نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی چیست؟
کد خبر: ۲۷۵۲۳۹
تاریخ انتشار: 2023 March 29    -    ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
نمای ساختمان‌ها مهم‌ترین قسمتی از ساختمان هستند که قبل از همه چیز توجه افراد مختلف را جلب می‌کنند. البته انتخاب نوع نما فقط از حیث زیبایی ساختمان نیست که اهمیت دارد، نوع متریال به کار رفته برای ساخت آن اگر استاندارد باشد نقش مهمی در استحکام ساختمان دارد. در این مطلب قصد داریم در خصوص چیستی و مشخصات فنی نمای کامپوزیت صحبت کنیم.

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)«تابناک با تو» - نمای ساختمان‌ها مهم‌ترین قسمتی از ساختمان هستند که قبل از همه چیز توجه افراد مختلف را جلب می‌کنند. البته انتخاب نوع نما فقط از حیث زیبایی ساختمان نیست که اهمیت دارد، نوع متریال به کار رفته برای ساخت آن اگر استاندارد باشد نقش مهمی در استحکام ساختمان دارد. در این مطلب قصد داریم در خصوص چیستی و مشخصات فنی نمای کامپوزیت صحبت کنیم.

آشنایی با نمای کامپوزیت

کامپوزیت جزء متریال‌های مدرنی هستند که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده. در ساختار کامپوزیت‌ها ورقه‌های آلمینیومی از نوع پانل ساندویچی به کار رفته که درون آن ورقه‌های پلی اتیلن وجود دارد.

این پوشش‌ها بیشتر برای زیبا کردن ساختمان‌های قدیمی و تجاری اداری به کار می‌رود و به این ساختمان‌ها نمای بسیار شیکی می‌دهد. ورق‌های کامپوزیت در رنگ ها، طرح‌ها و انواع مختلف شامل: روکش چوبی، مات، براق و سنگی به فروش می‌رسند.

انواع این کامپوزیت‌ها در ترکیب با سایر متریال ساختمان سازی مانند: سنگ ها، چوب و آجر جلوه‌ی زیبایی به ساختمان می‌دهند. برخلاف انواع نما‌های آجری، سنگ، سیمان و ... این نما‌های آلمینیومی روش‌ها و شرایط خاصی برای اجرا دارند.

به همین دلیل لازم است که افراد متخصص و با تجربه برای اجرای این نما‌ها انتخاب شوند. اگر طراحی و اجرای این نما‌ها به خوبی اجرا نشود عیوب و نقایص آن بیشتر از سایر انواع نما‌ها به چشم می‌خورد. یکی از ساختمان‌هایی که به زیبایی در آن نمای کامپوزیت به کار رفته برج العرب دبی هست که جز شگفتی‌های معماری جهان به حساب می‌آید.

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)


مزایای انتخاب نمای کامپوزیت چیست؟

برای اینکه بهتر بتوانید در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب نمای کامپوزیت تصمیم گیری کنید، توصیه می‌کنیم به مزایای زیر توجه کنید:

* پایین بودن هزینه‌ی نصب و اجرای کامپوزیت

* استفاده‌ی آسان و سهولت در پیدا کردن انواع کامپوزیت

* زمان کوتاه اجرای عملیات

* قابل آب بندی، سبک، شستشوی آسان، قابلیت تعویض آسان

* قابلیت شکل پذیری زیاد

* امکان انتخاب رنگ‌ها و طرح‌های مختلف

* استحکام بالا (در برابر زلزله، آتش، طوفان و...) و مقاومت در برابر آب و هوای مختلف

* امکان استفاده برای ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف (مترو، فرودگاه، مراکز تجاری، اداری، منازل و...)

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)

انواع کامپوزیت‌های مناسب برای نمای ساختمان

کامپوزیت‌های مناسب برای نمای ساختمان انواع مختلفی دارند. شما میتوانید متناسب با نوع کاربری و فضای ساختمان خود کامپوزیت مناسب را انتخاب کنید. برای سهولت در انتخاب انواع این پوشش‌ها در این قسمت مقاله به پرکاربردترین انواع کامپوزیت اشاره کرده ایم:

• آلومینیوم کامپوزیت پانل معمولی: اگر در شهر‌های زندگی می‌کنید که آب و هوای گرم و سرد خشکی دارد (مانند: یزد، کاشان، اصفهان، تبریز، شیراز و ..) انتخاب آلومینیوم کامپوزیت پانل معمولی انتخاب هوشمندانه‌ای برای شما خواهد بود. این پانل‌ها دارای چند لایه محکم هستند که با پوشش آلومنیومی پوشانده شده اند.

 

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)

• کامپوزیت با پانل نانو: در شهر‌هایی که به علت گرد و غبار و باد شدید نمای ساختمان‌ها به سرعت آلوده شده و تیره می‌شود (مناطق کوهستانی و کوه پایه‌ای مانند: کرمان، یزد، شهرکرد، کرمانشاه، اهواز و...) شما می‌توانید از نما‌های کامپوزیت پانل نانو استفاده کنید. این کامپوزیت‌ها علاوه بر اینکه در برابر آتش مقاوم هستند به راحتی تمیز می‌شوند. همچنین از آنجایی که لایه‌های کامپوزیت‌ها قابلیت جذب گرد و غبار را ندارند همیشه براق باقی می‌مانند.

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)

 

• آلومینیوم کامپوزیت پانل رنگی: احتمالا دقت کرده اید که نمای بعضی از ساختمان‌ها رنگی و بسیار جذاب هستند، جنس این نما‌ها آلومینیوم کامپوزیت پانل رنگی است. علاوه بر این وجود بعضی از روکش‌ها سبب براق‌تر به نظر رسیدن ساختمان می‌شود و ساختمان شما را از میان ساختمان‌های دیگر خیابان متمایز می‌کند؛ بنابراین اگر قصد دارید برای ساختمان تجاری و یا اداری خود تبلیغات موثری داشته باشید می‌توانید از این کامپوزیت‌ها استفاده کنید.

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)

 

• آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری: در شهر‌های شرجی که میزان رطوبت محیط بسیار بالاست و به علت رطوبت، سطوح مختلف مستعد آلودگی‌های مختلف باکتریایی است (مانند: رشت، بوشهر، ساری، انزلی، بندرعباس و گلستان) توصیه می‌شود که افراد از انواع کامپوزیت‌های ضد باکتری که دارای هسته پلی اتیلن، وزن کم و رنگ ضد باکتری هستند، استفاده کنند.

• آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد آتش: این کامپوزیت‌ها برای ساختمان‌هایی مناسب است به علت عوامل مختلف مانند: نگهداری مواد آتش زا، مواد شیمیایی و گرمای زیاد امکان آتش سوزی در آن زیاد است. در هسته‌ی این کامپوزیت‌ها ورقه‌های پلاستیک نسوز و لایه‌های آلمینیومی وجود دارد که از احتراق ساختمان جلوگیری می‌کند.

• آلومینیوم کامپوزیت طرح چوب: تهیه‌ی کامپوزیت‌های آلومینیوم کامپوزیت طرح چوب برای مناطق شمالی و یا جنوبی که اکثر نما‌ها شکل چوبی و سنتی دارند مناسب است. این کامپوزیت‌ها جنس فلزی دارند، اما در رویه‌ی آن‌ها ورقه‌ی چوبی یا لمینت طرح چوب کار شده. برای طراحی این لمنیت‌ها از طبیعت الهام گرفته شده است به همین دلیل برای ساختمان سازی در مناطق جنگلی مانند: رشد، ساری، کرج، ساری و ... مناسب هستند.

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)


کامپوزیت‌های آلومینیومی از چه اجزایی تشکیل شده؟

ورق‌های کامپوزیت از اجرا و لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

۱. لایه‌ی دارای ماده پلی اتیلن که ضخامت ۳ تا ۵ میلی متری دارد.

۲. دو ورق از جنس آلمینیوم که ضخامت آن‌ها حدود ۳ تا ۵ میلی متر است.

۳. ورق دارای جنس آستر اپوکسی رزین

۴. لایه‌ای که دارای رنگ پلی استر است.

۵. چند لایه چسب برای اتصال لایه‌های کامپوزیت

۶. وجود لایه از جنس PVDF جهت تثبیت رنگ لایه‌ی رویی

۷. لایه پلاستیکی سطحی برای محافظت ورقه‌های کامپوزیت

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)


انواع کامپویت‌های ساختمان از لحاظ تکنولوژی

لایه‌ی میانی مهم‌ترین بخش ساندویچ‌های کامپوزیت لایه‌ی میانی آن‌ها است. لایه میانی متناسب با حساسیت و نوع کاربرد ساختمان انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

- لایه‌هایی که از جنس پلی اتیلن‌های بازیافتی هستند.

- لایه‌های ضد حریق ۱ B برای ساختمان‌های تجاری اداری

- کامپوزیت‌های دارای لایه‌ی میانی پلی اتیلن نو

- لایه‌های میانی که جنس آن‌ها از مواد ضد حریق ۲ A که شامل: هیدروکسید آلومینیوم و پلاستیک‌های نسوز هستند.


انتخاب کامپوزیت براساس طرح

همانطور که پیشتر اشاره شد کامپوزیت‌ها طرح‌های متنوعی دارند که براساس کاربری ساختمان انتخاب می‌شوند. انواع طرح‌های آن‌ها شامل موارد زیر است:

ورق کامپوزیت طرح سنگ: ورق‌های کامپوزیت طرح سنگ از مواد غیر آلی تشکیل شده اند که سبب محافظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش، تغییر رنگ و آلودگی‌های محیطی می‌شود. این ورقه‌ها به علت ظاهر زیبایی که دارند در میان افرادی که قصد دارند برای نمای ساختمان خود طرح‌های کلاسیک را انتخاب بسیار مناسب است.

ورق کامپوزیت طرح آینه ای: ورقه‌ی کامپوزیت طرح آیینه‌ای برای ساختمان‌های تجاری و اداری مناسب است که طراحان آن قصد دارند با انتخاب نوع نمای ساختمان برای آن تبلیغات موثری انجام دهند. از این ورق‌ها برای پوشش‌های بیرونی و داخلی مانند سقف‌ها استفاده می‌کنند.

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی، نمای کامپوزیت چیست (بیتوته)

 

ورق کامپوزیت طرح چوب: این ورقه از جنس آلمینیوم پوشش داده شده با رنگ فلوروکربن است. این ورقه‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند: استحکام زیاد، ضد پوسیدگی، ضد فرسایش و ضد نفوذ حشرات هستند. به همین دلیل برای نمای ساختمان مناطق داری آب و هوای شرجی مناسب است.

در نهایت توصیه می‌کنیم برای انتخاب نمای کامپوزیت مناسب ابتدا نوع آب و هوا و نوع کارایی سازه‌ی خود را در نظر بگیرید سپس براساس ویژگی‌های معرفی شده‌ی بالا کامپوزیت مناسب را انتخاب کنید.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار