رنگ‌هایی جهانی، با اصالت ایرانی
کد خبر: ۲۷۲۶۳۳
تاریخ انتشار: 2023 March 03    -    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
هنر ایران همواره در سراسر دنیا زبانزد جهانیان بوده است. رنگ فیروزه‌ای برای ما یادآور هنر فیروزه‌کاری‌های نیشابور و هنر خاتم اصفهان است. رنگ سرخ ایرانی، برای همه دنیا، تداعی کننده قالی ایرانی است. هنرمندان و صنعتگران با روحیه ظریف خود توانسته‌اند اوج شاهکار خود را به رخ مردم دنیا بکشند تا مردم برخی از رنگ‌ها را با عنوان ایران بشناسند.

رنگ‌هایی جهانی، با اصالت ایرانی(فرارو)«تابناک با تو» - هنر ایران همواره در سراسر دنیا زبانزد جهانیان بوده است. رنگ فیروزه‌ای برای ما یادآور هنر فیروزه‌کاری‌های نیشابور و هنر خاتم اصفهان است. رنگ سرخ ایرانی، برای همه دنیا، تداعی کننده قالی ایرانی است.

هنرمندان و صنعتگران با روحیه ظریف خود توانسته‌اند اوج شاهکار خود را به رخ مردم دنیا بکشند تا مردم برخی از رنگ‌ها را با عنوان ایران بشناسند.

با شناخت این رنگ‌های بی‌نظیر، می‌توانیم انتخاب بهتری در چیدمان دکوراسیون خانه، جواهرات و یا پوشش خود داشته باشیم.

در ادامه رنگ‌هایی با اصالت ایرانی که ثبت جهانی شده‌اند را بررسی می‌کنیم.

۱. آبی لاجوردی

این رنگ زیبا از صنایع دستی و کاشی کاری‌های اصفهان سرچشمه می‌گیرد. از محبوب‌ترین طیف‌های رنگ آبی در سرتاسر دنیا می‌باشد که در دکوراسیون خانه، استایل‌های پوششی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌شود.
طراحان در معماری مساجد ایران چه در گذشته و چه هم اکنون از آبی لاجوردی یا همان آبی پرشین بسیار بهره می‌برند.

رنگ‌هایی جهانی، با اصالت ایرانی(فرارو)

۲. آبی لاجوردی میانه

این رنگ ملایم‌تر از طیف آبی لاجوردی دارد در صنایعی مثل پارچه بافی طرافداران خاص خودش را دارد.

۳. آبی نیلی

البته این رنگ زیبا بیشتر به بنفش نیلی شهرت دارد که در صنایع سفالگری شهر‌های ایران بسیار محبوب است.

۴. رنگ رز ایرانی

ایران شهرت جهانی در صنعت گلاب دارد، به همین خاطر این رنگ خاص از طیف گل محمدی برگرفته شده است. پرشین رز یکی از رنگ‌هایی است که در صنعت فرشبافی و کاشی‌کاری کاربرد گسترده‌ای دارد.

۵. صورتی ایرانی

این رنگ در کاشی‌کاری عمارت‌هایی که در دوران قاجار ساخته می‌شد، بسیار نزد معماران و طراحان ایرانی محبوب بود و هم اکنون شاهد زیبایی این رنگ در بنا‌ها و کاخ‌هایی که در شهر‌هایی مثل کاشان، تبریز و تهران ساخته شده بودند، هستیم.

۶. قرمز ایرانی

خاک سواحل هرمز دقیقا مشابه رنگ قرمز ایرانی است. فرش ایرانی در جهان به رنگ قرمز شهرت دارد در نتیجه این رنگ پرحرارت در صنعت قالیبافی ایران به زیبایی مورد استفاده فرشبافان قرار می‌گیرد.

۷. نارنجی ایرانی یا اخرایی

این رنگ در صنعت رنگرزی، قالی‌بافی و سفالگری ایرانی کاربرد داشته است. نارنجی ایرانی نیز همانند رنگ قرمز اناری ازخاک سواحل هرمز به دست می‌آید.

رنگ‌هایی جهانی، با اصالت ایرانی(فرارو)

۸. رنگ عنابی

این رنگ که از خانواده رنگ زرشکی می‌باشد، جز محبوب‌ترین طیف‌هایی است که در صنعت پارچه بافی و قالبافی کاربرد دارد.

۹. رنگ فیروزه‌ای

در پایان، معروف‌ترین رنگ ایرانی که شهرت جهانی دارد و نماد تقدس و پاکی است را معرفی می‌کنیم.

فیروزه‌ای در سرتاسر دنیا با نام ایران شناخته می‌شود. در خاتم کاری‌ها، صنعت کاشی کاری، قالیبافی، جواهرات و سفالگری و... از این رنگ جادویی می‌توان بهره برد.از گران‌ترین سنگ‌های دنیا، سنگ فیروزه است به همین خاطر بسیاری از افراد مشهور دنیا از این سنگ ارزشمند که با عنوان فیروزه ایرانی می‌شناسند، برای جواهرات خود استفاده می‌کنند.

منبع: فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار