سازندگان «برادران لیلا» منتظر تبعات کارشان باشند!
کد خبر: ۲۷۵۲۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2023 March 29    -    ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی گفت: فیلم برادران لیلا پیش از اخذ مجوز لازم اقدام به شرکت در جشنواره‌های خارجی کرد و در مرحله بعد و بدون دریافت مجوز از سازمان سینمایی در خارج از کشور به اکران عمومی رسید.

روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی گفت: فیلم برادران لیلا پیش از اخذ مجوز لازم اقدام به شرکت در جشنواره‌های خارجی کرد و در مرحله بعد و بدون دریافت مجوز از سازمان سینمایی در خارج از کشور به اکران عمومی رسید.

 
 

روح الله سهرابی با اشاره به اینکه فیلمنامه برادران لیلا در شورای پروانه ساخت دولت قبل بررسی شده، گفت: فارغ از مضمون کلی و محتوای فیلم که به هر حال مثل هر فیلم دیگر موافقین و مخالفین خود را دارد اما آنچه این فیلم را وارد حاشیه کرد رفتار غیر حرفه ای و مغایر با قوانین و آیین نامه های مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی عوامل اصلی این فیلم بود که موجب شد شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی از دیدن این فیلم و ارزیابی آن خودداری کند .

 

 به گفته سهرابی این فیلم در شورای پروانه ساخت پس از دریافت چند توصیه درباره ضرورت رعایت حرمت پدر و مادر و همچنین صیانت از جایگاه خانواده به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

 

وی افزود: اینکه فیلمی در سکوهای خارجی منتشر شود به طور طبیعی وارد شبکه قاچاق خواهد شد. لذا دست اندرکاران اصلی فیلم باید خود متوجه این مسئله می بودند تا اینگونه خودخواسته موجب انتشار غیرقانونی فیلم نمی شدند.

سازمان سینمایی کشور بر اساس وظیفه ذاتی خود که یکی از مهمترین آنها حمایت از اکران آثار سینمایی و مدیریت اقتصاد سینماست صرف نظر از رفتار متخلفانه عوامل فیلم، تلاش کرد تا با اتخاذ رویکرد اصلاحی و تعاملی مشکل فیلم مذکور را حل کند اما هر بار به دلیلی که عمده ی آن هم به عوامل سازنده فیلم بر می گشت این امر میسر نشد و جلسات پی در پی ما برای حل و فصل مشکلات فیلم بی نتیجه ماند.

به گفته وی عدم تمکین صاحبان فیلم به انجام اصلاحات پیش از حضور در جشنواره کن و اکران عمومی فیلم در خارج از کشور پیش از اخذ مجوزهای لازم و مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران فیلمی که علاوه بر مضمون و محتوای تلخ و نا امیدکننده، کار خود را با قانون شکنی شروع کرده بود، از جمله دلایلی بود که موجب لاینحل باقی ماندن مسئله و مشکل این فیلم شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در دو ماه اخیر سرمایه گذار، تهیه کنندگان و کارگردان فیلم برای هر گونه اصلاح اعلام آمادگی کردند که سرانجام با وساطت رئیس سازمان سینمایی، شورای پروانه نمایش سینمایی با بازبینی فیلم موافقت کرد. شورا پس از بازبینی، اصلاحات جدی و اساسی به فیلم داشت که قرار شد در صورت موافقت وزیر ارشاد با اصل موضوع اکران برادران لیلا، اصلاحات مدنظر شورا نیز در اختیار عوامل فیلم گذاشته شود تا مسیر طبیعی فیلم برای رسیدن به اکران عمومی طی شود اما درست در همین ایام و پیش از تعیین تکلیف نهایی، انتشار نسخه غیرقانونی در فضای مجازی و قاچاق گسترده فیلمی که خود بطور غیرقانونی در خارج از ایران منتشر شده بود، تمام معادلات ما برای حل و فصل این مسئله را به هم ریخت و فیلم بدون هرگونه مراقبت و اصلاح و بدون دریافت حتی یک مجوز نمایش از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بازار شده و به دست مخاطبین رسید .

سهرابی تاکید کرد: همانگونه که پیشتر هم اعلام شده است تعامل همه جانبه و فراگیر با هنرمندان و مساعدت و حمایت ویژه از آثار سینمایی جزو اولویت ها و تکالیف ذاتی سازمان سینمایی بوده و هست و بی تردید این رویکرد ادامه خواهد داشت ولی این سازمان ضمن اتخاذ رویکردی تعاملی و حمایتی، در راستای صیانت از شأن و اعتبار سینمای شریف ایران و حفظ و ارتقای اعتماد عمومی به این هنر-صنعت تاثیرگذار، نه تنها در صدور پروانه ساخت بلکه در صدور مجوز نمایش آثار نیز هیچگونه مسامحه ای با افراد خاطی در دستور کار ندارد و چنانچه فیلمی بدون طی مراحل قانونی تولید و یا پیش از اخذ مجوز نمایش منتشر شود، تبعات اخذ این قبیل تصمیمات و رویه های غیر قانونی برعهده سازندگان اثر است .

اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
5
21
موضوع فیلم یک .اقعیت کاملا ملموس جامعه است.برای چی منتظرتبعاتش باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
6
16
وقتی چند سال صرف تایید یک فیلم می شود انتظار دارید به نمایش جهانی در نیاید و از جوایز بین المللی محروم بماند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
0
5
باشه تبعاتش را انجام دهید ولی بی آب وها تبعات دزدی و اختلاس و رانت و گرانی ارز و سکه و همه و همه و همه را کی باید بدهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار