چراغ‌های راهنمایی در آینده می‌توانند رنگ چهارم داشته باشند؛ اما برای چه؟
کد خبر: ۲۷۱۷۲۳
تاریخ انتشار: 2023 February 20    -    ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶
محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی یک چراغ راهنمایی سفید اضافی را پیشنهاد می‌کنند که به رانندگان علامت می‌دهد که وسایل نقلیه خودمختار (AVs) در تقاطع‌های آینده، جریان ترافیک را به صورت هوشمند مدیریت می‌کنند.ایده این کار این است که هم سطح تراکم ترافیک و هم مصرف کلی سوخت را می‌توان کاهش داد.

چراغ‌های راهنمایی در آینده می‌توانند رنگ چهارم داشته باشند. اما برای چه؟ (یک پزشک)

چراغ‌های راهنمایی در آینده می‌توانند رنگ چهارم داشته باشند. اما برای چه؟ (یک پزشک)«تابناک با تو» - در آینده‌ای فرضی که خودرو‌های خودران در جاده‌های شلوغ، بالا و پایین ‌می‌روند، چراغ‌های راهنمایی ممکن است رنگ چهارمی را نصب کنند که به خاطر وسایل نقلیه خودران اضافه شده.

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی یک چراغ راهنمایی سفید اضافی را پیشنهاد می‌کنند که به رانندگان علامت می‌دهد که وسایل نقلیه خودمختار (AVs) در تقاطع‌های آینده، جریان ترافیک را به صورت هوشمند مدیریت می‌کنند.ایده این کار این است که هم سطح تراکم ترافیک و هم مصرف کلی سوخت را می‌توان کاهش داد.

ماشین‌ها و کامیون‌هایی که خودران هستند، نیازی به «نگاه کردن» به چراغ راهنمایی سفید ندارند، زیرا به صورت بی‌سیم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. با این حال این علامت ، به عنوان نشانه‌ای برای رانندگان و مسافران انسانی عمل می‌کند که باید از خودرو‌های خودران که در تقاطع حرکت می‌کنند پیروی کنند.

یک مهندس عمران -علی حاج‌بابایی- می‌گوید: «چراغ قرمز همچنان به معنای توقف است. چراغ سبز همچنان به معنای رفتن است. و چراغ‌های سفید به رانندگان انسانی می‌گوید که به سادگی خودروی جلوی خود را دنبال کنند.»

چراغ‌های راهنمایی در آینده می‌توانند رنگ چهارم داشته باشند. اما برای چه؟ (یک پزشک)

این مفهومی که ما برای تقاطع‌های ترافیکی پیشنهاد می‌کنیم، که آن را «فاز سفید» می‌نامیم . از قدرت محاسباتی وسایل نقلیه خودران بهره می‌برد.

نحوه کار به این صورت است: وسایل نقلیه خودران با یکدیگر و با چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌ها در یک محدوده مشخص در ارتباط خواهند بود. این امر آن‌ها را قادر می‌سازد تا جریان ترافیک را به طور کارآمدتر و هوشمندانه‌تر هماهنگ کنند. برای مثال به جاده‌های همگرا با وسایل نقلیه بیشتر در آن‌ها اولویت داده و در مورد سرعت بهینه توصیه می‌شود.

به رانندگان انسانی در این حالت اطلاع داده می‌شود که از خودروی مقابل خود پیروی کنند. هنگامی که تعداد وسایل نقلیه خودران در یک تقاطع به زیر یک آستانه مشخص می‌رسد، چراغ‌های راهنمایی به حالت عادی قرمز، سفید و سبز برمی‌گردند.

در مدل‌های شبیه‌سازی‌شده، خودران‌ها به تنهایی جریان ترافیک را بهبود می‌بخشند و اثرات مثبتی بر کاهش مصرف سوخت دارند. هرچه درصد خودروهای خودران در یک تقاطع بیشتر باشد، ترافیک سریع‌تر حرکت می‌کند و حدود ۴۰ تا ۹۹ درصد کاهش تاخیر، کمتر می‌شود.

حاج بابایی می‌گوید: «دادن بخشی از کنترل جریان ترافیک به AV‌ها ایده نسبتا جدیدی است که به آن پارادایم کنترل موبایل می‌گویند. ـ

محققان خاطرنشان می‌کنند که وقتی تعداد وسایل نقلیه خودران در یک تقاطع از ۳۰ درصد بالاتر رود، پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر می‌شوند. با وجود ۷۰ درصد AV در ترافیک، تقاطع می‌تواند بیشتر به صورت حالت فاز سفید تمام اتوماتیک اجرا شود.

ین مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی در سال ۲۰۲۰ توسط همان محققان است که در آن جریان ترافیک توسط یک رایانه مرکزی متصل به تقاطع کنترل می‌شد. در اینجا، محاسبات لازم را می‌توان توسط خود خودرو‌های خودران مدیریت کرد.

چراغ‌های راهنمایی در آینده می‌توانند رنگ چهارم داشته باشند. اما برای چه؟ (یک پزشک)

البته ارتقاء هر تقاطع جاده‌ای مستلزم زمان و هزینه است، اما محققان فکر می‌کنند که جنبه‌های خاصی از ایده فاز سفید را می‌توان نسبتاً به راحتی اجرا کرد. اجرای آزمایشی در مناطق خاص می‌تواند گام بعدی به جلو باشد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار