آزمایش سریع جدیدی برای تشخیص مسمومیت حاملگی
کد خبر: ۲۷۷۰۵۱
تاریخ انتشار: 2023 April 22    -    ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
پره اکلامپسی یک بیماری بالقوه کشنده است که ۴ تا ۸ درصد از زنان باردار را در سراسر جهان مبتلا می‌کند، اما تشخیص این بیماری می‌تواند دشوار باشد. اکنون، تیمی از محققان استرالیایی با استفاده از فناوری مبتنی بر نانوذرات و نشانگرهای زیستی جدید، آزمایش جدیدی سریع و دقیق ایجاد کرده‌اند.

زیست‌نشانگرهای جدید، آزمایش سریع جدیدی را برای پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) ممکن می‌کنند(یک پزشک)

زیست‌نشانگرهای جدید، آزمایش سریع جدیدی را برای پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) ممکن می‌کنند(یک پزشک)«تابناک با تو» - پره اکلامپسی یک بیماری بالقوه کشنده است که ۴ تا ۸ درصد از زنان باردار را در سراسر جهان مبتلا می‌کند، اما تشخیص این بیماری می‌تواند دشوار باشد. اکنون، تیمی از محققان استرالیایی با استفاده از فناوری مبتنی بر نانوذرات و نشانگرهای زیستی جدید، آزمایش جدیدی سریع و دقیق ایجاد کرده‌اند.

معمولاً پس از هفته بیستم بارداری، پره اکلامپسی با فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار، و در اواخر بارداری با آسیب به اندام هایی مانند کلیه‌ها و کبد تظاهر می‌کند.

در صورت عدم درمان، این عارضه می تواند منجر به عوارض جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد شود. با تشخیص زودهنگام و درمان پره اکلامپسی می توان مرگ و میر مادر و جنین را به میزان قابل توجهی کاهش داد. با این حال، تشخیص دقیق این بیماری می‌تواند مشکل باشد، زیرا زنان ممکن است با علائم و نشانه‌های بالینی متفاوتی مراجعه کنند، بنابراین تشخیص اغلب به تأخیر می‌افتد یا از دست می‌رود.

روش های فعلی تشخیص پره اکلامپسی شامل اندازه گیری منظم فشار خون و بررسی پروتئین در ادرار است. همچنین سونوگرافی جنین احتمالا برای نظارت بر رشد نوزاد توصیه می شود.

در زنان بین هفته‌های ۲۰ تا ۳۵ بارداری، آزمایش خون می‌تواند سطوح پایین فاکتور رشد جفت (PlGF) را تشخیص دهد، اما این فقط احتمال را مطرخ می‌کند و ممکن است نیاز به آزمایش‌های بیشتری برای تایید تشخیص داشته باشد.

اکنون محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) اکنون آزمایش جدیدی برای پره اکلامپسی ساخته اند که سریع و دقیق است.

آنها یک سنجش جریان جانبی مبتنی بر نوار ایجاد کردند که از فناوری مبتنی بر نانوذرات برای تشخیص غلظت بیومارکرها یا زیست‌نشانگرهای خاص در پلاسمای خون زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی استفاده می‌کند. سنجش جریان جانبی دستگاهی است که حضور یک ماده هدف را تشخیص می‌دهد. در این مورد، دو نشانگر پروتئینی جدید به نام‌های FKBPL و CD44 را آزمایش می‌کند که اخیراً توسط لانا مک کلمنتز، نویسنده مسئول مطالعه، به‌عنوان نشانگرهای زیستی تشخیصی پره اکلامپسی در مراحل زودرس شناسایی شده‌اند.

زیست‌نشانگرهای جدید، آزمایش سریع جدیدی را برای پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) ممکن می‌کنند(یک پزشک)

یکی از اجزای کلیدی این آزمایش جدید، نانوذرات تبدیل شونده با لانتانید (UCNPs) است که وقتی با FKBPL و CD44 ترکیب می‌شوند، غلظت پلاسمایی این نشانگرهای زیستی را به‌طور دقیق تعیین می‌کنند.

محققان اثربخشی این آزمایش را با استفاده از نمونه‌های بالینی تأیید کردند. آنها دریافتند که در مقایسه با به روزترین روش تشخیص پره اکلامپسی، تست آنها به طور قابل توجهی حساسیت (۹۰.۵% در مقابل ۷۳.۷%) و ویژگی (۱۰۰% در مقابل ۹۲.۳%)داشته است. علاوه بر این، نتایج آزمایش در عرض ۱۵ دقیقه در دسترس بودند.

مک کلمنتز گفت: “ما معتقدیم این آزمایش پتانسیل ایجاد انقلابی در روش تشخیص و مدیریت پره اکلامپسی را دارد.”

این روش تشخیصی، مشابه نحوه عملکرد تست بارداری خانگی، کم هزینه است و می تواند در کلینیک های قبل از زایمان یا مطب‌های پزشک بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی حجیم استفاده شود. به گفته محققان، سرعت ارائه نتایج یک مزیت آشکار است.

مک کلمنتز گفت: «این اساساً به پزشکان این امکان را می دهد که تصمیمات آگاهانه فوری و نجات بخش بگیرند و ۲۴ ساعت منتظر نمانند.»

محققان می گویند که نشانگرهای زیستی تازه کشف شده علاوه بر ارتقای آزمایشات پره اکلامپسی، می‌توانند به توسعه روش های درمانی جدید منجر شوند.

نشانگرهای زیستی جدید پتانسیل ایجاد روش‌های درمانی دارویی و سلول درمانی در درمان های پره اکلامپسی را هم نوید می‌دهند. این امر نه تنها برای تشخیص زودهنگام، بلکه برای درمان آینده این اختلال وحشتناک امیدبخش است.

زیست‌نشانگرهای جدید، آزمایش سریع جدیدی را برای پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) ممکن می‌کنند(یک پزشک)

تیم تحقیقاتی اکنون در حال کار برای تجاری سازی این آزمایش است و امیدوار است آن را در اختیار آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی در سراسر جهان قرار دهد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار