لرزش عصبی قفسه سینه یا تپش قلب؛ علل، شباهت و تفاوت‌ها
کد خبر: ۲۷۸۸۵۵
تاریخ انتشار: 2023 May 23    -    ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
احتمالا حداقل برای یک بار؛ احساس لرزش به دنبال اضطراب را تجربه کرده باشید. لرزش‌های ناشی از اضطراب خطرناک نیستند، اما می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. در واقع اضطراب و نگرانی احساساتی هستند که هر فردی در مقطعی از زندگی خود احساس می‌کند. تقریبا ۴۰ میلیون بزرگسال آمریکایی به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند.

لرزش عصبی قفسه سینه یا تپش قلب؛ علل، شباهت و تفاوت‌ها (عصرایران)

لرزش عصبی قفسه سینه یا تپش قلب؛ علل، شباهت و تفاوت‌ها (عصرایران)«تابناک با تو» - تصور کنید که دچار تپش قلب و لرزش در ناحیه قفسه سینه شده اید. آیا شما در حال تجربه یک حمله لرزشی اضطرابی هستید و یا یک مشکل قلبی در پس این تپش نهفته است؟

احتمالا حداقل برای یک بار؛ احساس لرزش به دنبال اضطراب را تجربه کرده باشید. لرزش‌های ناشی از اضطراب خطرناک نیستند، اما می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. در واقع اضطراب و نگرانی احساساتی هستند که هر فردی در مقطعی از زندگی خود احساس می‌کند. تقریبا ۴۰ میلیون بزرگسال آمریکایی به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند.

اضطراب می‌تواند علائم دیگری را نیز ایجاد کند، مانند:

- تنش عضلانی

- اختلال در تمرکز

- افزایش ضربان قلب

- لرزش غیرقابل کنترل

گاهی اوقات از دست دادن کنترل بدن هنگام تجربه استرس شدید می‌تواند به سرعت با علائم دیگر همراه شود. در این میان لرزش اضطرابی قفسه سینه یکی از رایج‌ترین انواع لرزش‌های ناشی از اضطراب و استرس است که گا‌ها با تپش قلب اشتباه گرفته می‌شود.

زمانی که بدن تحت استرس قرار می‌گیرد، وارد حالت جنگ یا گریز می‌شود. هورمون‌های استرس به بدن سرازیر می‌شوند و ضربان قلب، فشار خون و تنفس را تسریع می‌کنند. در ادامه بدن برای مقابله با عامل استرس زا آماده می‌شود و اضطراب را به عنوان سیگنالی تعبیر می‌کند که باید در موضع خود بایستید یا از خطر فرار کنید.

لرزش عصبی قفسه سینه یا تپش قلب؛ علل، شباهت و تفاوت‌ها (عصرایران)

در این شرایط، ماهیچه‌ها نیز آماده عمل می‌شوند که می‌تواند منجر به احساس لرزش یا انقباض شود. گفتنی است تمامی نکاتی که در مورد لرزش اضطرابی قفسه سینه و تپش قلب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند، با استناد به مطالعات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند.

لرزش اضطرابی قفسه سینه

لرزش اضطرابی قفسه سینه وضعیتی است که با احساس لرزش روی قفسه سینه یا ناحیه فوقانی قلب مشخص می‌شود و مدت زمان آن بسته به شدت استرس وارده به فرد می‌تواند متفاوت باشد. همچنین ممکن است چندین بار طی شبانه روز تکرار شود. اما چگونه می‌توان با این حالت ناخوشایند مقابله کرد؟

موثرترین استراتژی به منظور متوقف کردن لرزش قفسه سینه ناشی از اضطراب این است که بدن خود را به حالت آرامش برگردانید. تکنیک‌های خاصی می‌توانند به شما در این راستا کمک کنند:

- آرامش پیشرونده عضلانی: این تکنیک بر انقباض و سپس رهاسازی گروه‌های مختلف عضلانی تمرکز دارد و می‌توان آن را همزمان با تنفس عمیق نیز انجام داد. هدف از تمرین تکنیک مورد نظر این است که تدریجا بدن خود را آرام کنید. این روش می‌تواند بیمار را از لرزیدن باز دارد.

- یوگا: وضعیت کودک و سلام خورشید می‌تواند به شما کمک کند تا تنفس خود را تنظیم کنید و آرامش را به بدنتان بازگردانید. با توجه به یافته‌های علمی مشخص شده که تمرینات یوگا برای کاهش علائم اضطراب بسیار مفید هستند.

- تمرینات ذهن آگاهی: ورزش‌هایی که بر اساس مدیتیشن و ذهن آگاهی هستند نیز می‌توانند از لرزش اضطرابی قفسه سینه جلوگیری کنند. برای مثال مراقبه‌های ذهن آگاهی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز با آگاهی و آرامش بیشتر همراه خواهند بود. این تمرینات را می‌توان در اپلیکیشن‌های مخصوص و یا به صورت آنلاین جست و جو کرد.

در بسیاری از موارد حتی برای پزشکان نیز افتراق لرزش اضطرابی قفسه سینه توام با تپش قلب از مشکل زمینه‌ای جدی که منجر به تپش شده دشوار خواهد بود.

تپش قلب.

اما تپش قلب چیست؟ تپش قلب احساسی است که به صورت ضربان تند تعریف می‌شود، گویی قلب در حال دویدن در یک مسابقه ماراتون است و راه فراری از آن وجود ندارد. افراد دچار این حالت ممکن است تپش قلب را در قفسه سینه، گلو یا گردن خود احساس کنند.

تپش قلب می‌تواند در هر زمانی رخ دهد، حتی اگر فرد در حال استراحت یا انجام فعالیت‌های عادی باشد. هرچند کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما تپش قلب معمولا با عوارض جدی همراه نیست. با این حال، گاهی اوقات می‌تواند به ریتم غیر طبیعی قلب مرتبط باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

چه عواملی باعث تپش قلب می‌شوند؟

موارد مختلفی می‌توانند باعث تپش قلب شوند، از جمله:

- احساساتی مانند اضطراب، استرس، ترس و وحشت

- ورزش

- بارداری

- مصرف کافئین

- تیروئید پرکار

- سطوح پایین قند، پتاسیم یا اکسیژن در خون

- کم خونی

- کم آبی بدن

- از دست دادن خون

- مصرف دارو‌هایی مانند دارو‌های استنشاقی آسم، مسدود کننده‌های بتا که برای فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شوند، دارو‌های تیروئید و دارو‌های ضد آریتمی

- برخی از دارو‌های ضد سرفه و سرماخوردگی از جمله دارو‌های ضد احتقان

- برخی از مکمل‌های گیاهی و تغذیه‌ای

- مصرف مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین‌ها

- نیکوتین

- الکل

حال تصور کنید که دچار تپش قلب و لرزش در ناحیه قفسه سینه شده اید. آیا شما در حال تجربه یک حمله لرزشی اضطرابی هستید و یا یک مشکل قلبی در پس این تپش نهفته است؟

لرزش عصبی قفسه سینه یا تپش قلب؛ علل، شباهت و تفاوت‌ها (عصرایران)

تفاوت دو وضعیت مشابه!

دکتر جان دی مدیر خدمات ریتم قلب در مرکز پزشکی اینترمونتین در سالت لیک سیتی، توضیح می‌دهد: ضربان نامنظم قلب که تحت عنوان فیبریلاسیون دهلیزی (افیب) شناخته می‌شود، نوعی اختلال فیزیکی است و علائم آن با حمله پانیک همچون لرزش اضطرابی قفسه سینه همپوشانی دارد. احساس تپش و لرزش در ناحیه قفسه سینه، مشکل در تنفس، درد یا ناراحتی قفسه سینه و احساس سرگیجه یا سبکی سر از جمله این علائم مشترک به شمار می‌روند. شروع ناگهانی نیز یکی دیگر از موارد است.

با این حال همه نشانه‌ها یکسان نیستند و این نقاط تمایز می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا علت تپش قلب را توضیح دهند.

همانطور که گفته شد لرزش اضطرابی قفسه سینه می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه و حتی یک ساعت طول بکشد. در این میان نوعی آریتمی به نام تاکی کاردی فوق بطنی (SVT) نیز وجود دارد که می‌تواند قلب را بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ بار در دقیقه به تپش وادار کند. دی می‌گوید: یک قسمت SVT می‌تواند ۵ ثانیه یا تا زمانی که پزشک کاری برای متوقف کردن آن انجام دهد، طول بکشد. "بنابراین بازه زمانی مشاهده علائم به راستی نمی‌تواند میان این دو تفاوتی ایجاد کند"

با این حال، یک تفاوت با فیبریلاسیون دهلیزی این است که علائم تپش قلب نامنظم به طور ناگهانی شروع شده و ناگهانی هم متوقف می‌شود. اما در حملات لرزشی اضطرابی، ضربان قلب به آرامی به حالت عادی باز می‌گردد.

تفاوت دیگر این است که ضربان قلب در فیبریلاسیون دهلیزی کاملا نامنظم است. دی می‌افزاید: بیمار ممکن است دو یا سه ضربان فوق العاده سریع، دو یا سه ضربان آهسته‌تر و دو یا سه ضربان سریع داشته باشد. در مقابل هرچند طی لرزش اضطرابی قفسه سینه قلب سریع‌تر می‌زند، اما ضربان کاملا منظم است.

منبع: عصرایران

برچسب ها: قلب ، تپش ، لرزش ، تپش قلب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار