خطر سرطان سینه در معرض این زنان است
کد خبر: ۲۷۳۳۹۳
تاریخ انتشار: 2023 March 09    -    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
برخی جهش های ژنی زنان را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه قرار می دهد و اکنون یک مطالعه اولیه نشان می دهد که چاقی ممکن است شرایط را بدتر کند.

برخی جهش های ژنی زنان را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه قرار می دهد و اکنون یک مطالعه اولیه نشان می دهد که چاقی ممکن است شرایط را بدتر کند.

 
 

به نقل از مدیسن نت، این یافته‌ها از مطالعه نمونه‌های بافت سینه زنانی است که دارای جهش‌های خاصی در ژن‌هایی به نام‌های BRCA۱ و BRCA۲ هستند که خطرات بسیار بالاتر از حد طبیعی را برای سرطان سینه و تخمدان ایجاد می‌کنند.

 

محققان دریافتند که در میان زنان چاق، بافت سالم سینه علائم بیشتری از آسیب DNA را نشان می‌دهد که می‌تواند باعث سرطان شود.

 

محقق ارشد «کریستی براون»، دانشیار کالج پزشکی ویل کورنل نیویورک، می‌گوید: «این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که چاقی خطر ابتلاء به سرطان سینه را در زنانی که حامل جهش‌های BRCA هستند تشدید می‌کند. اما این احتمال را افزایش می‌دهند.»

این یافته‌ها به این معنی است که حفظ وزن سالم ممکن است خطر سرطان را در زنانی که حامل جهش BRCA هستند کاهش دهد.

تیم تحقیق در بررسی‌های آزمایشگاهی با نمونه‌های بافت پستان حامل این ژن‌ها، دریافتند که قرار گرفتن بافت در معرض داروی دیابت متفورمین باعث کاهش علائم آسیب DNA می‌شود.

براون گفت: «ما قطعاً به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا ببینیم مداخلات در سبک زندگی یا متفورمین می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان را در این بیماران کاهش دهد.»

جهش در ژن BRCA اتفاقی شایع نیست، اما وقتی اتفاق می‌افتد، تأثیر قابل توجهی دارد. به گفته محققان، حدود نیمی از زنان مبتلا به جهش BRCA در سن ۷۰ سالگی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، در حالی که ۳۰ ٪ به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

در مواجهه با این جهش‌ها، بسیاری از زنان مبتلا به جهش BRCA از جراحی کاهش خطر برای برداشتن سینه، تخمدان یا هر دو استفاده می‌کنند. برخی دیگر از داروها برای جلوگیری از اقدامات استروژن در بدن استفاده می‌کنند.

در مورد اقدامات شیوه زندگی، تصویر کمتر مشخص است. چاقی و بی تحرک بودن، از عوامل خطر ابتلاء به سرطان سینه پس از یائسگی در بین زنان در معرض خطر متوسط است.

تیم تحقیق بافت پستان سالم را از ۶۹ زن مبتلا به جهش BRCA که تحت عمل ماستکتومی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل کرد. محققان دریافتند که بافت زنان چاق عموماً علائم بیشتری از آسیب DNA را نشان می‌دهد که می‌تواند قبل از رشد سرطان اتفاق بیفتد.

چاقی مجموعه‌ای از اثرات بر بدن دارد، از جمله افزایش سطح استروژن و انسولین. و تیم براون سرنخ‌هایی را پیدا کردند که نشان می‌دهد این هورمون‌ها ممکن است از جمله فاکتورهایی در آسیب به DNA باشند که در حامل‌های BRCA همراه با چاقی مشاهده می‌شوند.

آنها دریافتند که درمان نمونه‌های بافت پستان زنان با یک داروی مسدود کننده استروژن باعث کاهش آسیب DNA در سلول‌ها می‌شود.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار