ها مانند قهوه‌ای، سفید، زیتونی، طوسی، فیروزه‌ای، سبز کم‌رنگ و یا آبی کم‌رنگ ترکیب زیبایی به وجود می‌آورد. در این مطلب شما را با نحوه ایجاد هارمونی و ست کردن فرش با مبلمان خانه تان آشنا می‌کنیم.

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)«تابناک با تو» - یکی از نکات مهم برای ایجاد هارمونی بین وسایل منزل انتخاب رنگ مناسب می‌باشد؛ مثلاً رنگ صورتی با بسیاری از رنگ‌ها مانند قهوه‌ای، سفید، زیتونی، طوسی، فیروزه‌ای، سبز کم‌رنگ و یا آبی کم‌رنگ ترکیب زیبایی به وجود می‌آورد. در این مطلب شما را با نحوه ایجاد هارمونی و ست کردن فرش با مبلمان خانه تان آشنا می‌کنیم.

ست‌کردن فرش با مبلمان منزل و انتخاب رنگ مبل و فرش تأثیر بسزایی در زیبایی ظاهری خانه دارد. در دکوراسیون داخلی خانه مهم‌ترین وسیله‌ای که باید با رنگ فرشتان هارمونی داشته باشد تا فضای منزل زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد رنگ مبل‌ها می‌باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را در انتخاب رنگ‌های فرش و مبل و طریقه ست‌کردن آن‌ها آشنا کنیم.


ست‌کردن چیست؟

ست‌کردن یعنی یک دست کردن، هم رنگ‌کردن، هم‌خوان کردن، میزان کردن، هم آهنگ کردن

ست‌کردن اصطلاح پرکاربردی است که در زندگی اجتماعی به کرات به گوش ما می‌رسد و در مجلات مد و در مقالات به چشم می‌خورد. اگر شما کلکسیونی از محصولاتی داشته باشید؛ ولی اصول ست‌کردن را بلد نباشید مسلماً خروجی خوبی نخواهید داشت.


هارمونی رنگ‌ها

انتخاب درست رنگ در فضای پیرامون ما، عنصر مهمی در دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید. یک ابزار مهم در انتخاب رنگ برای چیدمان منزل شما دایره رنگ است. دایره رنگ به شما کمک می‌کند که درست‌کردن رنگ‌ها بهترین انتخاب را داشته باشید. در دایره رنگی دو رنگ روبه روی هم مکمل هستند و بین آن‌ها هارمونی وجود دارد.

• رنگ سرمه‌ای با بژ، مشکی، آبی، خاکستری ست می‌شود.

• رنگ قهوه‌ای با کرم، صورتی، زرد، سبز ست می‌شود.

• رنگ زرشکی با یشمی، کرم، مشکی، قهوه‌ای ست می‌شود.

• رنگ بژ با سبز زمردی، قرمز آبی، قهوه‌ای ست می‌شود.

• رنگ قرمز با زرد، سفید سبز، قهوه‌ای، آبی ست می‌شود.

• رنگ زرد با بنفش، طوسی، زرشکی، قهوه‌ای و مشکی ست می‌شود.

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)

دسته‌بندی رنگ‌ها

• رنگ‌های اصلی: رنگ‌ها در دو دسته رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی قرار می‌گیرند. رنگ‌های اصلی شامل زرد، آبی، قرمز و رنگ‌های فرعی که از ترکیب با رنگ‌های اصلی به وجود می‌آیند؛ مثلاً با ترکیب قرمز و آبی‌رنگ زیبای بنفش و یا با ترکیب آبی و زردرنگ سبز تولید می‌شود.

سرد و گرم بودن رنگ‌ها: دسته‌بندی دیگری که در رنگ‌ها وجود دارد سرد و گرم و خنثی بودن رنگ‌ها است. رنگ‌هایی که به زرد و قرمز و نارنجی متمایل باشند رنگ‌های گرم و به رنگ‌هایی که به آبی و بنفش و سبز متمایل باشند رنگ‌های سرد گفته می‌شوند.

رنگ‌های خنثی: رنگ‌های مشکی، خاکستری، کرم و سفید را خنثی می‌گویند. ناگفته نماند که رنگ‌های خنثی با بیشتر رنگ‌ها سازگاری دارند. اگر دوست دارید انرژی زیادی به چیدمان خانه خود اضافه کنید می‌توانید از مبل‌هایی با رنگ‌های روشن و خنثی و ظریف و کوچک استفاده کنید.

متناسب کردن اندازه مبل با فضای خانه

• نکته‌ای که بهتر است به آن توجه نمایید این است که اندازه فرش و مبلمانتان را با فضای خانه تنظیم کنید. مثلاً اگر فضای خانه کوچک است از خریدن فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ پرهیز کنید.

• فرش اتاق پذیرایی باید به‌گونه‌ای خریداری شود که از هر طرف ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از میزناهارخوری باشد و پایه‌های صندلی میزناهارخوری روی فرش قرار بگیرد.

• اگر منزلی کوچک دارید بهتر است از مبلمان بزرگ و فرش‌هایی با رنگ‌های شلوغ استفاده نکنید چرا که فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

• هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب سایز فرش، فرش بزرگ‌تر را انتخاب کنید. فرش‌های بزرگ‌تر فضای بیشتری را برای بیننده به وجود میاورند و یک مبلمان کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)

اصول و نکات ست‌کردن فرش با مبل

اولین نکته‌ای که هنگام خرید مبل و فرش و ست‌کردن آن باید مدنظر داشت سبک تمامی وسایلی است که در دکوراسیون ما وجود دارد. اگر دکوراسیون ما مدرن است باید تمامی وسایل مدرن باشد و اگر سنتی است باید سعی کنیم همه وسایل سنتی انتخاب شود.

۱. فرش و مبل را به یک رنگ انتخاب کنید

اگر از آن دست افرادی هستید که تمایل به ساده بودن فضا و سبک مینیمال دارید می‌توانید مبل و فرش خود را به یک رنگ تهیه کنید. البته به طور کامل یک رنگ نباشد؛ بلکه با کمی اختلاف در تیره و روشن بودن در نظر بگیرید.


چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)


۲. از تضاد رنگ‌ها استفاده کنید

بعضی وقت‌ها دو رنگ هیچ نزدیکی به هم ندارند؛ ولی با هم همخوان هستند. ترکیب رنگ‌های متضاد همیشه جذاب و خیره‌کننده است. البته باید دانش این را داشته باشیم که کدام دورنگ درکنار هم جذاب‌تر به نظر می‌رسند. مثلاً اگر رنگ مبلمان کرم است می‌توانید از کوسن‌های نارنجی همراه با فرش نارنجی استفاده نمایید و اگر فرش شما سرمه‌ای است می‌توانید از مبل طوسی و مجلل استفاده کنید.


۳. رنگ فرش را با رنگ کوسن مبل ست کنید

می‌توانید رنگ کوسن‌های مبل خود را به رنگ گل‌ها و طرح‌های رنگی فرش انتخاب کنید.

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)


۴. رنگ فرش را با رنگ بدنه مبل ست کنید

در بعضی از مبل‌ها دسته‌ها و بدنه مبل، رنگی غیر از قسمت اصلی مبل دارد در این حالت شما می‌توانید فرشتان را با بدنه و دسته مبل ست کنید.

۵. ست‌کردن مبل با فرش‌های طرح‌دار و شلوغ

در صورتی که فرش‌های شما طرح دار و شلوغ است در این حالت بهتر است مبلمان ساده و تک رنگ متناسب با رنگ زمینه فرش انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم ابتدا مبلمان منزل خود را تهیه کنید. سپس باتوجه به رنگ و سبک مبلمانتان فرش را خریداری نمایید؛ زیرا تهیه‌کردن و انتخاب‌کردن فرش به مراتب آسان‌تر است.

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)


انتخاب سبک مناسب برای مبل و فرش‌ها

هماهنگ بودن سبک‌ها هم یکی دیگر از اصول ست کردن می‌باشد.

• اگر تمایل دارید دکوراسیون منزلتان سنتی باشد بهتر است از مبلمان کلاسیک و فرش سنتی استفاده کنید. مثلاً برای مبل‌های سلطنتی، استیل حتماً از فرش‌های ایرانی و سنتی استفاده نمایید.

• اگر از سبک‌های مدرن استفاده می‌کنید می‌توانید مبلمان راحتی با موکت و فرش‌های فانتزی استفاده کنید. مثلاً برای مبل‌های راحتی، کاناپه و مبل‌های ال مانند می‌توانید فرش‌هایی با طرح‌های مدرن و مینیمال انتخاب نمایید.

• در دکوراسیون مدرن امکان انتخاب فرش و مبلمان با ترکیب‌های رنگی متفاوت یا یک شکل وجود دارد.

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)

در انتخاب طرح و نوع بافت پارچه مبل دقت کنید

در هنگام ست‌کردن فرش با مبل به نوع بافت و طرح پارچه مبل دقت کنید:

• اگر مبل ساده‌ای دارید از فرش یا موکت ساده استفاده کنید.

• اگر فرش شما دارای اشکال هندسی و درشت می‌باشد می‌توانید مبلمان حصیری با ترکیب رنگ هارمونی را استفاده کنید.

• اگر فرش شما طرح‌دار و متمایل به سفید است می‌توانید از مبلمانی با رنگ طوسی استفاده کنید.

• اگر فرش شما ساده است می‌توانید از مبل نسکافه‌ای استفاده کنید. اگر فرش شما روشن مثل کرم یا آبی است می‌توانید از مبلمان فیروزه‌ای استفاده کنید.

• اگر فرش شما ایرانی و دست بافت است می‌توانید از مبل و کوسن‌های ساده استفاده کنید که شلوغ نشود.

• اگر فرش شما با طرح‌های بزرگ و تیره است شما می‌توانید از مبلمانی با طرح‌های ریز و ظریف استفاده کنید.

• اگر فرش خانه شلوغ و پر از نقش و انگار است می‌توانید از مبلمان طلایی که رنگی است شیک و گرم استفاده کنید.

چگونه فرش را با مبلمان خود ست کنیم؟ (بیتوته)

نکته پایانی

• مسئله دیگری که می‌توان درست‌کردن مبل و فرش به شما کمک کند چیدمان است که با جابه جا کردن مبل‌ها و تغییر زاویه فرش‌ها زیبایی خاصی به منزلتان بدهید.

• نورپردازی ساختمان هم یکی دیگر از مسائلی است که اگر اصولی انجام شود زیبایی و درخشندگی اتاق‌ها و فضا‌ها و دکوراسیون شما را دوچندان می‌کند.

• در انتخاب اکسسوری‌های منزلتان دقت کافی را داشته باشید و اتاق‌ها را زیاد شلوغ نکنید. هر چه خانه ساده‌تر باشد کمتر احساس خستگی می‌کنید. البته همان‌طور که در بالا گفتم این قانون‌ها و اصل‌ها سلیقه‌ای است و آرامش خودتان بالاترین قانون و اصول است. شما می‌توانید برای اینکه خانه‌ای زیبا و شیک داشته باشید از افراد متخصص این کا کمک بگیرید.

منبع: بیتوته

برچسب ها: فرش ، مبلمان ، چیدمان ، طراحی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار