با مصرف این نوشیدنی کلیه‌ها به خطر می‌افتد
کد خبر: ۲۷۳۹۲۳
تاریخ انتشار: 2023 March 24    -    ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
به گفته محققان، مقدار قهوه و کافئینی که یک فرد مصرف می کند می تواند بر سلامت کلیه او تأثیر بگذارد.
به گفته محققان، مقدار قهوه و کافئینی که یک فرد مصرف می کند می تواند بر سلامت کلیه او تأثیر بگذارد.
 
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که کافئین را به آرامی متابولیزه می‌کنند سه برابر بیشتر در معرض ابتلاء به اختلال عملکرد کلیه هستند.
 
با مصرف این نوشیدنی کلیه‌ها به خطر می‌افتد
 
تحقیقات دیگر حاکی از آن است که قهوه باعث افزایش سلامتی از جمله سلامت کلیه‌ها می‌شود.
 
در حالی که برخی تحقیقات مصرف قهوه را با آسیب کلیه مرتبط می‌دانند، تحقیقات دیگر هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و ایجاد بیماری مزمن کلیوی گزارش نکرده اند. نتایج مطالعه جدید محققان در دانشگاه تورنتو کانادا، و دانشگاه پادووا ایتالیا ممکن است توضیحی برای نتایج متفاوت ارائه دهد.
 
همچنین نشان می‌دهد که برای برخی افراد، قهوه واقعاً می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.
 
مطالعه جدید نشان می‌دهد که وجود یک نوع ژن خاص می‌تواند منجر به افزایش سه برابری احتمال ایجاد اختلال در عملکرد کلیه‌ها در نتیجه مصرف قهوه شود.
 
محققان می‌گویند همه چیز به سرعت متابولیسم کافئین توسط شخص بستگی دارد. در این مطالعه، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان دارای نوع rs۷۶۲۵۵۱ ژن CYP۱A۲ بودند، گونه‌ای که باعث می‌شود کافئین کُندتر متابولیزه شود. مشخص شد که این گروه در معرض خطر بیشتر آسیب کلیه هستند.
 
این مطالعه سلامت کلیه را با ردیابی سه نشانگر اختلال عملکرد کلیه ارزیابی کرد: آلبومینوری، هایپرفیلتراسیون و فشار خون بالا.
 
مطالعه مشاهده‌ای حدود ۱۶ سال بطول انجامید. شرکت کنندگان شامل ۱۱۸۰ نفر در سنین ۱۸ تا ۴۵ سال بودند که هر یک به طور مرتب طی یک دوره پیگیری ۷.۵ ساله ارزیابی شدند.
 
دکتر «سارا مهدوی»، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه تورنتو، پس از شناسایی کسانی که دارای نوع CYP۱A۲ مشکل ساز بودند، گفت: «جالب بود ببینیم اثرات قهوه در گروهی که این نوع ژنتیکی را داشتند، چقدر قابل توجه است.»
 
وی در ادامه افزود: «افرادی که کافئین را کُندتر متابولیزه می‌کنند و هر روز سه یا چند فنجان قهوه می‌نوشند ۲.۷ برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به اختلال عملکرد کلیه روبرو بودند.»
 
آن ها همچنین ۲.۸ برابر بیشتر احتمال ابتلاء به فشار خون بالا را داشتند.
 
این مطالعه نشان می‌دهد که کافئین فقط در افرادی مضر است که توانایی سم زدایی سریع کافئین از سیستم آن ها مختل شده است.
 
مهدوی گفت: «این مطالعه به طور خاص کافئین را به عنوان مؤلفه قهوه که می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند، نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که کافئین از هر منبعی می‌تواند در افرادی که دارای این نوع اختلال ژنتیکی در از بین بردن کافئین از سیستم خود باشند، مضر باشد.»
 

به گفته وی قهوه کافئین زداشده عملاً عاری از کافئین است و کسانی که از آن استفاده می‌کنند، بدون در نظر گرفتن ژنتیک خود، با خطر اختلال عملکرد کلیه روبرو نیستند.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار