۱۲ داروی خانگی برای جوش صورت
کد خبر: ۲۷۵۰۴۱
تاریخ انتشار: 2023 March 27    -    ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
پوست ما بازتابی از سلامت کلی بدن است، به همین دلیل داشتن پوست درخشان و زیبا معمولا به دلیل مراقبت بهداشتی مناسب، هیدراتاسیون و پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی است. از طرف دیگر پوست پوشیده شده با جوش‌های سفید، سرسیاه و انواع دیگر می‌تواند ناشی از آسیب اکسیداتیو، تغذیه نامناسب و برهم خوردن تعادل هورمونی باشد. ا

۱۲ داروی خانگی برای جوش صورت

۱۲ داروی خانگی برای جوش صورت«تابناک با تو» - علائم خفیف تا شدید جوش صورت می‌تواند دردناک و ناخوشایند باشد. فرقی نمی‌کند بر روی صورت، کمر، قفسه سینه و حتی بازو‌ها ظاهر شده باشد. ژنتیک، تغییر سطح هورمون‌ها، کمبود خواب و استرس همگی در ایجاد جوش صورت نقش دارند.

پوست ما بازتابی از سلامت کلی بدن است، به همین دلیل داشتن پوست درخشان و زیبا معمولا به دلیل مراقبت بهداشتی مناسب، هیدراتاسیون و پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی است. از طرف دیگر پوست پوشیده شده با جوش‌های سفید، سرسیاه و انواع دیگر می‌تواند ناشی از آسیب اکسیداتیو، تغذیه نامناسب و برهم خوردن تعادل هورمونی باشد. از این‌رو استفاده از دارو‌های خانگی برای درمان آکنه بسیار حائز اهمیت است.

جوش شایع‌ترین عارضه پوستی در سراسر جهان است. هر ساله ده‌ها میلیون آمریکایی در هر سنی از ظهور جوش‌های ناگهانی و مزمن شکایت می‌کنند. حدود ۸۵ درصد از نوجوانان با توجه به سنشان به طور مقطعی نوعی بروز آکنه را تجربه می‌کنند؛ اگرچه هنوز هم بسیاری از بزرگ‌سالان با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند. حدود نیمی از نوجوانان و بزرگسالان جوان که از آکنه رنج می‌برند، باید باتوجه به علائم شدیدی که دارند، از پزشک متخصص پوست کمک بگیرند.

علائم خفیف تا شدید آکنه می‌تواند دردناک و ناخوشایند باشد و فرقی نمی‌کند روی صورت، کمر، قفسه سینه و حتی بازو‌ها ظاهر شده باشد. آکنه می‌تواند به کاهش عزت نفس منجر شود. ژنتیک، تغییر سطح هورمون‌ها، کمبود خواب و استرس همگی در ایجاد آن نقش دارند.

خبر خوب این است که بسیاری از دارو‌های خانگی بی‌خطر برای انواع جوش‌های سرسیاه و سفید در دسترس هستند. در این مطلب روش‌های خانگی محبوب را برای خلاص شدن از شر آکنه و جلوگیری از بازگشتشان به اشتراک گذاشته‌ایم. اگر فردی هستید که به جای مصرف دارو‌های خانگی برای درمان آکنه تصمیم به استفاده از دارو‌های تجویزی خطرناک و یا دارو‌های موضعی روی پوست خود گرفته‌اید، بدانید که پاک کردن پوست به طور طبیعی همان‌طور که آکنه را به حداقل می‌رساند، سلامت پوست را تضمین می‌کند. یک رژیم غذایی سالم، استفاده از روغن‌های اساسی، پاک کننده‌های ملایم و متعادل کننده هورمون‌ها همگی دارو‌های خانگی هستند که می‌توانید سلامت پوست خود را بازیابی کنید، جوش‌های ناخوشایند یا سایر انواع تحریک‌ها را کاهش بدهید و از بروز زخم جلوگیری کنید.

آکنه چیست؟

آکنه اصطلاحی است برای گروهی از افراد که شرایط پوستی خاص با ظهور جوش‌ها می‌شود. آکنه معمولاً به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود: آکنه‌های غیر التهابی و التهابی. آکنه همچنین انواع خفیف، متوسط یا شدید دارد.

انواع اصلی آکنه شامل موارد زیر است:

• آکنه‌های غیر التهابی با سر‌های سفید و جوش‌های سر سیاه و نه کیست.

• آکنه‌های التهابی که معمولاً در اثر عفونت‌های کوچک ناشی از باکتری‌های P. Acnes ایجاد می‌شود.

• آکنه کیستیک (که به آن آکنه‌های ندولسیستیک نیز گفته می‌شود) شکل شدید آکنه است که منجر به کیست‌های بزرگ و ملتهب می‌شود که در اثر آن روی پوست گره ظاهر می‌شود.

• آکنه Fulminans یک شکل شدید از آکنه‌های التهابی است که معمولاً در مردان بزرگ‌سال در قسمت فک، قفسه سینه و کمر تأثیر می‌گذارد.

• آکنه (Acne Mechanica) ناشی از فشار، گرما و اصطکاک بیش از حد است. غالباً ورزش‌کاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد ضربات کوچک و ضایعات ملتهب می‌شود.

در ادامه نحوه ارزیابی آکنه بل توجه به نوع علائمش آورده شده است:

• درجه I باعث ایجاد سر‌های سفید، سر‌های سیاه و جوش‌های کوچک و ملتهب نمی‌شود.

• درجه II آکنه معتدل که باعث شکستگی مکرر پوسته‌ها و پاپول‌ها می‌شود.

• درجه III که میزان زیادی پاپول و گره‌ها در آن وجود دارد.

• درجه IV شدید‌ترین شکل آکنه است که باعث ایجاد گره‌ها، کیست‌ها، پاستول‌ها و پاپول‌ها می‌شود و بیش‌تر در صورت، کمر، قفسه سینه، گردن و باسن ظاهر می‌شود.

۱۲ داروی خانگی برای جوش صورت

علائم و نشانه‌های آکنه

علائم آکنه به نوع خاص آکنه‌های فرد و دلیل اصلی تحریک و التهاب پوست بستگی دارد. شایع‌ترین علائمی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود، عبارت‌اند از:

• جوش‌های سر سیاه یا نقاط کوچک سیاه روی پوست معمولاً در اطراف بینی، پیشانی یا چانه دیدده می‌شوند. به این‌ها "کومدون" نیز گفته می‌شود که نتیجه از بین رفتن آوار در یک فولیکول است.

• جوش‌های سر سفید که می‌توانند در اثر آلودگی زیر پوست ایجاد شوند و در "سر" نیز دیده می‌شوند. این‌ها ناشی از پر شدن فولیکول‌ها با سبوم و سلول‌های مرده پوست هستند.

• پاپول‌ها و پاستول‌ها (نام فنی جوش‌ها) که باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک یا متوسط روی پوست می‌شوند، گرد، قرمز و کمی ملتهب هستند و همیشه سر آن‌ها قابل رویت نیست. البته بسته به دلایل "متوسط" ایجاد می‌شوند و به اندازه کیست یا ندول شدید نیستند.

• کیست یا گره‌ها که جوش‌های عفونی و دردناک هستند. آن‌ها می‌توانند در لایه‌های عمیق تری از پوست شکل بگیرند، بسیار متورم یا براق شوند و مدت زیادی به طول می‌انجامد تا پاپول‌ها و پاستول‌ها بهبود یابند.

• لکه‌های تیره روی پوست (هایپرپیگمانتاسیون).

• بیش‌تر گره‌ها یا کیست‌ها بزرگ باعث ایجاد زخم می‌شوند، به‌خصوص اگر آن‌ها برداشته شده باشند.

• افزایش حساسیت به محصولات شیمیایی، گرما، عرق و نور خورشید.

• افزایش اضطراب و افسردگی.

علل شایع بروز آکنه

علل اصلی ظهور آکنه شامل موارد زیر می‌شود:

• افزایش چربی و سلول‌های مرده پوست باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند. سبوم نوعی چربی است که در فولیکول‌های مو آزاد می‌شود و می‌تواند در زیر سطح پوست باعث مسدود شدن منافذ شود.

• باکتری‌ها

• برهم خوردن تعادل هورمونی. برای مثال وقتی هورمون‌های آندروژن افزایش می‌یابد، تولید چربی بیش‌تر می‌شود. این مسئله بیش‌تر در نوجوانان و بزرگ‌سالان جوانی که از آکنه رنج می‌برند، به‌ویژه خانم‌هایی که دچار PMS، دوره‌های نامنظم، بارداری، یائسگی زودرس و سایر شرایط هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، رخ می‌دهد.

• رژیم غذایی ضعیف مانند رژیم‌هایی که شامل بسیاری از دانه‌های فرآوری شده، قند و چربی‌های سالم نیست.

• استرس زیاد و مشکلات مرتبط با آن ازجمله اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب.

• استفاده از برخی دارو‌های خاص ازجمله کورتیکواستروئید‌ها، آندروژن‌ها، قرص‌های ضد بارداری و لیتیوم.

• کمبود خواب.

• اصطکاک و تحریک پوست مانند تجهیزات ورزشی و کوله پشتی که می‌تواند به ظهور آکنه در شانه‌ها، کمر، پشت، پیشانی و فک منجر شود.

• ژنتیک.

• سیگار کشیدن

و سایر دلایل ایجاد التهاب.

با این‌که بسیاری بر این عقیده بودند که معمولا ظهور آکنه در سال‌های نوجوانی اتفاق می‌افتد، مشخص شد که هم‌اکنون میلیون‌ها زن بالغ جوان این عارضه ناخوشایند را تجربه می‌کنند که بسیاری از آن‌ها هرگز در گذشته با آکنه مشکلی نداشته‌اند. برخی از زنان (و مردان نیز) تنها در دوران بلوغ و سن نوجوانی با آکنه سر و کار داشتند؛ اما برخی دیگر به‌ویژه در مواقع پر استرس و تغییرات هورمونی حتی در بزرگ‌سالی از این مشکل رنج می‌برند. درحالی‌که آکنه در بین زنان بالغ معمولاً با تغییر‌های هورمونی و نداشتن تعادل ایجاد می‌شود که در دوره قاعدگی یا دوران یائسگی اتفاق می‌افتد، مهم است که سطح استرس بالا را در نظر بگیرید. کمبود خواب و رژیم غذایی ضعیف نیز ممکن است از دلایل اصلی باشند.

بررسی منتشر شده از نتایج تحقیقات پوست نشان می‌دهد که کمبود خواب، استرس و جنبه‌های دیگر زندگی مدرن با ظهور جوش‌های زنان بالغ مرتبط است. محققان خاطرنشان کردند که زندگی مدرن استرس‌های بسیاری ازجمله نویز‌های شهری، فشار‌های اقتصادی و محرک‌های سبک را نشان می‌دهد. به‌ویژه زنانی که روزانه تحت‌تأثیر میزان زیادی استرس قرار دارند. همچنین افرادی که در معرض خطر ابتلا به اختلالات روان‌پزروانی مانند افسردگی و اضطراب هستند. کمبود خواب نیز به این عوامل افزوده می‌شود که پیامد‌های منفی زیادی بر سلامتی ازجمله ترشح هورمونی و سیستم ایمنی بدن دارد.

درمان‌های رایج آکنه

بیشتر افراد با ظاهر ناخوشایند آکنه کنار می‌آیند و با آن زندگی می‌کنند و گروه دیگر از سرخوردگی به سمت دارو‌ها یا درمان‌های شیمیایی می‌روند که معمولا عوارض جانبی فراوانی دارند. متخصصان پوست می‌توانند دارو‌هایی را برای درمان آکنه ازجمله ژل، لوسیون، پاک کننده‌ها و حتی آنتی بیوتیک‌ها تجویز کنند. مواد شیمیایی متنوعی در محصولات بدون نسخه استفاده می‌شوند که می‌توانند باعث تحریک و التهاب بیش‌تر پوست شوند؛ بنابراین استفاده از این موارد همیشه گزینه بی‌خطری نیست.

بنا بر ادعای پزشکان بهترین دارو برای درمان آکنه مواردی زیر است:

• دو ماده مورد استفاده در بسیاری از درمان‌های آکنه بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید نامیده می‌شوند که مشتقات ویتامین A علاوه‌بر ترکیباتی با گوگرد یا زینک هستند.

• بنزوئیل پراکسید به از بین بردن باکتری‌های موجود در منافذ پوست کمک می‌کند که برای جلوگیری از گرفتگی منافذ مفید است. این ماده می‌تواند عفونت‌ها، قرمزی و التهاب را کاهش بدهد؛ ولی ممکن است باعث واکنش‌های منفی مانند خشکی، سوزش و لایه‌برداری شود. استفاده از این دارو‌ها را همیشه با غلظت کم‌تری آغاز کنید تا واکنش خود را آزمایش کنید، مانند لوسیون با ۲.۵ درصد بنزوئیل پراکسید.

• اسید سالیسیلیک یکی دیگر از ترکیبات رایج است که به از بین بردن سلول‌های اضافی که باعث افزایش سبوم و باکتری در منافذ می‌شوند، کمک می‌کند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد قرمزی و خشکی به‌خصوص در پوست‌های حساس شود. درمان را با محصولی حاوی ۵/۰ تا ۳ درصد اسید سالیسیلیک شروع کنید.

• متخصصان پوست گاه آنتی بیوتیک‌ها را برای کمک به کاهش میزان باکتری‌های گرفتار در منافذ تجویز می‌کنند. نمونه‌هایی از آنتی بیوتیک‌های تجویز شده برای درمان آکنه شامل کلیندامایسین، داکسی سایکلین، اریترومایسین و تتراسایکلین است.

• متخصصین چگونه پس از برطرف شدن آکنه پوست زخم‌های آکنه را از بین می‌برند؟
ممکن است برای از بین بردن لکه‌های تیره یا زخم‌ها لایه‌برداری پوست توصیه شود. لایه‌برداری و سایر درمان‌های آکنه می‌توانند حساسیت پوستی را افزایش بدهند؛ بنابراین باید پوست خود را از نور آفتاب محافظت کنید.

۱۲ مورد از بهترین دارو‌های خانگی برای آکنه

پوست هر فردی از دیگری متفاوت است؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که درمان موثر آکنه در خانه به یک رویکرد چند منظوره نیاز دارد. دارو‌های خانگی که در زیر شرح داده شده است، می‌توانند در ترکیبات گوناگونی استفاده شوند تا بهترین نتیجه را داشته باشند. با این حال از یاد نبرید جلوگیری از ظهور آن‌ها می‌تواند باعث تحریک پوست شود، مانند مواردی که در ادامه نام خواهیم برد:

• برداشتن لکه‌ها

• تمیز کردن بیش از حد پوست با مواد شیمیایی و پاک کننده‌ها

• مراقبت موضعی از پوست برای مقابله با آکنه

• ناسازگاری با مراقبت‌های جدید

• درمان نشدن علل اصلی آکنه

۱۲ داروی خانگی برای جوش صورت

۱. پوست خود را به آرامی پاک کنید

خلاص شدن از شر جوش‌های سرسخت، سرسیاه و سر سفید را با تمیز کردن کامل؛ اما ملایم پوست آغاز کنید. دستورالعمل شستشوی خانگی صورت با عسل را امتحان کنید تا پوست شما بدون ایجاد سوزش عاری از هرگونه آلودگی شود. این دستور شامل سرکه سیب، عسل، روغن نارگیل، پروبیوتیک‌ها و روغن‌های اساسی (مانند روغن درخت چای) است. عسل باعث تسکین پوست می‌شود، روغن نارگیل به مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند و روغن درخت چای موجب تقویت پوست می‌شود. پوست را با آب گرم مرطوب کنید و ترکیب را روی صورت و گردن ماساژ بدهید. خوب بشویید و سپس پوست خود را خشک کنید. این کار را هر روز صبح و عصر انجام بدهید. از تمیز کردن بیش از حد خودداری کنید؛ زیرا باعث تحریک پوست و ایجاد چربی بیش از حد می‌شود.

اگر متوجه شدید که آکنه در اطراف خط موی شما ظاهر می‌شود، محصولات تجاری مو ممکن است علت این مسئله باشند. شامپو، نرم کننده، اسپری مو، ژل‌ها و موس‌ها حاوی مواد ضد آکنه ازجمله نفت، پارابن، سیلیکون، سولفات‌ها، پانتنول و سایر مواد شیمیایی هستند. شامپوی ترکیبی با عسل خانگی را امتحان کنید که فاقد مواد شیمیایی مضر است و مو‌ها را نرم و تقویت می‌کند.

محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث آکنه شوند. مواد متداول شامل لانولین، آلومینیوم، رتینیل استات، الکل، اکسی بنزون، تریکوزان، پارابن، پلی اتیلن، BHA و BHT و مواد نگهدارنده بر پایه فرمالدئید هستند. در ابتدا بهتر است برچسب‌های مواد تشکیل دهنده محصولات را بخوانید تا از قرار دادن این نوع مواد شیمیایی روی پوست حساس خود جلوگیری کنید.

۲. حفظ تعادل pH

انعطاف‌پذیری پوست یک گام مهم در مراقبت مناسب از پوست است که به از بین بردن هر گونه آلودگی باقیمانده پس از پاک‌سازی کمک می‌کند و موجب به تعادل رسیدن pH طبیعی پوست می‌شود.

می‌توانید از سرکه سیب خالص به عنوان تونر عصر و صبح خود استفاده کنید. سرکه سیب سرشار از پتاسیم، منیزیم، اسید استیک و آنزیم‌های مختلفی است که باعث از بین رفتن باکتری‌های روی پوست می‌شود. آکنه مزمن می‌تواند نتیجه باکتری‌ها و قارچ‌هایی باشد که همچنان در سطح پوست گسترش و رشد می‌یابند.

۳. از ماسک‌های شفابخش استفاده کنید

برای آبرسانی و التیام بخشیدن به پوست چند بار در هفته از ماسک استفاده کنید. از ماست، عسل، دارچین، روغن‌های اساسی و سایر مواد تشکیل دهنده می‌توان برای ایجاد ماسک‌های تسکین دهنده استفاده کرد که به آبرسانی پوست و مقابله با دلایل شایع آکنه کمک می‌کند. در اینجا دو دستورالعمل برای ماسک وجود دارد که به آسانی قابل تهیه هستند:

• ماسک ماست و عسل: یک قاشق غذاخوری عسل خام را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. توجه خاصی به خط مو، فک و سایر مناطق مستعد آکنه کنید. پوست را به مدت ۱۰ دقیقه استراحت بدهید؛ سپس مواد را به‌آرامی و با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

• ماسک دارچین و عسل: دو قاشق غذاخوری عسل خام، یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و ۱/۲ قاشق چای خوری دارچین را مخلوط کنید؛ سپس روی پوست صورت بمالید. از تماس با چشم خودداری کنید؛ زیرا دارچین می‌تواند تحریک کننده باشد. به مدت ۵-۱۰ دقیقه به پوست استراحت بدهید و بعد مواد را با پارچه مرطوب و به آرامی پاک کنید. عسل و دارچین مورد استفاده در کنار هم به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی به مقابله با آکنه کمک می‌کنند.

بهتر است یک قطره روغن درخت چای به هر یک از ماسک‌های بالا اضافه کنید. روغن درخت چای یکی از بهترین دارو‌های خانگی برای از بین بردن آکنه محسوب می‌شود.

۴- پوست تان را به طور منظم لایه برداری کنید

منافذ مسدود شده و پوست مرده هر دو به ظهور آکنه کمک می‌کنند. مهم است که به درستی لایه‌برداری را انجام بدهید؛ اما این امر را به خاطر داشته باشید که اسکراب‌ها و محصولات موجود در بازار حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند پوست را تحریک کنند.

اسکراب‌های DIY برای مقابله با آکنه و حفظ طراوت پوست به‌سادگی قابل تهیه و مقرون به صرفه است. در ابتدا به چیزی احتیاج دارید که مانند شن یا ریگ باشد. نمک دریایی، شکر قهوه‌ای و بلغور جو دوسر گزینه‌های خوبی هستند. علاوه‌بر این به یک ماده اساسی احتیاج دارید. روغن نارگیل، کفیر و عسل همه گزینه‌های خوبی هستند. این پایه‌ها به مبارزه با رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و رشد کاندیدا روی پوست کمک می‌کنند، درحالی‌که ترکیبات بافت‌دار هستند و به باز کردن منافذ و از بین بردن پوست مرده کمک می‌کنند.

برای اینکه لایه‌برداری به‌خوبی اتفاق بیفتد، دو قاشق غذاخوری ماده خشک مورد نظر را با ۱-۲ قاشق غذاخوری مواد پایه مورد نظر مخلوط کنید. با یک حرکت دایره‌ای پوست را مالش بدهید. از پیشانی شروع کنید و به سمت پایین بروید؛ همچنین توجه ویژه‌ای به مناطق مشکل‌دار داشته باشید؛ سپس با یک دستمال مرطوب صورت خود را تمیز کنید.

۵- لکه‌های پوستی را با روغن درخت چای درمان کنید

مورت برای درمان آکنه بسیار مناسب است که بیش‌تر با نام روغن درخت چای شناخته می‌شود. این ماده در سراسر جهان یک ضد عفونی کننده است و برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شود که مانند روغن نارگیل، عسل و فرآورده‌های شیر با باکتری‌ها و قارچ‌ها مقابله می‌کند.

طبق تحقیقات پزشکی ژل‌های حاوی ۵ درصد روغن درخت چای ممکن است به همان اندازه دارو‌های حاوی ۵ درصد بنزوئیل پراکسید مؤثر باشد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که روغن درخت چای ممکن است برای بعضی از افراد کندتر عمل کند؛ بنابراین باید صبور باشید. برای تهیه این دارو خانگی ساده ۴-۸ قطره از روغن درخت چای و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا را با هم ترکیب کنید؛ سپس به‌آرامی روی قسمت‌های مورد نظر بکشید. دقایقی بعد احساس سوزن زدن جزئی طبیعی است. اگر مصرف این ماده باعث سوزش زیادی شود، مصرف آن را قطع کنید. همیشه از روغن حامل استفاده کنید؛ زیرا روغن درخت چای هنگام اعمال مستقیم به پوست بسیار خشن است.

چندین ماده دیگر نیز وجود دارند که می‌توانید برای کاهش التهاب پوست از آن‌ها استفاده کنید، مانند روغن بابونه و آلوئه ورا. این موارد به‌ویژه اگر پوست شما به دلیل استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید یا هر دو تحریک شده باشد، می‌تواند مفید باشد.

۶. ریحان مقدس

براساس گزارشی که در ژورنال بین‌المللی علوم زیبایی منتشر شده است، اسانس ریحان برای مقابله با آکنه ناشی از باکتری‌ها مفید است. در این مطالعه روغن ریحان مقدس در کاربرد‌های موضعی کمی خوب عمل کرده است. چای روغن ریحان مقدس یا همان چای Tulsi از قند خون و سطح متعادل و شالم هورمون‌ها پشتیبانی می‌کند. از آنجا که این دو شرط با آکنه در ارتباط هستند، مصرف روزانه چای گیاهی به تعادل طبیعی هورمون‌ها کمک می‌کند. این یکی از بهترین دارو‌های خانگی برای درمان آکنه است.

علاوه‌بر این چای ریحان مقدس می‌تواند به صورت موضعی روی پوست به صورت یک تونر استفاده شود و همانند بسیاری از دارو‌های خانگی برای درمان آکنه مفید است. در هر دو صورت می‌توانید اسانس ریحان را به ماسک‌ها، پاک کننده‌ها یا دستور العمل‌های لایه‌برداری که در بالا گفته شد، اضافه کنید.

۷. مرطوب کننده‌ها

پوست مستعد آکنه خلاف تصور عمومی همچنان باید مرطوب شود. مواد موضعی که روی خشک شدن پوست تمرکز دارند، پوست را به سمت تولید چربی حتی بیش‌تر سوق می‌دهند و از این طریق به بسته شدن منافذ و جلوگیری از بروز آکنه کمک می‌کنند.

اگر پوست خشکی دارید، بهترین محصول برای آکنه چیست؟

روغن نارگیل یکی از متنوع‌ترین و سالم‌ترین روغن‌های روی زمین است. درحالی‌که ممکن است برای برخی از پوست‌ها بسیار سنگین باشد؛ اما روغن نارگیل به طور کلی یک مرطوب کننده عالی است. یک مطالعه منتشر شده در Biomaterials نشان داد که اسید لوریک موجود در روغن نارگیل قوی‌ترین فعالیت باکتری را در برابر آکنه‌های ناشی از باکتری‌ها نشان می‌دهد. در محصولات زیبایی از روغن نارگیل تقاضای فزاینده‌ای وجود دارد؛ زیرا اسید لوریک، آنتی اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب با زنجیره متوسط هیدراته می‌شوند و پوست و مو را ترمیم می‌کنند.

برای تهیه یک مرطوب کننده روزانه پوس، یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را کف دستان تمیز خود بمالید و روی صورت و گردن تمیز شده ماساژ بدهید و صبر کنید پنج دقیقه روی پوست‌تان بماند. سپس به‌آرامی روغن اضافی را با یک پارچه خشک پاک کنید. مقدار جذب شده تمام نیاز‌های پوست شما را برطرف می‌کند؛ اما هرگونه چربی اضافی ممکن است باعث ظهور آکنه‌ها شود.

۸- از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید

برای پوست‌های مستعد آکنه محافظت از پوست در برابر نور خورشید مهم است. پرتو‌های فرابنفش سلول‌های تولید کننده رنگ‌دانه را تحریک می‌کند و خطر ایجاد جای زخم آکنه را افزایش می‌دهد. بهترین گزینه استفاده از ضد آفتاب‌های طبیعی و کم‌تر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب در روز است.

کرم‌های ضد آفتاب تجاری مملو از مواد شیمیایی مضر هستند که می‌توانند پوست حساس و مستعد آکنه را تحریک کنند. تحقیقات نشان می‌دهند روغن نارگیل مانند روغن زیتون دارای مقدار SPF ۸ است. برای دریافت بهترین نتیجه هر دو ساعت یک‌بار مقدار متوسطی از آن را روی پوست قرار بدهید و سعی کنید از ماندن زیاد در زیر نور مستقیم خورشید در ساعات "اوج" خودداری کنید که تقریباً از ساعت ۱۰ تا ۳ بعد از ظهر هر روز است.

۹. مکمل پروبیوتیک مصرف کنید

به یاد داشته باشید که مبارزه با آکنه هم به درمان خارجی و هم به درمان داخلی نیاز دارد. پروبیوتیک‌ها از هضم سالم و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند، به‌علاوه با مبارزه با آکنه سلامت پوست را بهبود می‌بخشند. مطابق مطالعه جدیدی که در مجله آنلاین پوست منتشر شده است، محققان دریافته‌اند که پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های درمانی نویدبخش و بی‌خطر برای آکنه در بازار‌ها موجود هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که آزمایش‌های بزرگ‌تری هنوز مورد نیاز است؛ اما تاکنون شواهد موجود نویدبخش مصرف پروبیوتیک‌ها برای بهبود سلامت روده و مقابله با آکنه بوده است.

۱۰. مصرف Guggul

برای افرادی که از نوع کیستیک آکنه رنج می‌برند، یک کارآزمایی بالینی کنترل شده نشان داده است که مکمل‌های Guggul (همچنین به عنوان گوگولستسترون نیز شناخته می‌شود) از مرز ۵۰۰ میلی گرم تتراسایکلین کوچک فراتر رفته است. در این تحقیق ۲۵ میلی گرم گوگولسترون دو بار در روز به مدت سه ماه مصرف شد که درنهایت منجر به کاهش آکنه شد و مهم‌تر این بود که کم‌تر از ۵۰ درصد شرکت کننده‌ها عود آکنه داشتند.

۱۲ داروی خانگی برای جوش صورت

۱۱- یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین

شواهدی وجود دارد که پیروی از یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین و وعده‌های غذایی که شامل بسیاری از دانه‌های فرآوری شده و قند اضافه نمی‌شود، بهترین راه‌حل خانگی برای درمان و کنترل آکنه است. شاخص گلیسمی می‌تواند چربی خون را افزایش بدهد. غذا‌های فرآوری شده و تصفیه شده مانند غذا‌های رایج در رژیم غذایی غربی گلیسمی بالایی دارند، درحالی‌که گوشت و غذا‌های گیاهی کامل دارای گلیسمی کمی هستند. بیش‌تر اوقات مواد غذایی تصفیه و فرآوری شده دارای یک شاخص گلیسمی بالا هستند، درحالی که سبزیجات خاص دارای شاخص گلیسمی کمی هستند.

در سال ۲۰۰۷ یک مطالعه منتشر شده در ژورنال تغذیه نشان داد که شاخص گلیسمی می‌تواند بر آکنه تأثیر بگذارد. ۴۳ مرد مبتلا به آکنه در سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی به دو گروه تقسیم شدند. به مدت دوازده هفته یک گروه از رژیم غذایی پیروی کردند که ۲۵ درصد پروتئین و ۴۵ درصد کربوهیدرات‌های با گلیسمی کم را شامل می‌شدند. گروه دیگر کربوهیدرات‌ها را بدون هیچ‌گونه کنترل شاخص گلیسمی خوردند و درنتیجه رژیم غذایی‌شان شاخص گلیسمی بالاتری داشت. در پایان مطالعه آکنه در گروه گلیسمی با شاخص پایین تقریباً دو برابر میزان گروه بالای گلیسمی کاهش یافته بود!

به عنوان بخشی از پروتکل برای درمان آکنه به صورت خوراکی مهم است غذا‌هایی را بخورید که باعث شاخص گلیسمی یا افزایش التهاب نشوند. در اینجا نکاتی برای پیروی از رژیم غذایی بدون آکنه آورده شده است:

• روی خوردن مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار، انواع توت‌ها و پروتئین تمرکز کنید.

• مصرف ماهی‌های وحشی، گوشت بدون چربی و مرغ را افزایش بدهید.

• مصرف چربی‌های سالم برای سلامتی پوست و درمان آکنه ضروری است که شامل غذا‌های سرشار از امگا ۳ مانند ماهی صید شده می‌شود.

• غذا‌های سرشار از زینک مانند کفیر، ماست، بره، دانه کدو تنبل و مرغ را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. طبق مطالعه جدیدی که در BioMed Research International منتشر شده است، بین سطح کم زینک و شدت آکنه ارتباط نزدیکی وجود دارد.

• غذا‌های پر فیبر بیش‌تری بخورید؛ زیرا فیبر موجود در سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌ها به پاک‌سازی روده بزرگ و رشد باکتری‌های خوب در روده کمک می‌کنند.

• غذا‌های سرشار از ویتامین A مانند اسفناج، هویج و جگر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

از مصرف مواد غذایی مانند روغن‌های هیدروژنه، گلوتن، گندم، شکر و شیر گاو که به بروز آکنه کمک می‌کنند، خودداری کنید.

• اگر باید شیر لبنی مصرف کنید، شیر بز یا شیر خام مصرف کنید؛ زیرا محققان دریافته‌اند که محصولات شیر معمولی می‌توانند به آکنه کمک کنند. بسیار مهم ست که علاوه‌بر لبنیات معمولی از مصرف غذا‌هایی که به آن‌ها حساسیت دارید، خود داری کنید. آلرژن‌های غذایی مشترک شامل گلوتن، آجیل، سویا و بادام زمینی است.

• غذا‌های غنی از قند و کربوهیدرات را کنار بگذارید. مصرف مقدار زیادی شکر و محصولات غلات می‌توانند باعث افزایش آکنه‌ها و مخمر‌ها در بدن شوند.

• گلوتن و گندم. این مواد غذایی باعث التهاب روده می‌شوند و این نیز بر روی پوست تأثیر می‌گذارد.

• شکلات دارای ترکیباتی است که باعث ایجاد آکنه می‌شود. شکلات را در صورت امکان به شکل محدود مصرف کنید و اگر آن را مصرف کردید، مطمئن شوید که شکلات تلخ خالص است.

• غذا‌های سرخ شده و فست فود حاوی موادی هستند که باعث التهاب می‌شوند. این مواد شامل روغن‌های هیدروژنه، سدیم، مواد شیمیایی، طعم دهنده‌ها و قند هستند.

• روغن‌های هیدروژنه یکی از دلایل اصلی آکنه هستند. روغن‌های هیدروژنه در غذا‌هایی مانند پیتزا و غذا‌های بسته‌بندی شده وجود دارند.

۱۲. برای درمان جای آکنه از روغن‌های اساسی استفاده کنید

اگر در گذشته دچار آکنه شده‌اید، احتمالاً نمی‌دانید که چگونه می‌توانید از زخم‌های آکنه خلاص شوید. زخم‌هایی که ممکن است برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی بمانند. درمان جای زخم‌های آکنه صبر زیادی را می‌طلبد. هرچه زودتر درمان جای زخم را شروع کنید، نتایج بهتر از آن چیزی خواهد بود که فکرش را می‌کردید. بیش‌تر افرادی که دچار آکنه می‌شوند تا حدودی جای زخم روی پوست را تجربه می‌کنند. مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از جای زخم انجام بدهید، این است که در طول استراحت هرگز سر جوش‌های‌تان را باز نکنید!

به مدت ۶-۱۲ ماه پس از برطرف شدن آکنه تا حد ممکن از آفتاب دور بمانید تا لکه‌های تیره و زخم‌ها بدتر نشوند. وقتی در معرض آفتاب هستید، از یک ضد آفتاب طبیعی برای محافظت از پوست استفاده کنید. اگر جای زخم ایجاد شود، دو بار در روز یک قطره روغن بذر گلاب یا روغن بذر هویج را روی زخم‌ها قرار بدهید تا متوجه تفاوت در جای زخم شوید.

روغن نارگیل، اسانس اسطوخودوس، عسل و لایه‌برداری ملایم نیز بسته به رنگ و بافت پوستی شما می‌تواند به جلوگیری از به جا ماندن جای زخم کمک کند. برای کمک به درمان طبیعی زخم‌های آکنه می‌توانید خمیری از عسل خام، اسانس اسطوخودوس و روغن درخت چای را تهیه کنید.

۱۲ داروی خانگی برای جوش صورت

اقدامات احتیاطی در مورد درمان آکنه

آکنه گاه با گذشت زمان به‌تن‌هایی از بین می‌رود، به‌خصوص اگر نوجوان باشید یا در طی یک دوره استرس‌زای زندگی خود دچار آکنه شده‌اید. اگر از آکنه کیستیک رنج می‌برید، بهتر است برای کمک به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این مسئله معمولاً به یک مشکل بزرگ‌تر اشاره دارد.

کیست‌های بزرگ، ملتهب و دردناک در زیر پوست نشان می‌دهند که ممکن است یک مشکل اساسی بهداشتی مانند PCOS، مشکل تیروئید و ... وجود داشته باشد. بسته به وضعیت منحصر به فرد خود با پزشک در مورد دلایل و راه‌های احتمالی درمان آکنه به طور کامل صحبت کنید.

نتیجه گیری

آکنه (آکنه ولگاریس) چندین نوع مختلف از شرایط پوستی را توصیف می‌کند که باعث ایجاد علائم آکنه مانند جوش‌های سر سفید، جوش‌های سرسیاه، پاپول‌ها، پوسته‌ها، کیست‌ها و تغییر رنگ یا زخم‌ها می‌شود.
علل ایجاد آکنه شامل عفونت‌های باکتریایی، برهم خوردن تعادل هورمونی یا نوسانات هورمونی، التهاب، رژیم غذایی ضعیف، استرس و کمبود خواب است.

برخی از دارو‌های برتر خانگی برای آکنه و جوش‌ها شامل پاک کردن پوست، مرطوب کننده، متعادل کردن هورمون‌ها، محافظت از پوست در برابر آفتاب، استفاده از روغن‌های اساسی و پیروی از رژیم غذایی سالم است.

پس از خلاص شدن از آکنه با استفاده از دارو‌های خانگی از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. آب زیادی بنوشید، مراقبت از پوست خود را در کار‌های روزمره‌تان بگنجانید تا از ظهور دوباره آن‌ها جلوگیری کنید.

منبع: فرارو

برچسب ها: آکنه ، صورت ، جوش ، جوش صورت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار