شناسایی جوان‌ترین مورد ابتلا به آلزایمر در جهان
کد خبر: ۲۸۶۱۴۰
تاریخ انتشار: 2023 July 22    -    ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
متخصصان مغز و اعصاب در یک درمانگاه حافظه در چین جوان‌ترین فرد مبتلا به آلزایمر را شناسایی کردند. این فرد تنها ۱۹ سال دارد.

متخصصان مغز و اعصاب در یک درمانگاه حافظه در چین جوان‌ترین فرد مبتلا به آلزایمر را شناسایی کردند. این فرد تنها ۱۹ سال دارد.

 گفته می‌شود هنگامی که او ۱۷ساله بوده است، حافظه‌اش کم‌کم دچار تحلیل شد و در طول دو سال توانایی‌های شناختی حافظه او به‌شدت کاهش یافت.

 تصویربرداری از مغز بیمار شواهدی از انقباض شدید بخش هیپوکامپ را نشان داد. امروزه می‌دانیم هیپوکامپ نقش مؤثر و اساسی در حافظه دارد. دانشمندان با انجام آزمایش بر مغز این فرد همچنین دریافتند مایع مغزی نخاعی او به نشانگرهای رایج شایع‌ترین نوع زوال عقل شباهت یافته است.

 بیماری آلزایمر یا «AD» اغلب به‌عنوان یک بیماری رایج در افراد مسن شناخته می‌شود، ولی در ۱۰ درصد موارد شاهد بروز این بیماری در افراد زیر ۶۵ سال هستیم. در حالتی که فرد با سن زیر ۳۰ دچار بیماری آلزایمر می‌شود، دانشمندان ریشه آن را در جهش‌های ژنتیکی خانواده بررسی می‌کنند و آن را در دسته بیماری آلزایمر خانوادگی (FAD) قرار می‌دهند. هرچه فرد مبتلا به آلزایمر جوان‌تر باشد، ژن به ارث برده شده معیوب‌تر است.

 پیش‌ازاین تشخیص در چین، جوان‌ترین فرد مبتلا به آلزایمر ۲۱ساله بود. دانشمندان با مطالعه جهش‌های ژنتیکی در مغز این فرد دریافته بودند جهش ژن «PSEN۱» سبب شده پروتئین‌های غیرطبیعی در مغز انباشته شوند و توده‌هایی از پلاک‌های سمی تولید شود که یکی از ویژگی‌های آلزایمر است. اما در مورد فرد ۱۹ ساله‌ای که ابتلای آن به آلزایمر در چین ثبت شد، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند جهش هیچ ژن مشکوکی را شناسایی کنند.

 جالب است بدانید هیچ یک از افراد خانواده این فرد سابقه آلزایمر یا زوال عقل نداشتند و همین مسئله قراردادن آن‌ها در دسته FAD را دشوار ساخته است. از سوی دیگر، هیچ ردی از عفونت، ضربه به سر یا افتا ناگهانی علائم در فرد ۱۹ساله مشاهده نشده است. این موارد توضیح علت ابتلای وی به آلزایمر در این سن را دشوار ساخته است.

 دانشمندان در توضیح شرایط او بیان کردند: «دو سال پیش از آنکه فرد به درمانگاه مراجعه کند، بیمار نوجوان تمرکز خود در کلاس درس را به‌مرور ازدست‌داده و حافظه کوتاه‌مدت او کاهش‌یافته است. او اغلب نمی‌توانست وقایع روز قبل را به‌خاطر بیاورد و یا مرتباً وسایل خود را گم می‌کرد. در نهایت زوال شناختی او آن‌قدر بد شد که نتوانست دبیرستان را تمام کند. پس از آنکه فرد به مراکز پزشکی مراجعه کرد، دریافتند نمره حافظه او ۸۲ درصد کمتر از افراد هم سن خودش است و همین به تشخیص آلزایمر در او کمک کرد.»

ازآنجاکه دانشمندان هنوز نتوانستند علت ابتلای او به آلزایمر را توضیح دهند، باید گفت این بیماری یک مسیر واحد را پیش نمی‌رود و ابتلا به آن بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که تاکنون گمان می‌شد.

صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار