اگر اکوسیستم ها دی اکسیدکربن جذب نکند، چه بر سر انسان خواهد آمد؟
کد خبر: ۱۸۵۰۲
تاریخ انتشار: 2015 November 23    -    ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
bato-adv
bato-adv
با وجود این اکوسیستم ها، یا به بیان دیگر پوشش های گیاهی، اقیانوسی و ... با جذب نیمی از دی اکسید کربنی که فعالیت های انسانی بی وقفه در حال فرستادن به فضاست و باعث افزایش درجه حرارت می شود، لطف بزرگی در حق سیاره ما می کنند.
اگر اکوسیستم ها دست از جذب نصف دی اکسید کربن بردارند چه بر سر انسان خواهد آمد؟+++++ اگر اکوسیستم ها دست از جذب نصف دی اکسید کربن بردارند چه بر سر انسان خواهد آمد؟

به گزارش «تابناک باتو»، اگر اکوسیستم ها دست از جذب نصف دی اکسید کربن بردارند چه بر سر انسان خواهد آمد؟

در طول 1000 سال پیش از انقلاب صنعتی، تجمع دی اکسید کربن در لایه اتمسفر هیچ گاه از 280 پی پی ام (واحد اندازه گیری: در هر یک ملیون واحد، ذرات معلق در هواد آزاد) تجاوز نکرده بود؛ اما از آغاز صنعتی سازی این رقم افزایش یافت تا جایی که امسال برای اولین بار به 4000 پی پی ام رسید. اتفاقی که حداقل در 400هزار سال گذشته در زمین رخ نداده بود.

در این مسأله به نظر پیچیده در صورتی که ارقام را نسبی در نظر بگیریم و برای مثال به افزایش دما، حداکثر سرعت یک ماشین یا ساعت بسته شدن یک فروشگاه فکر کنیم درک آن آسان تر خواهد بود.

بنا بر این گزارش، 280 پی پی ام درجه ای سردتر از حد معمول بود و این موضوع بیانگر این مطلب است که در بعضی نقاط سیاره گرمایش گاهی متوفق می شود یا در بعضی مناطق مثل قطب شمال در حال سرد تر شدن است و در بعضی مناطق مانند قطب جنوب ازسال 1750، نه درجه گرم تر شده است. با وجود این اکوسیستم ها، یا به بیان دیگر پوشش های گیاهی، اقیانوسی و ... با جذب نیمی از دی اکسید کربنی که فعالیت های انسانی بی وقفه در حال فرستادن به فضاست و باعث افزایش درجه حرارت می شود، لطف بزرگی در حق سیاره ما می کنند.

اما این فرآیند ممکن است در آینده تغییر کند و تغییر دما مستقیم بر اکوسیستم تأثیر خواهد گذاشت. ناسا اخیرا نتایج به دست آمده از سنجش دی اکسید کربن را منتشر کرده است. اولین ماهواره آمریکایی که تراکم دی اکسید کربن را اندازه گرفته است، سعی در روشن کردن و توضیح این مطلب برای ما داشته که کجا و به چه صورت 50 در صد دی اکسید کربن موجود در اتمسفر جذب می شود که شدت فعالیت های انسانی مؤثر بر بخش اعظم جنگل ها و دریاها را نشان میدهد.

دیوید شیمل از آزمایشگاه تخصصی ناسا اظهار داشت که دی اکسید کربن تولید شده حاصل از نیمی از فعالیت های انسانی در 50 تا 100 سال اخیر به طور پیوسته توسط بیوسفر (قسمت جامد مایع و گاز سطح زمین که قابل سکونت است) در حال جذب شدن بوده است.

اگر تغییری در این فرآیند حاصل شود، منابع فسیلی هم تأثیراتی دیگر بر آب و هوای زمین خواهد داشت؛ اما نمی دانیم این تغییر تا چه حدی و در آینده چگونه خواهد بود.

این مقام ناسا اظهار کرد که ناسا قصد دارد روش و چگونگی جذب دی اکسید کربن و تأثیر آن بر گرمایش زمین و روشی جمع آوری دی اکسید کربن تولید شده از فعالیت های انسانی  توسط توده های بزرگ آبی و جنگلی را کشف کند.

مدیر دانش زمین ناسا در یک کنفرانس تلویزیونی مطبوعاتی اظهار داشت: این جذب در زمان های مختلف یکسان نیست. بعضی سال ها تمامی این دی اکسید کربن جذب میشود و بعضی سال ها 100 در صد آن آزاد میماند. ما جزییات دقیق فعالیت های انسانی که تأثیری انکار ناشدنی بر ظرفیت زمین دارند و کاهش تأثیرات فعالیت های انسانی را نمی دانیم.

در حال حاضر برای حل این معما محققان ناسا در حال آزمایش اطلاعات به دست آمده از طریق ماهواره و کمپین های کسب اطلاعات هستند و در سال های آینده با اضافه شدن تجهیزات پایگاه فضایی ناسا این آزمایش ها را تکرار خواهند کرد.

آن ماری الدرینگ دانشمند دی اکسید کربن آزمایشگاه مایعات ناسا گفت: با توجه به این که مهم ترین تغییر ایجاد شده در آب و هوای زمین از طریق انسان و به وسیله دی اکسید کربن بوده است، داشتن نظارتی دقیق بر این تغییرات آب و هوایی برای ما قدمی بزرگ در جهت درک تغیررات اساسی در آب و هوا خواهد بود.

وی تأکید کرد اندازه گیری دقیق اتمسفر یکی از پیچیده ترین مشاهدات ما از طریق فضا بوده است.
در حال حاضر در تمام دنیا در حال گرفتن تصمیماتی هستیم که این آمار از طریق منابعی قابل دسترس و به آسانی به دست آیند تا بتوانیم قسمت های آسیب پذیر زمین و آن چه در آن ها در حال رخ دادن است را بررسی کنیم.

منبع: روزنامه ال موندو اسپانیا
مترجم: مریم زنده نام

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv